7 اصلاح‌طلب‌ حکم گرفتند

حکم هفت فعال اصلاح‌طلب که از اعضای سابق جبهه مشارکت بودند، روز گذشته از سوی وکیل آنها اعلام شد. بر این اساس، محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد، آذر منصوری، حمیدرضا جلایی‌پور، محمد نعیمی‌پور، حسین کاشفی و محسن صفایی‌فراهانی به یک سال حبس و دو سال محرومیت از حضور در احزاب، فضای مجازی و مطبوعات محکوم شده‌اند. حجت کرمانی به ایلنا گفته است «من به همراه آقای پوربابایی، وکیل پنج نفر از این افراد هستیم که دیروز با مراجعه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، رأی به ما ابلاغ شده و هنوز رأی به دو نفر دیگر ابلاغ نشده است». او ادامه داد: «موکلان بنده با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، یعنی فعالیت تبلیغی علیه نظام، به یک ‌سال حبس محکوم شدند. همچنین طبق رأی صادره از دادگاه، موکلان من به‌عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت در فضای مجازی و مطبوعات محروم شدند. حکم صادره غیرقطعی است و در فرصت قانونی امکان تجدیدنظرخواهی از آن وجود دارد».
حدودا یک سال است که برای این هفت چهره اصلاح‌طلب که از اعضای سابق جبهه مشارکت هستند، پرونده اتهامی تشکیل شده است. موضوع اتهام به گواه این چهره‌ها، متن مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای سیاسی، شرکت در مجالس (حتی مراسم ختم) عنوان شده است. عضویت در جبهه مشارکت از دیگر اتهامات این هفت چهره بود. جبهه مشارکت ایران اسلامی سال 89 با درخواست کمیسیون ماده 10 احزاب و حکم دادگاه به همراه سازمان مجاهدین منحل اعلام شد. 
این هفت نفر، قبلا در نامه‌ای به نمایندگان مجلس گفته بودند پرونده آنها با عنوان امنیتی طبقه‌بندی شده اما موضوع اتهامات امنیتی نبوده است. با این حال فرصت تجدیدنظرخواهی دراین‌باره برای وکلای پرونده موجود است. در زیر نگاهی به زندگی و سوابق فعالیت این هفت چهره اصلاح‌طلب داریم. 
محمدرضا  خاتمی


محمدرضا خاتمی؛ زاده 1338، فرزند مرحوم آیت‌الله روح‌الله خاتمی و برادر سیدمحمد خاتمی است. خاتمی از مؤسسان جبهه مشارکت و اولین دبیرکل این حزب بود. خاتمی سال 1385 جای خود را به محسن میردامادی داد. او در جریان انتخابات مجلس ششم، به‌عنوان اولین نفر از تهران و از فهرست جبهه مشارکت راهی مجلس شد. گمانه‌زنی‌ها از انتخاب او به اولین رئیس مجلس غیرروحانی خبر می‌داد، بااین‌حال براساس مصلحت‌های صورت‌گرفته، مهدی کروبی بر کرسی ریاست مجلس ششم تکیه زد و خاتمی هم بر جایگاه نایب‌رئیسی نشست. صلاحیت او برای دور بعدی انتخابات مجلس رد شد. محمدرضا خاتمی، فوق‌تخصص نفرولوژی از دانشگاه تهران و در بیمارستان امام خمینی مشغول به فعالیت است. او همسر زهرا اشراقی، نوه مرحوم حجت‌الاسلام اشراقی و نوه دختری امام است. خاتمی بعد از انحلال جبهه مشارکت فعالیت تشکيلاتی نداشته است. 
محسن  صفایی‌فراهانی
محسن صفایی‌فراهانی، از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت و رئیس هیئت اجرائی این حزب بود. او متولد سال 1327 در شهر تهران است. در ۲۳سالگی با درجه فوق‌لیسانس از دانشکده فنی فارغ‌التحصیل شد. پیش از انقلاب فعال بخش خصوصي بود و با مرحوم بازرگان همراهی داشت. بعد از انقلاب فعالیت خود را در بخش اقتصادی ادامه داد و به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رفت. بعد از آن به دعوت بهزاد نبوی در وزارت صنایع سنگین رفت. با پیروزی ‌هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم، صفایی‌فراهانی به وزارت نیرو رفت و در آنجا به‌عنوان مدیرعامل شرکت توانیر انتخاب شد. او از جمله بنیان‌گذاران شرکت‌های فراب و مپنا نیز محسوب می‌شود. در انتخابات مجلس ششم از تهران وارد مجلس شد. صفایی‌فراهانی در دولت اصلاحات از جمله چهره‌های سیاسی بود که وارد ورزش شد. او در ابتدا عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون بود و بعد به ریاست فدراسیون فوتبال رسید و بعد از چهارسال‌واندی از این سمت استعفا داد. او در دولت اصلاحات همچنین قائم‌مقامي وزارت اقتصاد و امور دارایی را بر عهده گرفت و با روی‌کار‌آمدن دولت احمدی‌نژاد از سمت خود کناره‌گیری کرد. بعد از آن در بخش خصوصی فعالیت داشت. در جریان انتخابات 88 مدتی را در بازداشت به سر برد. پس از آن همواره درباره موضوع فساد و مبارزه با آن با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده است. 
علی  شکوری‌راد
علی شکوری‌راد، دبیرکل فعلی حزب اتحاد ایران اسلامی و از اعضای سابق جبهه مشارکت به شمار می‌رود. اهل طارم زنجان است و مدیر گروه رادیولوژی بیمارستان سیناست. از ابتدای تشکیل حزب اتحاد ملت تاکنون با رأی شورای مرکزی دبیرکل این تشکل به‌شمار می‌رود. او نیز از جمله چهره‌هایی بود که توانست از تهران وارد مجلس ششم شود. شکوری‌راد در سال 89 بازداشت شد که به گفته محسنی‌اژه‌ای بعدا با وساطت یکی از علمای قم آزاد شد. او همچنین یک ‌بار دیگر در سال 94 برای مدت محدودی بازداشت و دوباره آزاد شد. 
حمیدرضا  جلایی‌پور
حمیدرضا جلایی‌پور، دانشیار دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه تهران است. او دکترای خود در این رشته را از دانشگاه لندن گرفته است. متولد سال 1336 در تهران است، زمانی که ۲۱ سال داشت، به‌عنوان فرماندار نقده انتخاب شد و به نقده آمد. او تا سال ۱۳۶۲ فرماندار نقده بود و از این زمان به‌عنوان فرماندار مهاباد انتخاب شد. چندی‌بعد به‌عنوان معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۷ در این سمت ماند. پس از پایان جنگ ایران و عراق وارد وزارت امور خارجه ‌شد. حمیدرضا جلایی‌پور پیش از این مدیرمسئول روزنامه‌های جامعه و نوسازی بود. او همچنین در روزنامه‌های توس، عصر آزادگان و نشاط عضو شورای سیاست‌گذاری بوده است. جلایی‌پور همچنین از اعضای حزب اتحاد ملت به‌شمار می‌رود. 
حسین کاشفی
حسین کاشفی پیش‌تر سخنگوی جبهه مشارکت بود و هم‌اینک هم از اعضای اتحاد ملت به شمار می‌رود. کاشفی همچنین سابقه ریاست خانه احزاب را هم در کارنامه خود دارد. او چندی‌قبل اعلام کرده بود در نامه‌ای به خانه احزاب خواسته‌اند روند انحلال حزب مشارکت را بررسی کنند. 
محمد  نعیمی‌پور
محمد نعیمی‌پور، از دیگر نمایندگان تهران در مجلس ششم است. او از اعضای سابق جبهه مشارکت و مدیرمسئول روزنامه «یاس‌ نو» است که توقیف شده است. نعیمی‌پور مهندس شیمی است و سابقه حضور در وزارتخانه‌های دولتی در بخش‌های مرتبط با نیرو را دارد. او هم‌اکنون از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به شمار می‌رود. 
آذر  منصوری
آذر منصوری هم از جمله اعضای جبهه مشارکت است که با تشکیل اتحاد ملت از اعضای مؤثر آن محسوب می‌شود. او سابقه عضویت در اولین دوره شوراهای شهر و روستا در شهر ورامین را در کارنامه خود دارد. از جمله فعالان زنی محسوب می‌شود که بعد از انتخابات 88 بازداشت و محکوم به تحمل حبس شد.