«خراسان رضوی » 13 ساله شد

امروز به جرئت می توان گفت خانواده بزرگ «خراسان» توانسته است در جذب سلیقه ها و طیف های مختلف موفق باشد. روزنامه خراسان در کنار 16 صفحه خبری و تحلیلی با ضمایم و ویژه نامه هایی در حوزه فناوری، ورزش، سبک زندگی، خانواده و جوان، با هدف کمک به اعتلای استان و پیگیری مشکلات مردم گامی اساسی برداشته است، اقدامی که اکنون سال های بلوغ خود را طی می کند.
***
موسسه فرهنگی، هنری خراسان از سال 1383 که استان خراسان بزرگ به سه استان شمالی، رضوی و جنوبی تقسیم شد، تصمیم گرفت در کنار صفحات سراسری خود، روزنامه های استانی را نیز منتشر کند تا در کنار احقاق حق مردم سراسر کشور به طور ویژه برای اعتلا و پیشرفت این سه استان نیز بکوشد.
پس از انتشار ویژه نامه های خراسان جنوبی و شمالی، اولین شماره از ویژه نامه چهار صفحه ای «خراسان رضوی» نیز در 13 مهر 1383 رونمایی شد و درطول این سال ها مجوز روزنامه را دریافت کرد و اکنون مردم استان می توانند هر روز صبح روزنامه استان خود را در کنار روزنامه سراسری خراسان مطالعه کنند.
و اما خراسان رضوی
بعد از تغییرات متعدد در صفحه آرایی و چیدمان صفحات، از یازدهم اردیبهشت 95 اینک روزنامه خراسان رضوی هر روز با «حرف مردم» در صفحه دوم آغاز می شود و با سخن و یادداشت «مسئولان» در صفحه آخر به پایان می رسد، شاید این چیدمان خود تداعی کننده این باشد که این روزنامه به معنای واقعی کلمه سعی دارد پلی باشد میان مردم و مسئولان.
در صفحات میانی روزنامه امروز ویژه نامه ای به مناسبت سیزده سالگی خراسان رضوی تهیه شده است، در صفحات چهار و پنج به برخی پرونده های مهم وتاثیر گذاری اشاره کرده ایم که خبرنگاران خراسان رضوی در طول این 13 سال آن ها را پیگیری کرده و به نتیجه رسانده اند. نگاهی به این پرونده ها این مدعا را اثبات می کند که «خراسان رضوی» برخواسته از مردم و برای مردم است. مرور مهم ترین پرونده های سال های گذشته نشان می دهد، سوژه هایی که مردم به تحریریه ارائه داده اند در اولویت کاری خبرنگاران قرار گرفته و تا رسیدن به مقصود و احقاق حق مردم پیگیری آن گزارش ها ادامه داشته است. کما این که در یکی دو سال اخیر با افزودن صفحاتی از جمله اضافه کردن صفحه «حرف مردم» به صفحات خبری، سعی کرده ایم جایگاه ویژه و ممتازی برای مطالبه مردم در روزنامه اختصاص دهیم، طوری که درصددیم هر پیامکی که به سامانه 2000999 و ادمین تلگرامی @khorasanerazavi ارسال می شود بدون پاسخ و پیگیری باقی نماند، هر چند که میزان بالای پیامک ها این مسئله را برای ما دشوار کرده است.
اما بیان این موضوعات نه از باب ایجاد دین و گذاشتن منت بر مردم است بلکه مردمی بودن روزنامه خراسان رضوی، کارنامه عملکرد و افتخار ماست، چرا که باور داریم صاحبان اصلی روزنامه خراسان رضوی، مردم استان هستند و هر چقدر مردم، ما را از آن خود بدانند قدرت و اعتماد به نفس بیشتری به ما و روزنامه خودشان داده اند.
اگر امروز پرونده «ملوک» به نتیجه می رسد و خراسان رضوی می تواند در عرض 20 روز در این اوضاع اقتصادی مبلغ 210 میلیون تومان را برای پرداخت دیه و آزادی این زن از زندان فراهم کند با چه قدرتی جز اعتماد، اطمینان و همراهی شما این مهم امکان پذیر شده است؟
از سوی دیگر آن چه به ما در پیشبرد گزارش های مردمی کمک شایانی کرده است، نگاه متفاوت مسئولان استان به روزنامه خراسان رضوی است. در 17 مرداد امسال که طبق سنت چندین ساله بسیاری از مسئولان برای تبریک روز خبرنگار به تحریریه خراسان آمدند، همگی بر انصاف و استقلال خراسان تاکید داشتند و این همان تعهدی است که همواره تلاش کرده ایم به آن پایبند بمانیم.
اگر امروز روزنامه خراسان رضوی می تواند با گزارش های خود پول های گرفته شده اضافه در قبوض گاز را به مردم برگرداند، جلوی تصویب لایحه خدمات شهروندی را بگیرد، گوشت های آلوده، ماهی های فاسد و کنسرو های تاریخ مصرف گذشته را معدوم کند، موضوعات شهری از جمله مشکلات فرودگاه، مباحث اقتصادی از جمله تحقق اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا را پیگیری کند، به این دلیل است که علاوه بر اعتماد مردم، مسئولان با این نگاه که این نقد ها نه از سر تخریب بلکه از سر دلسوزی و مطالبه مردمی است، پای کار آمده و برای رفع مشکل همکاری کرده اند، اگر چه هنوز این نگاه رسانه ای در معدود مسئولان و دستگاه های اجرایی به خوبی نهادینه نشده است و بعضا شاهد سنگ اندازی هایی هستیم اما آن چه «خبرنگاران خراسان رضوی» را از پای نمی اندازد، برخورداری از پشتوانه ای قوی به نام مردم است.
و اما خبرنگاران خراسان رضوی
شاید اگر خراسان بزرگ را به یک گردان فرهنگی متشکل از فرماندهی و پشتیبانی و... تشبیه کنیم، خبرنگاران خراسان رضوی را باید سربازان خط مقدم این گردان فرهنگی بدانیم.
وجه تمایز خبرنگار خراسان رضوی همین پویایی و روحیه جنگجویی و مطالبه گری است، خبرنگاران خراسان رضوی در یک اصطلاح خودمانی خبرنگار پشت میز نشین نیستند، آن ها در خلأ روزنامه نگاری نمی کنند، خط قرمز هایی که ما برای خود تعریف کرده ایم این است که آن چه در خراسان رضوی منتشر می شود باید حاصل مشاهدات میدانی و گزارش های تولیدی باشد نه بر مبنای تخیلات و سرچ های اینترنتی. چرا که آن چه به عنوان «گزارش» به مخاطب ارائه می دهیم، باید درستی اش در وهله اول برای خودمان محرز شود.
شاید به همین دلیل در خانواده خراسان معمولا رسم بر این است که وقتی خبرنگار جدیدی به اعضای خراسان ملحق می شود، سال های اول خدمتش را در خراسان رضوی سپری می کند تا همچون فولاد در برابر مصائب خبرنگاری آبدیده شود و کسب تجربه کند.
شاید اکنون بهترین فرصت باشد تا یادی بکنیم از زحمات همه خبرنگارانی که در طول 13 سال گذشته در خراسان رضوی فعالیت کردند و اکنون تجربه شان چراغی برای خبرنگاران جوانی است که امروز سکان خراسان رضوی را به دست گرفته اند.
روزنامه خراسان رضوی با دارا بودن 20 خبرنگار مقیم با میانگین سنی 33 سال جزو جوان ترین قسمت های تحریریه خراسان به شمار می آید و به نظر می رسد یکی از دلایل موفقیت اش همین جوان گرایی و جوان اندیشی در حوزه های مختلف کاری است. چرا که خبرنگار جوان و نو اندیش در فضای مکتوب سعی دارد روزنامه نگاری را با چاشنی خلاقیت به مخاطب ارائه دهد و در حوزه فضای مجازی هم استفاده از تازه ترین و به روزترین امکانات را از یاد نمی برد.
و اما کانال اخبار خراسان
از سال گذشته که تقریبا ایجاد کانال های تلگرامی در حوزه های مختلف فراگیر شد، روزنامه خراسان رضوی نیز وارد این عرصه از خبررسانی شد و در کنار روزنامه مکتوب خود، روزنامه آنلاین و رصد لحظه ای اخبار استان را کلید زد تا این که امروز کانال اخبار خراسان، به عنوان تنها کانال خبری روزنامه خراسان (@akhbaarekhorasan) با بیش از 75 هزار عضو به یکی از معتبر ترین پایگاه های اطلاع رسانی برای مردم استان تبدیل شده است. با وجود این که امروزه تعداد کانال های خبررسان تلگرام رشد فزاینده ای دارد و هر کسی از دریچه نگاه و بینش خود اخبار را به سمع و نظر مردم می رساند و جذابیت برای کسب درآمد، هدف اول و آخر گردانندگان بسیاری از کانال های تلگرامی شده است، اما کانال تلگرامی اخبار خراسان سعی دارد در درجه اول «اطمینان و صحت» را برای مخاطب به همراه داشته باشد و طبیعی است که تعریف این خط قرمز برای خود، رقابت را در دنیای پررنگ و لعاب فضای مجازی بسیار دشوارتر می کند و بر سختی های خبرنگاری می افزاید اما اگر نیت، امام رضایی باشد چه چیزی می تواند سختی خود را به رخ بکشاند و مانع از ادامه کار شود؟
و اما کلام آخر
روزنامه خراسان به خود می بالد که نام بزرگ و پرآوازه خراسان را یدک می کشد و کیست که با شنیدن نام خراسان رضوی دلش پر نکشد به صحن و سرای امام مهربانی ها. خراسان رضوی، خود را وام دار عنایت و نگاه حضرتش می داند و مفتخر است به این که در فضایی برای مردم کار می کند که به نفس ملائک متبرک است و حریم اش حرم رضوی نام گرفته است.
 
ادامه مطلب ...
http://khorasanrazavi.khorasannews.com/?nid=19650&pid=4&type=0


http://khorasanrazavi.khorasannews.com/?nid=19650&pid=6&type=0