زيان خبرنگاران از «سخت و زيان‌آور»!

نگراني خبرنگاران از اخبار رسانه‌ها در خصوص كارشكني سازمان تأمين اجتماعي در بازنشستگي خبرنگاران با 20 سال سابقه، حال ديگر جدي‌تر شده است. متأسفانه سازمان تأمين اجتماعي در خصوص شفاف‌سازي در بازنشستگي خبرنگاران هرازگاهي مطالب مختلفي را انتشار مي‌دهد و با مراجعه به سازمان تأمين اجتماعي با مشكلات بوروكراسي فراواني در اين خصوص روبه‌رو مي‌شوند. اينكه طبق قانون، خبرنگاران با 20 سال سابقه مداوم خبرنگاري بتوانند از مزاياي بازنشستگي برخوردار شوند، امري است كه بدان توجه ويژه‌اي صورت گيرد نه اينكه سنگ‌اندازي براي اجراي قانون فراهم شود.
در اين زمينه بيژن مقدم، مديرمسئول سابق روزنامه جام‌جام از لزوم تشكيل شعبه تخصصي بيمه براي مشكلات خبرنگاران خبر داد و گفت: مجموعه تلاش‌هاي تأمين اجتماعي عدم بازنشستگي خبرنگار با 20سال سابقه بيمه است. در حقيقت نبود امنيت شغلي در حوزه خبرنگاري رسانه‌اي در كشور سبب شده است تا فعالان اين حرفه همچنان نگران بازنشستگي خود باشند. در اين ميان برخي رسانه‌ها به دلايل مختلف و همچنين نبود نظارت سيستمي از سوي سازمان تأمين اجتماعي همواره به دليل درج نوع عنوان شغلي، پرداخت ناقص بيمه و جابه‌جايي در رسانه با مسائل و مشكلات بسياري روبه‌رو هستند كه نمي‌توانند به حق قانوني خود دست يابند. خبرنگاران پس از سال‌ها فعاليت در حوزه رسانه‌اي كه بسياري از مخاطبان، آنان را در حرفه خبرنگاري مي‌شناسند براي استفاده از مزاياي قانون بازنشستگي سخت و زيان‌آور به سازمان تأمين اجتماعي مراجعه مي‌كنند، ولي سازمان به دلايل مختلف از پذيرش بيمه آنان سر بازمي‌زند. بر اين اساس فعالان مشمول قانون سخت و زيان‌آور براي اثبات اينكه خبرنگار بوده‌اند، بايد با در دست داشتن اوراق 20 ساله‌ خود از شعبه دادگاه وزارت كار به سازمان تأمين اجتماعي و از آنجا به ديوان عدالت اداري بروند تا بتوانند به مسئولان اثبات كنند كه سال‌ها در حوزه رسانه‌اي فعاليت كرده‌اند و خبرنگار هستند. در اين ميان نبايد از نقاط ضعف رسانه‌ها چشم‌پوشي كرد كه بعضاً برخي مسائل را در حوزه بيمه‌اي خبرنگاران به وجود مي‌آورند، اما اينكه يك فعال رسانه‌اي چند سال به دنبال اثبات آن باشد كه خبرنگار است، جاي تأمل دارد. گويا مسئولان سازمان تأمين اجتماعي نمي‌خواهند يكبار براي هميشه مسائل و مشكلات پيش روي خبرنگاران را حل كنند. در حقيقت ضروري است كه ساز و كار مناسبي براي بيمه اين قشر كه هميشه در معرض حوادث مختلف قرار دارند، در نظر گرفته شود.
در اين نوشته لازم است از تلاش برخي بخش‌هاي تأمين اجتماعي همچون روابط عمومي سازمان تشكر به عمل آيد كه به راهنمايي مراجعان پاسخ مي‌دهند و آنان را راهنمايي مي‌كنند تا بيشتر سرگردان نشوند. برداشت‌‌هاي سليقه‌اي از قوانين در سازمان تأمين اجتماعي از يك شعبه به شعبه ديگر در حوزه سختي كار و زيان‌آور بودن شغل خبرنگار سبب شده است تا خبرنگاران همچنان نااميد به بازنشستگي با 20 سال پرداخت حق بيمه باشند. براين اساس انتظار مي‌رود سازمان تأمين اجتماعي براي سهولت در اين موضوع تمهيدات ويژه‌اي را در نظر بگيرد تا فعالان رسانه‌اي كمتر از اين اداره به آن اداره سرگردان شوند. همچنين پيشنهاد مي‌شود تا رسيدگي به مسائل و مشكلات فعالان رسانه‌اي در كمترين زمان ممكن صورت گيرد تا حقي از حقوق فعالان رسانه‌اي از بين نرود. بر اين اساس لازم است تا وعده‌هاي سازمان همچون درج عنوان شغلي در ليست سوابق مدنظر قرار گيرد و بيمه‌شدگان راحت‌تر بتوانند از نوع و چگونگي پرداخت‌هاي بيمه‌اي خود آگاه شوند. در عصر حاضر كه شبكه‌هاي مجازي و ارتباطي در حال گسترش است، وقت‌كشي به هر نوعي با مأموريت‌هاي سازمان در تضاد است و لازم است تا براي سهولت در رسيدگي به مشكلات بيمه‌شدگان ارائه طرق مناسب صورت گيرد.