بيکار کساني‌اند که 4 سال دور برجام سينه زدند

‌آيت‌الله آملي لاريجاني دیروز در سخنانی با اشاره به رسيدگي‌هاي قضايي و هجمه‌ها عليه قوه قضائيه تصريح كرد: دستگاه قضايي حسب وظيفه اصلي و ذاتي خود بايد به صورت عادلانه به پرونده‌ها رسيدگي و از حقوق شهروندي حمايت كند. به گزارش خبرگزاري‌ها، رئيس قوه‌قضائيه گفت: يكي از برنامه‌هاي مهم ما كه در طول سال‌هاي گذشته نيز به صورت قاطعانه دنبال شده، مبارزه با مفاسد در همه ابعاد آن است. مسئولان قضايي با وجود برخي موانع كه در مسير مقابله با مفاسد، خصوصاً مفاسد اقتصادي وجود داشته، همواره مسير قانون را طي كرده‌اند و در اين راه موفقيت‌هاي زيادي نيز كسب شده است. رئيس قوه قضائيه افزود: متأسفانه در جريان رسيدگي به برخي پرونده‌هاي مالي - اقتصادي به محض اينكه كسي احضار مي‌شود، برخي افراد ذي نفع شروع به فضاسازي سياسي يا شخصي مي‌كنند كه جاي تأسف دارد. اگر قرار باشد در مورد هر پرونده‌اي بگوييم اين پرونده سياسي است، ديگر رسيدگي قضايي امكان‌پذير نخواهد بود. 
آيت‌الله آملي لاريجاني ادامه داد: در مورد پرونده‌اي كه حسب محتويات و نظر قاضي مربوط ابعاد اقتصادي و مالي دارد و نياز به اقدامات قضايي دارد، جار و جنجال به راه مي‌اندازند براي اينكه اذهان مردم را از اختلاس و فساد دور كنند و به سمت مسائل سياسي ببرند و متأسفانه در اين مسير از هيچ هجمه و تهمتي هم به دستگاه قضايي ابا ندارند تا در مقابل رسيدگي‌ها سنگ‌اندازي كنند. برخي كساني كه خود كارنامه سياهي دارند، درمحيط‌هاي حقيقي و مجازي سخن مي‌گويند و فيلم منتشر مي‌كنند. پرونده اين افراد كاملاً ابعاد مالي دارد. البته ممكن است در مورد برخي افراد اتهامات امنيتي نيز مطرح باشد اما به هر حال اين پرونده‌ها كه ابعاد روشني دارند در حال رسيدگي است و برخي تلاش دارند با هياهو و جنجال جلوي رسيدگي‌هاي دستگاه قضايي را بگيرند. ‌  تسامح دستگاه قضا حدي داردرئيس قوه قضائيه تأكيد كرد: علاوه بر اين موارد، خود اين قبيل اقدامات نظير اتهام‌زني، توهين و سنگ‌اندازي عليه قوه قضائيه جرم محسوب مي‌شود و به مرتكبان هشدار مي‌دهيم كه تسامح قوه قضائيه براي حفظ فضاي آرام جامعه، حدي دارد و اگر اظهارات و اقدامات بي مبنا عليه قوه قضائيه ادامه يابد ناچاريم طبق قانون با اين مرتكبان نيز برخورد كنيم. آيت‌الله آملي لاريجاني همچنين با انتقاد از برخي توهين‌ها به دستگاه قضايي از سوي بعضي از مسئولان، خاطرنشان كرد: اخيراً برادر بزرگواري گفته است كه قوه قضائيه از سر بيكاري دائماً اقدام به احضار افراد مي‌كند. اين سخنان بسيار كم لطفي است. در پاسخ بايد گفت كه قوه قضائيه حسب وظيفه اصلي و ذاتي خود اقدام به رسيدگي قضايي و اجراي عدالت مي‌كند، دستگاه قضايي با دريافت گزارش‌ها يا دريافت شكايت، بايد در صورت اقتضا افرادي را احضار كند و از آنان تحقيق به عمل آورد. بنابراين قوه قضائيه از سر بيكاري افراد را احضار نمي‌كند. اگر بيكاري وجود دارد اين شما هستيد كه چهار سال كشور را رها كرديد و دور برجام سينه زديد، گويي كشور كار و مشكل ديگري ندارد. ما هم كار داريم و هم محكم در مسير قانوني خود ايستاده‌ايم. رئيس قوه قضائيه اظهار كرد: شما موظفيد از قوه قضائيه به عنوان ركن نظام حمايت كنيد، كما اينكه ما در طول سال‌هاي گذشته از كليت دولت به عنوان ركن نظام حمايت كرده‌ايم. اين درست نيست در هر محفلي، هر آنچه به ذهن شريفتان گذشت، عليه قوه قضائيه بيان كنيد.
وقتي شكايتي از يك مرجع رسمي مي‌رسد، دادستان و دادسرا موظف به رسيدگي هستند و در اين مسير بايد احضارهايي صورت گيرد. البته ممكن است اين اشخاص پس از انجام تحقيقات و پس از رسيدگي تبرئه شوند اما اينكه بخواهيم جلوي احضارها را بگيريم علاوه بر اينكه خلاف قانون است مردم خواهند گفت كه رسيدگي‌هاي قوه قضائيه فقط براي افراد بي بضاعت و ضعيف است و كاري با مقامات و مسئولان ندارند. ‌    اشتباهي اگر هست، عاقلانه تذكر دهيدآيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه دستگاه قضايي رانت‌هاي خاص را كنار مي‌گذارد و بحمدالله تاكنون نيز به پرونده افراد در هر جايگاهي كه بوده‌اند رسيدگي شده است، خاطرنشان كرد: توصيه برادرانه ما اين است كه اگر قوه قضائيه احتمالاً در جايي اشتباه دارد در مورد آن اشتباه، تذكر معقول بدهند نه اينكه عليه احضار و رسيدگي به پرونده افراد كه بر حسب قانون صورت مي‌گيرد، سخن بگويند. چنانكه دستگاه قضايي نيز در جايي كه مرتكب اشتباهي شده موظف است از اشتباه خود برگردد اما اينكه برخي در هر جمع و محفلي بخواهند عليه قوه قضائيه اظهارات بي مبنا داشته باشند به هيچ عنوان پذيرفته نيست. مسئولان نبايد فراموش كنند كه اين رسيدگي‌ها به نفع همه است و نبايد در جايي كه موضوعي به سود ماست از رسيدگي قضايي دفاع كنيم و در جاي ديگر اگر بررسي‌هاي قضايي به ضرر ما بود عليه قوه قضائيه سخن بگوييم. ‌   برخي دستگاه‌ها در اجراي قانون مانع‌تراشي مي‌كنندرئيس قوه قضائيه در این سخنان ضمن تبريك هفته نيروي انتظامي، با بيان اينكه نيروي انتظامي به عنوان ضابط، همكاري بسيار خوبي با قوه قضائيه دارد، خاطرنشان كرد: توسعه فرهنگ و اخلاق در جامعه يك بحث عمومي است كه نيروي انتظامي نيز موظف است در اين مسير گام بردارد. وظايفي كه قانون براي نيروي انتظامي پيش بيني كرده بسيار گسترده است كه از جمله آنها دفاع از ارزش‌هاست. بر همين اساس نيروي انتظامي نسبت به حفظ ارز‌ش‌ها و هنجارهاي اجتماعي در چارچوب قانون و شرع، وظيفه مهمي بر عهده دارد. گرچه متأسفانه برخي دستگاه‌ها به جاي كمك به نيروي انتظامي در اين مسير، با سخنان خلاف شرع و قانون در اجراي برخي قوانين مانع‌تراشي مي‌كنند اما به هر حال نيروي انتظامي بايد بدون توجه به اين سخنان، با قاطعيت راه خود را طي كند و دستگاه‌ها نيز موظفند نيروي انتظامي را در اجراي وظايف قانوني خود ياري كنند. ‌   همسايگان هرگز به همه‌پرسي كردستان تن نمي‌دهندرئيس دستگاه قضايي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به همه‌پرسي كردستان عراق، اين رويداد را آتشي جديد از سوي كشورهاي سلطه، به‌ويژه رژيم صهيونيستي براي مشغول كردن منطقه دانست و خاطرنشان كرد: سياست تجزيه كشورهاي اسلامي، سياستي قديمي است كه رژيم صهيونيستي دنبال مي‌كند. هدف از اجراي اين سياست نيز تضعيف حكومت‌هاي اسلامي و ايجاد درگيري‌ها و مشغوليت‌هاي طولاني براي ملت‌هاي مسلمان است. متأسفيم كه اقليم كردستان عراق نيز از چنين سياستي تبعيت كرده است. رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه نه تنها حكومت مركزي عراق بلكه هيچ كشوري استقلال كردستان را نمي‌پذيرد، رويكرد امريكا در اين ماجرا را منافقانه توصيف كرد و افزود: جمهوري اسلامي در اين زمينه سياست روشني دارد و از ابتدا اعلام كرده كه با هرگونه تجزيه مخالف است. از نظر ما حكومت عراق يك حكومت واحد و يكپارچه است و مسئولان اقليم كردستان بايد توجه كنند كه در مسير تجزيه موفق نخواهند بود. اميدواريم دلسوزي كشورها به‌ويژه همسايگان عراق را بپذيرند و بدانند كه موضع همسايگان كاملاً جدي است و هرگز به اين وضعيت تن نخواهند داد.