خدايا! اين چه روزي است که کريمي‌قدوسي از ما تشکر مي‌کند

جلسه غيرعلني ظريف و معاونانش صبح روز گذشته در صحن مجلس برگزار شد؛ جلسه‌اي که به نوشته خبرگزاري فارس، آنچه در آن مطرح شده، با حمايت نمايندگان منتقدي مانند کريمي‌قدوسي همراه شده است. ظريف و معاونانش درباره سه موضوع اتفاق‌های اخير سوريه، همه‌پرسي در اقليم کردستان عراق و بحث برجام و اقدامات احتمالي ترامپ، مسائلي را مطرح کردند. آن‌طور که خبرگزاري فارس به نقل از نمايندگان روايت کرده، سخنان ظريف که به پايان مي‌رسد، جواد کريمي‌قدوسي نزد وزير خارجه مي‌رود و با او مصافحه کرده و از مواضعش تقدير مي‌کند. وزير خارجه با لبخندي واکنش نشان مي‌دهد: «خدايا! اين چه روزي است که آقاي کريمي‌قدوسي از ما تشکر مي‌کند». کريمي‌قدوسي هم اين‌گونه به ظريف پاسخ مي‌دهد: «ما اگر انتقادي هم کرديم، براي اصلاح بوده است؛ وگرنه سعي مي‌کنيم منصف باشيم».
بنا بر اين روايت، منتقدان ديگر هم نزد وزير خارجه مي‌روند و مي‌گويند: «آقاي ظريف! بر مواضعت براي تأمين منافع کشور بايست، ما هم حمايتت مي‌کنيم».
کريمي‌قدوسي يکي از مخالف‌خوان‌هاي اصلي ظريف و موضوع مذاکرات هسته‌اي بوده است؛ تا آنجا که سخنان ظريف در جلسات کميسيون امنيت را که به‌طور محرمانه مطرح مي‌شد، افشا مي‌کرد و در اين افشاکردن‌ها گاهي به خلاف واقع گويي هم متهم شد. حالا گويا شرايط به گونه ديگري رقم خورده و مخالفان و موافقان برجام در يک جبهه قرار گرفته‌اند.
بنا بر گزارش خبرگزاري فارس، ظريف که وارد صحن مي‌شود، سکوت در خانه ملت حکم‌فرما مي‌شود و وزير خارجه حرف‌هايش را آغاز مي‌کند. ظريف حمايت منتقدان دولت را هم با خود همراه مي‌بيند و سخنانش را ادامه مي‌دهد. ظريف در اين نشست گفته است: «راهکارهاي لازم براي مقابله با آمريکا در صورت خروج از برجام، انديشيده شده است. مسئولان براي اين مسئله هماهنگ هستند. هرگز مذاکره هسته‌اي مجدد نخواهيم داشت». ظريف همچنين اطمينان خاطر داده که: «نگران نباشيد؛ مشکلي براي کشور به وجود نمي‌آيد؛ حتي اگر آمريکا کارشکني هم بکند، بازار و شرايط کشور را با همکاري يکديگر مديريت مي‌کنيم».


روايت تابش
محمدرضا تابش هم در روايتش از جلسه غيرعلني روز گذشته مجلس، نوشت: «ظريف تأکيد کرد همه تحولات پيراموني و هرآنچه مربوط به برجام است، در عالي‌ترين سطوح تصميم‌گيري رصد شده و مي‌شود و اقدامات ما مقتدرانه و عقلاني خواهد بود. چند نفر از نمايندگان نيز سؤالات و ابهامات خويش را مطرح كردند و رئيس مجلس نيز ضمن ارائه جمع‌بندي جلسه، بر وحدت داخلي با تلاش براي حل مشکلات مردم و جامعه و ايستادگي در مقابل زياده‌خواهي‌هاي قدرت‌هاي استکباري و تکيه بر عقلانيت در حل مسائل پيراموني، تأکيد کرد».
حقانيت اسد به اثبات رسيد
بهروز نعمتي، سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي، درباره سخنان ظريف در جلسه غيرعلني ديروز گفت: در بحث سوريه و حضور نيروهاي دولتي اين کشور در ديرالزور و عکس‌العمل‌هاي برخي دشمنان به اين مسئله، تأکيد شد که حقانيت مردم سوريه پابرجاست و همچنين با توجه به مسائلي که در آستانه مطرح شده بود، ابقاي بشار اسد در سوريه به اثبات رسيد. برخلاف پافشاري ما از ابتداي بحران سوريه بر لزوم حفظ اسد، آمريکايي‌ها و برخي ديگر از بازيگران منطقه خواستار ساقط‌کردن دولت اسد بودند که در نهايت ديديم اين اتفاق نيفتاد.
مذاکره چندجانبه درباره کردستان
سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس همچنين با اشاره به بحث برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم کردستان و بررسي اين موضوع در جلسه غيرعلني مجلس، گفت: رايزني‌هاي سه‌جانبه بين ايران، ترکيه و حکومت مرکزي عراق برقرار است و البته مذاکرات چندجانبه ديگري نيز در حال برگزاري بوده و ادامه دارد.
او گفت: مردم اقليم کردستان به‌خوبي مي‌دانند نزديک‌ترين و بهترين دوستشان در منطقه، ايران است و آن‌چنان که ديديم، در جريان حمله داعش، هيچ‌کس به‌جز ايران، به داد کردها نرسيد که اين مسئله در ادوار مختلف نيز اتفاق افتاده و هرگاه ظلمي به کردها شده است، ما ميزبانشان بوديم و هم‌اکنون نيز برخي از مردم حلبچه در استان‌هاي مرزي ما زندگي مي‌کنند.
سناريوهاي مختلف در برابر ترامپ
سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس همچنين به طرح موضوعاتي درباره برجام و اظهارات اخير ترامپ در اين رابطه، اشاره کرد و گفت: پيرو بحثي که ترامپ در سازمان ملل متحد مطرح کرد و نيز مباحث ديگري که پس از آن در رسانه‌ها عنوان شده، بررسي‌هايي انجام شد و سناريوهاي مختلفي در قبال اقدامات احتمالي ترامپ، کنگره و سناي آمريکا به‌طور عملي طراحي شده است.او همچنين به اظهارنظر برخي نمايندگان در اين جلسه غيرعلني اشاره کرد و گفت: در مجموع بحث وحدت و همدلي بين دولت و مجلس و ديگر قوا، مسائلي مطرح شد و همه دوستان با همدلي حول فرامين مقام معظم رهبري همکاري مي‌کنند و اميدواريم اقداماتي که ترامپ به دليل ناآگاهي يا کم‌خردي دنبال انجام آنهاست، موجب نشود خودمان برجام را کنار بزنيم.به گزارش ايلنا، سخنگوي هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به سؤالي درباره احتمال اعمال تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران و سپاه، گفت: اگر قرار باشد آمريکا از برجام خارج شود بايد هزينه آن را بپردازد. درواقع يا ترامپ بايد رأسا اقدام کند يا از طريق کنگره اين مسئله را دنبال کند؛ بنابراين اگر دنبال اين مسئله باشند، طبعا مجامع بين‌المللي، اتحاديه اروپا و ديگر اعضاي 1+5 به‌جز آمريکا، بايد موضوع را پيگيري کرده و هزينه آن را بپردازند. علاوه بر آن، اگر مجامع بين‌المللي سکوت کنند، طبيعتا جمهوري اسلامي ايران هم اقدامات مقتضي را انجام خواهد داد؛ آن‌چنان که در جلسه  شوراي نظارت بر برجام هم  اين سناريوهاي مختلف بررسي شده و در جلسه روز گذشته مجلس هم مطرح شد.علي لاريجاني صبح روز گذشته در آغاز جلسه علني مجلس، با اشاره به جلسه غيرعلني گفت: جلسه غيرعلني مجلس با حضور وزير امورخارجه برگزار شد که آقاي ظريف گزارشي از تحولات منطقه ارائه کرد. اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز نظرات خود را مطرح کردند و فکر مي‌کنم اين رايزني با توجه به تحولات آينده در سطح بين‌المللي، همچنان بين مجلس و دولت ادامه داشته باشد.