رونمایی ترامپ از استراتژی برجام زخمی

طاهری- دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سرانجام پس از چند هفته جار و جنجال استراتژی خود درباره ایران و برجام را اعلام کرد .ترامپ    پیشتر از به کنار انداختن برجام  سخن گفته بود ضمن آن که اعلام کرد من برجام را تایید نمی کنم اما آن را به کنگره ارجاع داد تا با صلاحدید خود در این باره تصمیم بگیرد .وی در عین حال با تهدید های مکرر و فراوان  آینده مبهم را برای برجام ترسیم کرد.وی در سخنانی تند و زننده اتهامات گسترده ای را علیه ایران و به ویژه سپاه پاسداران طرح کرد و در حالی که آمریکایی ها از چند روز قبل از احتمال قرار دادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی  سخن به میان آورده بودند وی تنها به وزارت خزانه داری دستور داد تا سپاه را تحریم کند .   به گزارش رسانه های مختلف، ترامپ در سخنانش ضمن متهم کردن ایران به فعالیت های تروریستی مدعی شد ایران با القاعده و طالبان همکاری می کند و به پسر اسامه بن لادن پناه داد! رئیس جمهور آمریکا همچنین  ایران را متهم کرد که منطقه خلیج فارس را ناامن می‌کند. او از خلیج فارس با عنوان مجعول «خلیج عربی» یاد کرد.  وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره برجام با وجود گزارش های مکرر سازمان بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: حکومت ایران چندین بار از برجام تخطی کرده است. در یک مورد خاص ایران بیش از ۱۳۰ مترمکعب آب سنگین بیشتر از میزان مجاز تولید کرد. این در حالی است که آژانس هشت بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. ترامپ در ادامه گفت: از جمله نقاط ضعف توافق این است که تا چند سال آینده به طور کامل درباره برنامه ایران سکوت می‌کند و کنگره در حال کار بر روی دایمی کردن تدابیری در این زمینه است. وی درنهایت با بیان این که برجام را تأیید نمی‌کنم، سرنوشت برجام را به تصمیم کنگره موکول کرد و گفت: اگر نتوانیم با همکاری کنگره و متحدان توافق هسته ای را اصلاح کنیم به آن پایان می‌دهیم.  در همین حال گزارش‌هایی از بررسی یک طرح تحریمی علیه ایران در کنگره منتشر شده است. رئیس جمهور آمریکا در قسمت دیگری از سخنانش به فعالیت های سپاه پاسداران اشاره کرد و ادعاهایی را علیه این نهاد مطرح و تصریح کرد: به وزارت دارایی آمریکا اجازه می‌دهم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کند.
تیلرسون: سپاه را تروریستی نمی دانیم
در همین حال روز گذشته رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفت: ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران وضع می‌کند، اما آن را یک سازمان تروریستی اعلام نخواهد کرد. تیلرسون افزود: «به نظر ما این که نهادی را که عملا ارتش یک کشور است به طور کلی تروریستی بدانیم، ریسک‌ها و پیچیدگی‌هایی دارد.»
بیانیه ۳ کشور اروپایی و آژانس در واکنش ها به اظهارات ترامپ


در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا بلا فاصله  آلمان، فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ مشترکی اعلام کرده‌اند که به اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌های توافق متعهد می‌مانند. این سه کشور تأکید کردند برجام نتیجه سیزده سال مذاکره است و قدمی بزرگ به سوی ممانعت از نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران بوده است. این سه کشور اروپایی از دولت و کنگره آمریکا خواسته‌اند که پیش از هر اقدامی عواقب آن را در نظر بگیرند. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنرانی گفت  برجام یک توافق بین‌المللی است و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند آن را لغو کند.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران به تعهدات خود در برجام متعهد بوده است.  معاون وزیر خارجه روسیه نیز سخنان دونالد ترامپ را بی اندازه «دردسرساز» خواند. در همین حال نتانیاهو و عربستان از رویکرد اعلامی ترامپ استقبال کردند.لیندسی هیلسام، سردبیر اخبار بین‌الملل شبکه چهار تلویزیون انگلیس نیز تأکید کرد؛ ترامپ می‌گوید: ایران توافق برجام را نقض کرده اما بازرسان سازمان ملل می‌گویند که ایران مرتکب چنین نقضی نشده و هیچ کدام از دیگر امضاکنندگان این توافق چنین نگرانی ندارند. لیندسی گراهام سناتور سرشناس جمهوری خواه نیز پس از کنفرانس خبری ترامپ گفت: ترامپ کار خودش را به عهده کنگره انداخت در حالی که خودش اختیار بازگرداندن تحریم ها را خواهد داشت .برخی تحلیل گران هم معتقدند که ترامپ اگر می خواست برجام را تمام کند تحریم های اجرایی که در اختیار خودش بود را برمی گرداند .
جزئیاتی از طرح کنگره برای اعمال تحریم علیه ایران
در همین حال به گزارش بی بی سی از هم اکنون یک طرح  در کنگره در حال پیگیری است که کروکر و تام کاتن، دو سناتور جمهوری خواه آن را جلو می برند.  بر اساس این طرح که دو پایه اصلی دارد، اگر ایران به فاصله یک سال  تا دستیابی به سلاح هسته ای برسد از آن لحظه تحریم های هسته ای باید برگردد  همچنین زمانی که دوره 10 ساله اول محدودیت های هسته ای به پایان می رسد آمریکا باید به طور یک جانبه این محدودیت هارا ادامه دهد . وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته ای دولت اوباما در واکنش به رویکرد جدید ترامپ در یک نشست خبری گفت که  کاری که ترامپ می کند انتقال مسئولیت به هم زدن برجام به کنگره است در حالی که او می توانست همه کار هایی که کنگره قرار است انجام دهد را خودش هم انجام دهد .آلن اوتنتال، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به این که ترامپ سعی می کند تصمیم گیری را به عهده کنگره بگذارد، افزود:کنگره تنها کاری که باید بکند این تحریم را نگذارد و اگر این کار را نکند هیچ چیزی وجود ندارد به جزدادو فریاد رئیس جمهور !  ریچارد نیفیو مذاکره کننده قبلی هسته ای آمریکا  نیز معتقد است :معلوم نیست کنگره آمریکا در همسویی با ترامپ، تحریم های هسته ای را باز گرداند و باعث نقض برجام شود.
بیانیه کاخ سفید درباره استراتژی جامع دولت ترامپ علیه ایران
کاخ سفید  همچنین روز گذشته و پیش از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا متن کلیات استراتژی جدید دولت این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد. براساس آن چه ادعا شده این استراتژی حاصل 9 ماه بررسی و محاسبات با کنگره و متحدان آمریکا، درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا، به بهترین شکل ممکن است. در این بیانیه محورهای استراتژی جدید دولت ترامپ در برابر ایران «تشدید نظارت بر برجام»، «بازرسی از مراکز نظامی» و «افزایش فشار بر سپاه» ذکر شده است.به گزارش تابناک، اصول بنیادین این راهبرد بر آن چه «خنثی‌سازی نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران» و «مهار رویکرد تهاجمی آن» خوانده شده، استوار است. این بیانیه ادعاکرده است: ما برای ایجاد سدی در برابر اقدامات خرابکارانه ایران و احیای یک موازنه قوای استوار در منطقه بار دیگر ائتلاف‌های سنتی و شراکت‌های منطقه‌ای خود را احیا خواهیم کرد. کاخ سفید درادامه بر قطع مالی منابع ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرده است. این بیانیه افزود: ما با تهدیدهای ناشی از موشک‌های بالستیک و دیگر سلاح‌های نامتقارن علیه ایالات متحده و متحدانمان مقابله خواهیم کرد. محور بعدی این بیانیه حقوق بشر است که دولت آمریکا مدعی نقض حقوق بشر توسط سپاه و بازداشت شهروندان آمریکایی و دیگر شهروندان خارجی از سوی این نهاد شده است.
مشاور سابق کاخ سفید: راهبرد ایران حاوی هیچ استراتژی نیست
در همین حال کالین کال استاد جرج تاون و از مشاوران سابق کاخ سفید از رویکرد جدید اعلام شده ترامپ در قبال ایران انتقاد کرد و در توئیتر نوشت: فکت شیت راهبرد ترامپ درباره ایران شبیه یک مدخل ویکی پدیا و حاوی هیچ استراتژی واقعی نیست. ۹ ماه وقت صرف این کردند؟
ترامپ فقط خودکشی نهنگ ها را به گردن ایران نینداخت!
سخنان ترامپ در بین کاربران اجتماعی واکنش های زیادی به دنبال داشت آن چه در پی آمده است ترکیبی از واکنش های جدی و طنز کاربران به این سخنان  است :
*نشست خبری ترامپ شروع شد و فعلا داره تاریخ میگه و البته درست تر این بود که این تاریخ خوانیش رو از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شروع می کرد.
*اون پولی که عربستان به ترامپ داده آن قدر زیاد بوده که حاضره به خاطرش خلیج مکزیک رو هم خلیج عربی بگه.
*رئیس‌جمهور آمریکا فقط مانده بود خودکشی نهنگ‌ها را گردن ایران بیندازد. گویا غیر از درس ادب و سیاست، درس تاریخ هم نیاز دارد‌.
*آقای ترامپ! سوتیای  الکسی لالاس تو جام‌جهانی ۹۴ هم‌ کار ما بود.
*ترامپ یه جوری میگه حکومت ایران،حمله کرده به‌آمریکایی ها،که انگار ایران بود که هواپیمای آمریکا رو با ۲۹۰‌تا مسافر زده منهدم کرده.
 *این جوری که ترامپ می‌گه ،ما رسما آمریکا رو بیچاره کردیم .
*ترامپ درباره آب سنگین حرف می زنه و من شک ندارم که فکر می کنه آب سنگین آبیه که وزنش خیلی زیاده.
*ظاهرا زحمت نوشتن متن سخنرانی #ترامپ رو دفتر #رجوی در پاریس کشیده.
*اگر کسی نمی‌دانست فکر می کرد ترامپ از جمهوری اسلامی پول گرفته تا 30سال اعتماد نداشتن آیت ا... خامنه‌ای به آمریکا را اثبات کند.
* پرزیدنت می دونی گند زدی تو تایم چاپ روزنامه ها؟
بزنم تو دهنت؟
 
 
واکنش رئیس جمهور به اظهارات سخیف ترامپ
روحانی:ترامپ تاریخ، جغرافیا و اخلاق بخواند
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهورکشورمان شامگاه روز جمعه در واکنش به سخنان ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: در صحبت های آقای ترامپ که در آن سیاست های آمریکا  تبیین شد، جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت. به گزارش ایسنا و ایلنا، روحانی افزود: من رئیس جمهور آمریکا را دعوت می کنم که هم تاریخ را بهتر بخواند و هم جغرافیا را و هم درباره تعهدات بین المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین المللی بیشتر مطالعه کند؛ ظاهرا ایشان خبر ندارند که دولت آمریکا دولت کودتا را در شصت و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد. رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ظاهرا ایشان (ترامپ) فراموش کرده اند که در طول مبارزات ملت ایران علیه دیکتاتوری و تلاش این ملت برای کسب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، در این سرزمین کشوری که بیشترین حمایت را از دیکتاتوری وقت می کرد، آمریکا بود. وی با بیان این که «ما باید تاریخ را دقیق تر و بهتر بخوانیم»، تصریح کرد: گویی آن ها فراموش کرده اند که در 60 سال گذشته با ملت ایران چه کرده اند و در طول 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، با ملت ایران چگونه رفتار کرده اند. رئیس دولت ایران ادامه داد: جغرافیا را نیز باید مطالعه کنید. چطور رئیس جمهوری اسم خلیج معروف، تاریخی و جهانی را یاد نگرفته است، همان خلیج فارسی را که متاسفانه ناوگان   آمریکایی بی جهت و مداوم در این منطقه رفت و آمد می کنند. لااقل از نظامیان خود می پرسیدید در نقشه هایی که در دست آن هاست، اسم این منطقه چگونه نوشته شده است؛ بنابراین لازم است که جغرافیا را نیز بیشتر مطالعه کنید. مردم ایران همیشه در کنار سپاه بوده اند رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما با صراحت می گوییم در برابر تروریسم در منطقه ایستاده ایم و خواهیم ایستاد. همان تروریست هایی که خود این آقا گفت به وجود آورنده داعش خود آمریکا بوده است. سپاه و ملت ایران، سوریه، یمن و مردم منطقه در برابر گروه های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا، ساکت نمی نشینند. وی با بیان این که سپاه نیروی قدرتمندی است که مردم ایران همیشه در کنار آن بودند و سپاه نیز همیشه در کنار مردم بوده و از کشور در برابر گروه هایی که خود شما علیه مردم تحریک کردید ایستادگی کرد، گفت: امروز هم سپاه به ندای مظلومیت مردم مظلوم منطقه پاسخ مثبت داده و خواهد داد. وی با بیان این که «ظاهرا ایشان حقوق بین الملل را نیز دقیق نخوانده اند»، ادامه داد: برجام یک معاهده چندجانبه است، یک سند بین المللی است و مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است، مگر یک رئیس جمهور می تواند به تنهایی این سند را لغو کند. او ظاهرا نمی داند که برجام یک سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست که هرطور خواست بتواند رفتار کند. وی گفت: این سخنان نشان داد برجام مستحکم تر از چیزی است که ترامپ در دوره رقابت انتخاباتی فکر می کرد. روحانی گفت: سلاح و موشک ما برای دفاع ماست. ما همیشه برای ساخت سلاح هایی که مورد نیازمان بود تلاش می کردیم و از امروز تلاش مضاعف خواهیم کرد. سلاح ما برای دفاع است و ما به دفاع و تقویت دفاع خود ادامه می دهیم. ما به برجام به عنوان یک معاهده چندجانبه و به معنای معاهده بین المللی، تا زمانی که منافع مان اقتضا کند، در چارچوب منافع و مصالح ملی اهتمام می کنیم. رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده و خواهیم کرد اما اگر روزی منافع ما تامین نشود و طرف های ما تعهدات شان را زیر پا بگذارند، بدانند ایران پاسخ خواهد داد. رئیس جمهور تصریح کرد: ما غافلگیر نشدیم، چون 40 سال است این حرف ها را می شنویم. ملت ما غافلگیر نشد، چون توقعی جز این نداشت. شما نمی توانید بین ملت ایران و حکومت فاصله بیندازید. روحانی در پایان تصریح کرد: به رغم حرف های ترامپ و اهداف شوم سیاست مداران آمریکایی، ملت ما برای رشد و رونق اقتصادی بیش از پیش تلاش خواهد کرد و فرمان رهبری را برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرایی می کند.