افزایش قربانیان خونین‌ترین حمله تروریستی سومالی به 280 کشته و 300 زخمی


سرویس خارجی-تکفیری‌های «الشباب» شنبه گذشته دو بمب جداگانه در «موگادیشو» منفجر کردند، اما انفجاری که با یک کامیون مملو از مواد منفجره در بازار شلوغ این شهر صورت گرفته، بسیار پرتلفات بوده است و احتمال افزایش تلفات باز هم وجود دارد. تسنیم در این‌باره گزارش داده که با انفجار مواد منفجره جاسازی شده در کامیون، ساختمان‌های اطراف آن فرو ریخت و شمار زیادی از غیرنظامیان نیز در زیر آوارها به دام افتادند. پس از انهدام ساختمان‌ها و خودروها، منطقه آسیب‌دیده، دچار آتش‌سوزی شد و از همان ابتدا، منابع پزشکی و میدانی می‌گفتند که تلفات این حادثه، افزایش خواهد یافت.
طبق آخرین گزارش‌ها، شمار تلفات این مرگبارترین حادثه تروریستی تاریخ سومالی، به 280 نفر و تعداد مجروحان نیز به 300 تن رسیده است. با این حال، باز هم از احتمال افزایش تلفات سخن گفته می‌شود. دولت سومالی به خاطر این حادثه تروریستی، سه روز عزای ملی اعلام کرده است.
گروه تروریستی«الشباب» که شاخه «القاعده» در شاخ آفریقا است، تاکنون حملات تروریستی زیادی را در سومالی انجام داده، ولی حادثه روز شنبه، مرگبارترین حادثه تروریستی در تاریخ سومالی محسوب می‌شود.تاکنون کشورهای زیادی حادثه تروریستی روز شنبه سومالی را محکوم کرده‌اند و برخی کشورها نیز به موگادیشو، اقلام پزشکی و دارویی فرستاده‌اند تا برای مداوای مجروحان، به کار گرفته شود. مردم سومالی نیز در خیابان‌های موگادیشو تظاهرات و این عملیات تروریستی را به شدت محکوم کردند.
در ارتباط با انفجار مرگبار فوق، وزیر خارجه قطر اعلام کرد، «ساختمان سفارت این کشور به شدت آسیب دیده و یکی از کارکنان آن، زخمی شده است.»


علاوه بر آن، یک فیلمبردار و پنج نیروی داوطلب هلال احمر نیز کشته و چهار خبرنگار زخمی شده‌اند.
کشور سومالی یکی از قربانیان شکل‌گیری جریان تکفیری توسط رژیم آل سعود، در جهان اسلام است. منشأ و آبشخور اصلی و اولیه همه گروه‌های تکفیری مثل الشباب، بوکوحرام، طالبان، القاعده و داعش، اندیشه وهابیت است که آل سعود مروج آن است.