«کارتن مشهد» تعطیل شد!

«شرکت کارتن مشهد و شرکت پارت کاغذ به عنوان بزرگ ترین شرکت های کارتن سازی و کاغذ سازی شرق کشور، تعطیل و تعداد زیادی کارگر نیز بیکار شدند. کسی نیست که صدای ما کارگران را به گوش مسئولان برساند؟»
ظاهرا روند پرغصه تعطیلی صنایع استان پایانی ندارد. هنوز یک هفته از انتشار گزارش «خراسان رضوی» درباره تعطیلی کارخانه «آساک دوچرخ» قوچان نگذشته است که این بار، خبر رسید کارخانه «کارتن مشهد» نیز با سال ها سابقه در عرصه صنایع استان، تعطیل شده است. کارخانه ای که بر اساس اطلاعات موجود، در سال 1363 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در ابتدای سال ۱۳۶۹ نیز بهره برداری و تولید انبوه آن آغاز شده بود و پس از قریب به سه دهه فعالیت در زمینه تولید محصولات متنوع، طعم تلخ تعطیلی را چشید و چراغ تولید آن که در سال های اخیر، کم کم به کورسویی تبدیل شده بود، خاموش شد.به گزارش «خراسان رضوی» 31 فروردین امسال بود که پیروی گلایه های برخی  شهروندان درباره وضعیت کارگران شرکت «پارت کاغذ» گزارشی با عنوان «تسهیلات نرسید؛ پارت کاغذ در آستانه تعطیلی» در همین صفحه منتشر شد. گزارشی که در آن مدیرعامل شرکت پارت کاغذ (از صنایع وابسته کارتن مشهد) با اشاره به وجود مشکلات مالی اعلام کرد که سازمان صنعت و معدن استان، قول داده است که با پرداخت سرمایه در گردش طی امسال، این موضوع را جبران کند. حسین متین راد در آن گزارش تاکید کرد که اگر اعتبارات تخصیص نیابد، کارخانه به طور کامل تعطیل می شود اما معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در آن گزارش اعلام کرد که با توجه به این که سهام داران شرکت پارت کاغذ و شرکت کارتن مشهد (یکی از مصرف کنندگان محصولات پارت کاغذ) یکسان هستند، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش این دو شرکت، به صورت همزمان پیگیر بوده است و چون مبلغ درخواستی این مجموعه نسبت به اعتبارات استانی اختصاص یافته بیشتر بوده، این موضوع در تاریخ 21 فروردین امسال در کارگروه ملی مطرح و مصوبه آن دریافت شده است. پیگیری در این زمینه ادامه داشت تا این که 25 تیر، رئیس هیئت مدیره کارتن مشهد در گفت و گو با تسنیم با اشاره به پرداخت نشدن تسهیلات ۱۰ میلیاردی به این واحد اعلام کرد: «متأسفانه مصوبه ستاد تسهیل ملی مبنی بر پرداخت تسهیلات به کارتن مشهد اجرایی نشده است.»
کارتن مشهد از ابتدای مهر تعطیل شد
بعد از پیگیری های انجام شده، حالا خبر رسیده که این کارخانه قدیمی مشهد تعطیل شده است. مدیرعامل «کارتن مشهد» در این زمینه به «خراسان رضوی» می گوید: سال گذشته استاندار خراسان رضوی به صورت سرزده از کارخانه بازدید کرد و در جریان مشکلات ما قرار گرفت و به ما برای همکاری، قول مساعد داد و همه چیز در جلسات و روی کاغذ مساعد بود اما در عمل اتفاقی نیفتاد و حتی یک ریال هم در حمایت از ما پرداخت نشد. حسین متین راد تأکید می کند: با وجود آن که در یک بازه زمانی حدود 400 نفر کارگر داشته ایم اما از ابتدای امسال کارکنان کارخانه به حدود 170 نفر کاهش پیدا کرد و این اواخر نیز کارکنان شرکت به حدود 40 نفر رسیده بود. وی می گوید: از ابتدای مهر نیز کارخانه تعطیل شده است و به جز چند نفر از کارکنان انتظامات و حسابداری، کسی در آن حضور ندارد و با تعطیلی کارتن مشهد، پارت کاغذ نیز به عنوان زیرمجموعه این کارخانه تعطیل شده است. وی می افزاید: کارکنان کارخانه از اسفند حقوق نگرفته اند و آن ها را برای دریافت بیمه بیکاری به بیمه معرفی کرده ایم.


مدیرعامل «کارتن مشهد» درباره اختصاص نیافتن سرمایه در گردش نیز می گوید: با وجود این که اختصاص تسهیلات در گردش، مصوبه کشوری کارگروه ملی نیز بوده است، بانک ملت می گوید که این مصوبه برای ما الزام آور نیست.
مدیرعامل کارتن مشهد پیشنهادها را برای دریافت تسهیلات نپذیرفت
در ادامه برای پیگیری این موضوع با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت و گو می کنیم. راضیه علیرضایی با اشاره به تصویب 10 میلیارد تومان تسهیلات برای این شرکت در کارگروه ملی می گوید: پس از ابلاغ مصوبه کارگروه ملی به بانک ملت، مدیرعامل بانک ملت به وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد به دلیل آن که شرکت وثیقه ندارد و مشمول ماده 141 قانون تجارت است، برای پرداخت تسهیلات به این شرکت مانع قانونی وجود دارد. وی افزود: پیروی این موضوع و در جلسه ای با حضور دستگاه های مربوط از جمله مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، بانک ها، تأمین اجتماعی و ... در استان، توافق شد که دو میلیارد تومان از تسهیلات 10 میلیارد تومانی در اختیار شرکت قرار بگیرد تا فعالیت تولید و فروش محصولات شرکت آغاز شود و در ادامه نیز این تسهیلات به صورت اقساط دو میلیارد تومانی و تا سقف 10 میلیارد تومان به شرکت پرداخت شود. علیرضایی یادآور می شود: مدیرعامل این شرکت اصرار داشت که کل مبلغ 10 میلیارد تومان را دریافت کند و از دریافت تسهیلات به شکل مذکور امتناع کرد. با وجود آن که در ستاد تسهیل استان و کشور و کمیته های کارشناسی، با حضور شخص استاندار برای رفع مشکلات این شرکت اقدام کردیم اما مدیرعامل «کارتن مشهد» دریافت تسهیلات به صورت یاد شده را نپذیرفت.
کارتن مشهد نتوانسته است با دیگر شرکت ها رقابت کند
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز درباره مشکلات این کارخانه به «خراسان رضوی» می گوید: استاندار درباره این شرکت پیگیری های زیادی داشته است و ما نیز ساعت ها وقت گذاشته ایم تا بتوانیم مشکل آن را رفع کنیم. رسولیان می افزاید: دوست نداریم با رسانه ای شدن این موضوعات، مشکلات موجود شرکت که از جمله صنایع خوب تولیدکننده در استان نیز بوده است، بیش از این افزایش پیدا کند. با وجود این که کارتن مشهد در گذشته از واحدهای صنعتی خوب استان هم بوده است اما تعداد زیادی رقیب جوان در زمینه تولید کاغذ و کارتن در استان به وجود آمده و متأسفانه این شرکت نتوانسته است در عرصه رقابت گامی بردارد. وی تأکید می کند: رقابت برای تولید، کار سختی است و مدیران شرکت باید با ارائه برنامه کاری مناسب در این عرصه فعالیت های مؤثری داشته باشند. رسولیان می افزاید: با وجود آن که ما یکی از واردکنندگان کاغذ بوده ایم اما در هفته گذشته، فقط یکی از واحدهای تولیدکننده استان، هشت کانتینر کاغذ به کشور چین صادر کرده است.
دستگاه ها مکلف به همکاری شدند؛ کارتن مشهد نپذیرفت
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی یادآور می شود: شرکت کارتن مشهد معوقات زیادی به بانک ملت، بانک تجارت، اداره کل مالیاتی و تأمین اجتماعی داشته و همین مسئله نیز به صدور اجراییه برای ملک کارخانه منجر شده است. وی تصریح می کند: با وجود آن که این شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت است و حتی از سوی بانک ملت برای ملک آن اجراییه نیز صادر شده است اما در نهایت بانک ملت پذیرفت با آن همکاری کند و پیروی پیگیری های متعدد استاندار در این زمینه و در آخرین جلسه ای که با حضور تمام تشکل های دخیل در این موضوع داشتیم، دستگاه ها را مکلف کردیم که از این شرکت حمایت کنند و همه گونه مساعدت لازم در این زمینه انجام شد. وی می افزاید: با وجود آن که بانک ملت نیز اعلام کرد که دو میلیارد تومان تسهیلات برای آغاز به کار شرکت در اختیار آن قرار می دهد و در ادامه کار شرکت نیز با آن مساعدت می کند اما مدیرعامل کارتن مشهد با تأکید بر مطالبه تمام 10 میلیارد تومان سرمایه در گردش به صورت یک جا، این موضوع را نپذیرفت و جلسه را ترک کرد.
اعلام آمادگی استانداری برای ادامه حمایت ها از کارتن مشهد
رسولیان تأکید می کند: تمام حمایت های ممکن از سوی مسئولان استان برای ادامه کار این شرکت انجام شده است و حتی به آن ها پیشنهاد کردیم برای ادامه رقابت در تولید محصولات به دنبال شریکی برای سرمایه گذاری باشند. وی می افزاید: این شرکت در گذشته تولیدکننده خوبی بوده است و استانداری نیز هنوز آمادگی دارد از آن حمایت کند اما هم اکنون مدیران کارتن مشهد حتی حاضر نیستند سند رهنی به جز سند کارخانه برای دریافت تسهیلات ارائه کنند.