فهم اشتباه در شناسايي مشکلات


وزير امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مهمترين مشکل کنوني در منطقه ما اشتباه فهم در شناسايي مشکلات منطقه است و اين موضوع باعث شده که بعضا سياست‌هاي غلطي براي حل معضلات منطقه در نظر گرفته شود. به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف که براي سفر منطقه‌اي به قاره آفريقا در کشور آفريقاي جنوبي به سر مي‌برد به صورت ويدئويي و زنده در همايش بين المللي ايران و مناطق پيراموني که در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شده بود،‌ سخنراني کرد.
ظريف در ابتداي صحبت‌هاي خود با عذرخواهي از اين که نتوانسته به صورت حضوري در اين همايش حضور پيدا کند تصريح کرد: متاسفانه بخاطر برنامه‌ريزي‌ اشتباهي که در دفتر من صورت گرفت من نتوانستم در اين جلسه حضورا خدمت شما برسم و از جمع شما انديشمندان محترم در اين همايش استفاده کنم.  وي با تشکر از دست اندرکاران برگزاري اين همايش از جمله دکتر سجادپور و همچنين دکتر حسين سليمي‌رئيس دانشگاه علامه تصريح کرد: اگر به وضع منطقه نگاه کنيم شايد مهمترين مشکل کنوني در منطقه اشتباه فهم در شناسايي مشکلات منطقه باشد و همين اشتباه فهم باعث شده که سياست‌هاي غلطي براي حل معضلات منطقه بعضا در نظر گرفته شود.
وزير امور خارجه با بيان اينکه اين اشتباه ادراک و فهم باعث شده راهکارهاي بسيار نادرستي بعضا براي حل مشکلات منطقه در نظر گرفته و اجرا شود، خاطر نشان کرد: اين راهکارهاي نادرست شرايط نابسامان در منطقه را دامن زده و بر حجم مشکلات افزوده است.
وي با بيان اينکه اطمينان داريم اين گردهمايي سه روزه با حضور انديشمندان مي‌تواند به فهم درست از مشکلات کمک کند، تصريح کرد: اميدوارم بتوانيم براساس فهم درست از مشکلات، راهکارهاي مناسبي را براي رفع آنها در نظر بگيريم، به نحوي که باعث ايجاد امنيت در منطقه شود. ظريف در ادامه سخنان خود با اشاره به اهميت مناطق پيراموني براي ايران گفت: مناطق پيراموني براي ايران از منافع حياتي کشور است و اين منطقه همواره براي ما داراي جايگاه و اهميت بوده است.  اين ديپلمات عالي رتبه کشورمان ادامه داد: ايران به دليل مردمي‌بودن از امنيت و پيشرفت خوبي برخوردار است و اين امنيت و پيشرفتش درون‌زا است،‌گرچه تمايل به همکاري منطقه‌اي و بين المللي نيز دارد و بارها آن را مطرح کرده است ولي همانطور که گفتم امنيت و پيشرفت ما درون‌زا و همزمان برون‌گرا است.