روحانی: در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صددرصد نمی‌رسیم

حسن روحانی صبح روز گذشته در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت سیدمصطفی خمینی در محل سالن اجلاس سران تهران، اظهار کرد: راجع به تسلیحات ایران خیلی به حرف‌ها گوش نکنید. تسلیحات ایران، همه مثل همه کشورهای دنیاست. ما مقررات بین‌المللی داریم و در قانون اساسی هم داریم که نیروی نظامی ما باید بازدارنده باشد و چیز دیگری هم نمی‌خواهیم.
او ادامه داد: ما در شرایط مبادا دفاع موثر انجام خواهیم داد و کسی نمی‌تواند راجع‌به قدرت نظامی کشور ما که بر مبنای قانون اساسی و دکترین دفاعی است، حرفی بزند. بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند، تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند. ما از آن‌ها سوال می‌کنیم، وقتی در مقابل متجاوز می‌جنگیدیم آیا به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ یا می‌پرسیم در شرایطی که مردم ما زیر بمباران موشک‌های دشمن بودند، آیا آن‌ها حاضر شدند به ما سلاح پدافندی بدهند؟
روحانی، در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان جنگ ما یک توپ ضدهوایی ساخت اروپا را که آن‌ها متعهد به تعمیر آن بودند، به آنجا فرستادیم و نه‌تنها گفتند تعمیر نمی‌کنیم،‌ بلکه گفتند نمی‌توانیم به شما برگردانیم چون در شرایط جنگ هستیم. آیا آن‌ها می‌خواهند راجع‌به تسلیحات ما حرف بزنند؟ اتفاقا ما خیلی حرف داریم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که بحث حضور ایران در منطقه فرار به جلو است، عنوان کرد: چه کسی برای منطقه ویرانی آورد؟ چه کسی عراق را ویران کرد؟ چه کسی به تروریست‌ها کمک کرد و آن‌ها را به‌وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنید. اگر روزی لازم باشد، ما بلدیم چگونه جواب بدهیم. قبلا هم بحث شده و آن‌ها همیشه در برابر حرف حق ما سخنی نداشته‌اند. راه ما صحیح و استوار است و آن را ادامه می‌دهیم. البته ممکن است مشکلاتی هم باشد که در برابر مشکلات ایستاده‌ایم.


وی هم‌چنین یادآور شد: تحریم، ظلم به ملت ایران و کار نادرست و غیرعادلانه‌ای بود. کاری که دولت یازدهم کرد این بود که رفت این ظلم را از سر ملت ایران بردارد و تحریم‌ها را بشکند. حالا یکی می‌گوید 100درصد برداشته نشده و 85 درصد برداشته شده است. در دنیای سیاست که صفر و 100 نداریم.
روحانی اضافه کرد: ما همیشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستیم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو می‌رویم. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود که مردم امیدشان به آینده تضعیف شود. ما آینده خوبی خواهیم داشت. در منطقه قدم‌های صحیحی برداشته‌ایم و هم‌چنین در مساله هسته‌ای قدم‌های درستی برداشته‌ایم که جای اشکالی ندارد. البته در مذاکره در برابر قدرت‌ها، همیشه به صددرصد نمی‌رسیم. ما هسته‌ای را از دست ندادیم بلکه آن را حفظ کرده‌ایم و تحقیق و توسعه را که اساس انرژی هسته‌ای است، ادامه می‌دهیم.
رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: ما در برابر تهمت‌ها و پرونده‌ها ایستادیم و بسیاری از تحریم‌ها را برداشیم. دیدید دیروز رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اروپایی‌ها می‌گویند در همکاری با ایران منفعت داریم و آمریکا تنها جلوی ایران می‌ایستد. لحن و بیان رئیس‌جمهور آمریکا را ببینید که نشان‌دهنده این است که ملت ما، مسیر و راه درست را انتخاب کرده است.
روحانی در ادامه تصریح کرد: چرا به دست و پا افتاده‌اند و مرتب در منطقه گردش می‌کنند و در این خانه و آن خانه را می‌زنند؟ امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است. در عراق،‌ سوریه،‌ لبنان،‌ شمال آفریقا و خلیج فارس کجا بدون نظر ایران می‌شود اقدام سرنوشت‌سازی انجام داد؟ دلیل این مساله آگاهی و وحدت ملت و هوشیاری رهبری است و این‌که ما همه کنار هم هستیم و اگر فاصله بگیریم، شاهد این عظمت نخواهیم بود.
رئیس دولت تدبیر و امید هم‌چنین بیان کرد: کی سراغ دارید رئیس‌جمهور آمریکا حرف بزند و تمام دنیا با آن مخالفت کنند؟ به‌جز سه چهار کشور کوچک و یک رژیم جعلی که از حرف و راه آمریکا حمایت کردند. در درون آمریکا هم نظرسنجی‌ها همین را می‌گوید. ‌پس ما نباید بگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و در راس آن، رهبری، همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می‌شود،‌ بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد.
وی اضافه کرد: نگذاریم سرمایه اجتماعی لطمه ببیند. اگر اشکال کوچکی هست بزرگ نکنیم. رسانه‌های بیگانه دشمنی خودشان را نشان می‌دهند اما رسانه‌های داخلی باید وظیفه سنگین خود را حفظ کنند و به مردم اعتماد به نظام را بدهند. هر قدمی برای اعتماد،‌ خدمت به ملت و کشور است و هر قدمی برای عدم اعتماد، کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که نباید امید مردم را خدشه‌دار کنیم، اظهار کرد: باید امید به آینده داشته باشیم. مسیر ما درست و دقیق بوده و از هیاهوی این و آن نباید باکی داشته باشیم. ما یک توافق‌نامه بین‌المللی داریم و حتی دولت جدید آمریکا بعد از 10 ماه که هر روز می‌گوید این بدترین توافق تاریخ است، هنوز نتوانسته با این توافق کاری کند. این نشان‌دهنده عظمت ملت ایران، ‌دیپلمات‌ها و نیروهای مقتدر ایرانی است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌ها برای پیروزی نهضت اسلامی یادآور شد: مردم دلداده نهضت اسلامی و رهبری آن بودند و این‌گونه اعمال کودکانه در مسیر و راه مردم تاثیری نمی‌گذاشت. سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفی واقعاً جامعه ایران را تکان داد. اولاً باورکردنی نبود و فکر می‌کردیم شایعه است. ثانیاً این خبر مردم را عصبانی کرد. من به این که شهادت یا رحلت بوده کاری ندارم،‌ ولی برداشت مردم این بود که ایشان را شهید کرده‌اند. مردم احساس می‌کردند رژیم کاری برخلاف اراده مردم کرده است و وقتی مردم به صحنه آمدند، همه ترس‌ها را کنار گذاشتند و هیچ‌کس دیگر نمی‌ترسید نام امام را ببرد. آن ترس فرو ریخت و اراده مردم ظهور و بروز پیدا کرد.
رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: ماجرای حاج آقا مصطفی یک طوفان عظیمی را در جامعه به‌وجود آورد. اگر این حادثه نبود، نمی‌دانم این حرکت کی شروع می‌شد؟ اما این اتفاق باعث شد حوادث دی ماه قم،‌ بهمن ماه تبریز و اتفاقات پیاپی در چهلم‌ها به‌صورت زنجیروار رژیم را در فشار نهایی قرار دهد. ظاهر بعضی امور دردناک و تحملش سخت است، اما در باطن ممکن است فرج و گشایشی برای جامعه داشته باشد.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم مصطفی خمینی،‌ خاطرنشان کرد: ایشان به‌عنوان یک عالم فقیه، مجتهد،‌ فیلسوف،‌ عارف انقلابی مبارز جایگاهی داشت و از طرفی، جایگاهی در بیت امام و نهضت اسلامی داشت. مرحوم آقا مصطفی به‌عنوان امید همه انقلابیون، نگاه مساعدی رویش وجود داشت که اگر خدایی‌نکرده روزی امام بین ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را به دوش بگیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند. از طرف دیگر ایشان به‌عنوان یک مشاور،‌ معاون و یار بزرگ در کنار امام بود و تنها، فرزند امام نبود،‌ بلکه خودش جایگاه ویژه‌ای داشت و در انقلاب و نهضت ما هم جایگاهش ممتاز بود.
روحانی هم‌چنین افزود: ماندن آقا مصطفی کنار امام در ترکیه هم بسیار تاثیرگذار بود. هم‌چنین در ایام تبعید امام در نجف نقش ایشان ممتاز بود و در حفاظت از جان امام و حرکت نهضت اسلامی نقش ممتازی داشت. از طرفی دسترسی به او بسیار آسان بود و فردی خلیق،‌ متواضع و پاکی بود و خیلی راحت در همه اجتماعات حضور پیدا می‌کرد. در قم و نجف هم خیلی کنار امام ظاهر نمی‌شد. او شخصیتی در دسترس همه بود و با ویژگی‌هایی که این عالم بزرگوار و فقیه مجاهد در کنار امام داشت،‌ همواره یک یار فداکار در کنار امام راحل بود.
سایر اخبار این روزنامه
پرداخت سود نقدی به زودی؛ سهام عدالت در ایستگاه پایانی رئیس قوه قضاییه: قوه قضائیه به سراغ هر متهمی می‌رود، متهم به برخورد سیاسی می‌شود روحانی: در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صددرصد نمی‌رسیم روایتی دردناک از اوضاع منتقدان حکومت در بحرین وضعیت زندانیان وخیم است شماری از مردم ارومیه در اعتراض به تعرض سرایدار مدرسه به دختر دانش‌آموز تجمع کردند حدود پنج هزار تهرانی به علت آلودگی هوا جان باخته‌اند آموزش همدلی به بچه‌های باعاطفه نگاهی به آموزش مهارت‌های زندگی دردانمارک روایت تجدد آمرانه با رنگ و بوی تئاتر ملل در نمایش طپانچه خانوم برقراری نظم به زور طپانچه محمود صادقی: هادی خامنه‌ای ریاست شورای هماهنگی را پذیرفته است رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید با آمریکا بر سر حفظ برجام توافق کرده‌ایم آیا خطر لغو برجام رفع شده است؟ محمود صادقی: هادی خامنه‌ای ریاست شورای هماهنگی را پذیرفته است روایتی دردناک از اوضاع منتقدان حکومت در بحرین وضعیت زندانیان وخیم است در جلسه‌ای با حضور کارشناسان صنعت آب، برنامه رضا اردکانیان بررسی شد لزوم نگاه متوازن به مسئله آب