امام فرمودند همديگر را سرکوب نکنيد و متحد باشيد

ايسنا: همايش بزرگداشت چهلمين سالگرد شهادت آيت‌الله حاج سيدمصطفي خميني روز گذشته در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد. در اين مراسم اعضاي بيت امام و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، آيت‌الله محمدي‌گلپايگاني رئيس دفتر رهبري، محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور، امير حاتمي وزير دفاع‌، علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، محمدحسين مقيمي استاندار تهران، غلامحسين کرباسچي، رسول منتجب‌نيا و تعداد ديگري از مقامات کشوري و چهره‌هاي سياسي حضور داشتند.
رئيس‌جمهوري در سخنراني افتتاحيه اين همايش با اشاره به تلاش‌ها براي پيروزي نهضت اسلامي، گفت: «وقتي نهضت اسلامي در جريان بود، فراز و نشيب داشت؛ سال‌هاي 48 و 49 نهضت فراز نبود و مشکلات فراوان بود و سال‌هاي 55 و 56 شرايط مقداري آسان‌تر شده شد، اما در سراسر کشور يک خفقاني حاکم بود. نام، تصوير، عکس، نوار، رساله و نوشته‌هاي امام‌(ره) از قبيل کتاب حکومت اسلامي ممنوع بود و براي پخش رساله امام روي جلد نام يکي ديگر از مراجع را مي‌زدند. فکر کردند با اين کار امام در جامعه فراموش می‌شود،‌ اما نمي‌فهميدند همه اين اقدامات اثر معکوس دارد».
حسن روحاني ادامه داد: «مردم دلداده نهضت اسلامي و رهبري آن بودند و اين‌گونه اعمال کودکانه در مسير و راه مردم تأثيري نمي‌گذاشت. سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفي واقعا جامعه ايران را تکان داد. اولا باورکردني نبود و فکر مي‌کرديم شايعه است. ثانيا اين خبر مردم را عصباني کرد. من به اينکه شهادت يا رحلت بوده کاري ندارم، ‌ولي برداشت مردم اين بود که ايشان را شهيد کرده‌اند. مردم احساس مي‌کردند رژيم کاري برخلاف اراده مردم کرده است و وقتي مردم به صحنه آمدند همه ترس‌ها را کنار گذاشتند و هيچ‌کس ديگر نمي‌ترسيد نام امام را ببرد. آن ترس فرو ريخت و اراده مردم ظهور و بروز پيدا کرد».
او افزود: «در مسجد ارگ و در مجلس يادبود هفتم حاج‌آقا مصطفي همه حضور داشتند؛ دانشگاهيان، مقامات سياسي، احزاب،‌ علما،‌ بزرگان‌،‌ خطبا،‌ فضلاي حوزه و بازاريان، تمام مسجد و خيابان‌هاي اطراف را مالامال از جمعيت کرده بودند آن هم در‌حالي‌که مردم نظامي‌ها را ديده بودند که آنجا را محاصره کرده‌اند،‌ اما هيچ‌کس در دلش ترسي نبود».


رئيس دولت دوازدهم، گفت: «سخنراني امام بعد از شهادت آقا مصطفي که الطاف خفيه را مطرح کرد، يک جايگاه جديدي از عظمت روح بلند امام (ره) را به جامعه نشان داد. ما در جلسه جامعه روحانيت مبارز و در منزل امام جماراني به اين سخنراني گوش مي‌کرديم. وقتي نوار گذاشته شد، مرحوم شهيد مطهري نتوانست صبر کند و گفت ببينيد چه مي‌گويد و اين چه شخصيتي است. به‌هر‌حال سخنراني عجيبي بود که نشان مي‌داد امام چه قدرت روحي و عظمتي داشت».
روحاني در ادامه بيان کرد: «ما در عمرمان شخصيتي مثل امام نديديم. او يک استثنا بود و شايد در قرون گذشته هم چنين شخصيتي نبوده يا کم بوده. علم،‌ شجاعت و شهامت مهم نيست، بلکه اين روح تربيت‌شده،‌ عرفان عملي بالا و صبر و تحمل بي‌نظير در تاريخ مهم است. مگر مي‌شود شخصي فرزند عزيز، جوان عالم مجتهد خود را از دست بدهد و خم به ابرو نياورد؟ اين کار فقط از بزرگان تاريخ،‌ اوليا‌، انبيا و امامان معصوم ساخته است که يک شخصيت اين‌چنيني براي نهضت اسلامي فدا شود و اين پدر بزرگوار نه اسمي از او ببرد و نه از ويژگي‌هايش بگويد،‌ بلکه فقط بگويد اين حوادث پيش مي‌آيد و ما نبايد جزع و فزع کنيم، بلکه بايد صبر کنيم چرا‌که ما ظاهر را مي‌بينيم و اين مسئله از الطاف خفيه خدا بوده است».
او افزود: «امام تنها با استبداد نجنگيد، بلکه هم‌زمان با استبداد و استعمار جنگيد و شخصيت والايي بود که همه بت‌ها را شکست و شخصيت خود را نشان مردم داد که چه روح بلندي داشت. در سخنراني خود هم گفت اين گشايش را از دست ندهيد و همه در کنار هم قرار بگيريد. تمام آن سخنراني از اول تا آخر جز وحدت،‌ انسجام و اعتدال چيزي نيست و امام به علما و دانشگاهيان سفارش مي‌کند که از هم جدا نشويد و مي‌گويد حتي کساني را که در گذشته به دربار رفته‌اند درباري نخوانيد، چراکه نمي‌دانيد چرا مي‌رفتند و اگر من هم بودم شايد براي آنکه يک حاکم جائر را به راه بياورم درباري مي‌شدم».
برخي مي‌گويند به راست يا چپ بچرخيم به هدف سريع‌تر مي‌رسيم
رئيس‌جمهور تأكيد کرد: «امام فرمودند همديگر را سرکوب نکنيد و متحد باشيد. آن پيام امام را امروز هم گوش ما بايد بشنود و امروز هم همه بايد در کنار هم باشيم. امام در سخنراني خود به جناح‌ها مي‌گويد از هم فاصله نگيرند. عين اين تعبير را مي‌شود امروز هم براي مردم بيان کرد که از هم جدا نشويد. اختلاف ‌نظرها و اختلاف سليقه‌ها آن‌قدر زياد نيست و ما در اصول متحد هستيم. حالا ممکن است يکي بگويد به سمت راست يا چپ بچرخيم به هدف سريع‌تر مي‌رسيم».
حسن روحاني با اشاره به ابعاد شخصيتي مرحوم مصطفي خميني،‌ گفت: «ايشان به‌عنوان يک عالم فقيه، مجتهد،‌ فيلسوف،‌ عارف انقلابي مبارز جايگاهي داشت و از طرفي جايگاهي در بيت امام و نهضت اسلامي داشت. مرحوم آقا مصطفي به‌عنوان اميد همه انقلابيون نگاه مساعدي رويش وجود داشت که اگر خدايي نکرده روزي امام بين ما نباشد، فردي هست که بتواند اين پرچم را به دوش بگيرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهايي برساند. از طرف ديگر ايشان به‌عنوان يک مشاور،‌ معاون و يار بزرگ در کنار امام بود و تنها فرزند امام نبود،‌ بلکه خودش جايگاه ويژه‌اي داشت و در انقلاب و نهضت ما هم جايگاهش ممتاز بود».
او گفت: «کسي که در داستان 15 خرداد نقش بسيار اساسي داشت، شخص آقا مصطفي بود. تلاش،‌ مجاهدت و فداکاري ايشان و البته ساير بزرگان، علما و مراجع در سراسر ايران باعث شد جان امام حفظ شود و اين اغراق نيست. ماندن آقا مصطفي کنار امام در ترکيه هم بسيار تأثيرگذار بود. همچنين در ايام تبعيد امام در نجف نقش ايشان ممتاز بود و در حفاظت از جان امام و حرکت نهضت اسلامي نقش ممتازي داشت. از طرفي دسترسي به او بسيار آسان بود و فردي خليق،‌ متواضع و پاک بود و خيلي راحت در همه اجتماعات حضور پيدا مي‌کرد. در قم و نجف هم خيلي کنار امام ظاهر نمي‌شد. او شخصيتي در دسترس همه بود و با ويژگي‌هايي که اين عالم بزرگوار و فقيه مجاهد در کنار امام داشت،‌ همواره يک يار فداکار در کنار امام راحل بود».
ما هسته‌اي را  از دست نداديم، حفظ کرده‌ايم
حسن روحاني همچنين، گفت: «راجع‌به تسليحات ايران خيلي به حرف‌ها گوش نکنيد. تسليحات ايران هم مثل همه کشورهاي دنياست. ما مقررات بين‌المللي داريم و در قانون اساسي هم داريم که نيروي نظامي ما بايد بازدارنده باشد و چيز ديگري هم نمي‌خواهيم».
رئيس‌جمهوري، ادامه داد: «ما در شرايط مبادا دفاع مؤثر انجام خواهيم داد و کسي نمي‌تواند راجع‌به قدرت نظامي کشور ما که برمبناي قانون اساسي و دکترين دفاعي است، حرفي بزند. بعضي‌ها که مي‌خواهند با ما حرف بزنند تشريف بياورند تا ببينيم چه کسي ضرر مي‌کند. ما از آنها سؤال مي‌کنيم وقتي در مقابل متجاوز مي‌جنگيديم آيا به ما اسلحه داديد يا به متجاوز؟ يا مي‌پرسيم در شرايطي که مردم ما زير بمباران موشک‌هاي دشمن بودند آيا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندي بدهند؟».
او با تأكيد بر اينکه بحث حضور ايران در منطقه فرار به جلو است، عنوان کرد: «چه کسي به تروريست‌ها کمک کرد و آنها را به وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنيد. اگر روزي لازم باشد ما بلديم چگونه جواب بدهيم. قبلا هم بحث شده و آنها هميشه در برابر حرف حق ما سخني نداشته‌اند. راه ما صحيح و استوار است و آن را ادامه مي‌دهيم. البته ممکن است مشکلاتي هم باشد که در برابر مشکلات ايستاده‌ايم. تحريم، ظلم به ملت ايران و کار غلط،‌ نادرست و غيرعادلانه‌اي بود. کاري که دولت يازدهم کرد اين بود که رفت اين ظلم را از سر ملت ايران بردارد و تحريم‌ها را بشکند. حالا يکي مي‌گويد صددرصد برداشته نشده و 85 درصد برداشته شده است. در دنياي سياست که صفر و صد نداريم».
روحاني گفت: «ما هميشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستيم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو مي‌رويم. امروز روزي نيست که سخناني گفته شود که مردم اميدشان نسبت به آينده تضعيف شود. ما آينده خوبي خواهيم داشت. در منطقه قدم‌هاي صحيحي برداشته‌ايم و همچنين در مسئله هسته‌اي قدم‌هاي درستي برداشته‌ايم که جاي اشکالي ندارد. البته در مذاکره در برابر قدرت‌ها هميشه به صددرصد نمي‌رسيم. ما هسته‌اي را از دست نداديم بلکه آن را حفظ کرده‌ايم و تحقيق و توسعه را که اساس انرژي هسته‌اي است، ادامه مي‌دهيم».
رئيس دولت دوازدهم، بيان کرد: «کي سراغ داريد رئيس‌جمهور آمريکا حرف بزند و تمام دنيا با آن مخالفت کنند؟ به‌جز سه، چهار کشور کوچک و يک رژيم جعلي که از حرف و راه آمريکا حمايت کردند. در درون آمريکا هم نظرسنجي‌ها همين را مي‌گويد، ‌پس ما نبايد بگذاريم اعتماد بين مردم و حاکميت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائيه، نيروهاي مسلح و در رأس آن رهبري همه باهم حاکميت کشور هستيم و فکر نکنيم اگر به بخشي لطمه زديم بخش ديگر تقويت مي‌شود،‌ بلکه همه حاکميت فرومي‌ريزد».
او اضافه کرد: «نگذاريم سرمايه اجتماعي لطمه ببيند. اگر اشکالي کوچکي هست، بزرگ نکنيم. رسانه‌هاي بيگانه دشمني خودشان را نشان مي‌دهند اما رسانه‌هاي داخلي بايد وظيفه سنگين خود را حفظ کنند و به مردم اعتماد به نظام را بدهند. نبايد اميد مردم را خدشه‌دار کنيم. مسير ما درست و دقيق بوده و از هياهوي اين و آن نبايد باکي داشته باشيم. ما يک توافقنامه بين‌المللي  داريم و حتي دولت جديد آمريکا بعد از 10 ماه که هر روز مي‌گويد اين بدترين توافق تاريخ است، هنوز نتوانسته با اين توافق کاري کند. اين نشان‌دهنده عظمت ملت ايران، ‌ديپلمات‌ها و نيروهاي مقتدر ايراني است».
رژيم شاه، مصطفي خميني را خوب مي‌شناخت
حجت‌الاسلام علي‌اکبر محتشمي‌پور نيز در اين همايش گفت: «حاج‌آقا مصطفي نمادي در همه عرصه‌ها بود و اگر امام وارد ميدان مبارزه شد و رژيم شاه را مورد خطاب قرار داد به اين دليل بود که حاج‌آقا مصطفي کنار ايشان بود و سايه‌درسايه در کنار امام (ره) قرار داشت».
اين عضو مجمع روحانيون مبارز گفت: «دو جريان حاج‌آقا مصطفي را خوب شناخت؛ يکي شخص حضرت امام بود که حاج‌آقا مصطفي را خيلي خوب مي‌شناخت و جريان ديگر دشمن بود. رژيم شاه نيز اين شخصيت بزرگ را خوب شناخت و علت اينکه حاج‌آقا مصطفي هدف جريان ساواک قرار گرفت اين بود که آنها به اين نتيجه رسيدند امام ممکن است چند صباحي بيشتر زنده نباشد و آنچه براي آينده‌شان خطرناک است حضور حاج‌آقا مصطفي است چون او مي‌تواند به خوبي رهبري مرجعيت جهان اسلام را برعهده بگيرد».
شهادت مصطفي خميني علت تامه پيروزي انقلاب بود
آيت‌الله سيدمحمد موسوي‌بجنوردي نيز با بيان اينکه امام عاشق حاج‌آقا مصطفي بود، گفت: «دشمن فکر مي‌کرد با شهادت حاج‌آقا مصطفي کار تمام شده است. در آن زمان حوزه نجف را تعطيل کردند اما امام خودش درس‌ها را شروع کردند. واقعا صبري که امام و خانم ايشان داشت قابل توجه بود. شهادت حاج‌آقا مصطفي علت تامه‌اي براي پيروزي انقلاب اسلامي بود و در عين حال نقش حاج احمد آقا که به نحو احسن حوزه، امام و انقلابيون را اداره مي‌کرد بسيار قابل‌توجه بود».
درگذشت مصطفي خميني صاعقه‌اي بود که باران داشت
محمدعلي انصاري، دبير همايش بزرگداشت چهلمين سالگرد درگذشت مرحوم سيدمصطفي خميني، هم در سخناني گفت: «همان‌طور که امام فرمودند، اين درگذشت از الطاف خفيه الهي بود و مانند صاعقه‌اي بود که باران به‌همراه داشت. البته در برخورد با خبر دو نوع قضاوت وجود داشت».
او ادامه داد: «يکي استقامت عموم مردم بود که فکر مي‌کردند انقلاب امام به پايان راه نزديک شده و ترس، بيم و اضطراب بسياري را فراگرفته بود. نگاه ديگر هم نگاه عالمانه و سالکانه برگرفته از ايمان که منحصر به امام بود و مي‌فرمود اين پايان راه نيست و خبرهايي در راه است که بعدها ديديم همان‌طور شد که امام فرمودند».