هيچ امر غيرطبيعي‌اي رخ نداده است

ايسنا: عبدالله رمضان‌زاده در نشست تخصصي ماهانه بنياد باران با موضوع «بررسي تحولات اقليم کردستان عراق»، گفت: «خيلي‌ها تعجب کردند از اينکه چرا در شهرهاي کردستان ايران، مردم با اعلام نتيجه رفراندوم، شادي کردند؛ يعني اين سؤال در ذهن خيلي‌ها مطرح شد. به اين سؤال خيلي کوتاه جواب مي‌دهم. تصور خودم اين است که اين اعلام شادي، يک امر طبيعي و اتفاقي قابل پيش‌بيني بود. حتي همه نيروهاي امنيتي هم اين را پيش‌بيني مي‌کردند و حساسيت خاصي هم روي آن نشان ندادند. درست شبيه حالتي که وقتي جمهوري آذربايجان از شوروي جدا شد، مردم ترک‌زبان ايران، اعلام خوشحالي کردند».
او افزود: «تصور خودم به‌عنوان يک کارشناس اين است که هيچ امر غيرطبيعي‌اي رخ نداده است. هم‌زباني، هم‌مسلک‌بودن، مراودات معنوي، مراودات خانوادگي و پيشينه‌اي که از سرکوب کُردهاي عراقي وجود داشت، همه زمينه‌اي را فراهم کرده بود که در کردستان ايران هم نوعي رضايت از اين اتفاق نشان داده شد».
رمضان‌زاده با اشاره به اينکه ما بايد چه کنيم که حداقل تأثيرات را از نتايج تحولات بيروني نسبت به کردستان ايران داشته باشيم، افزود: «من در سال 76 که به کردستان رفتم، هيچ نگراني‌اي نسبت به اينکه وضعيت کردستان ترکيه يا وضعيت کردستان عراق از ايران بهتر باشد، نداشتم، چون وضعيت کردستان ما از نظر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهتر بود. بنابراين آن‌طرف مرزها، جاذبه زيادي براي کُردهاي ما نداشت اما تحولات 20 سال اخير، مخصوصا بعد از سقوط صدام حسين و عمران و آباداني که در کردستان عراق اتفاق افتاد، همچنين پروژه‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري که دولت ترکيه در کردستان ترکيه به اجرا درآورد، اين نگراني را ايجاد کرده که نوعي جاذبه در بيرون مرزها نسبت به کردستان ما به وجود آمده است، مخصوصا با عدم توجهي که در 15، 16 سال گذشته يا بهتر بگويم در 12 سال گذشته نسبت به مناطق کردنشين روا داشته شده است». سخنگوي دولت اصلاحات ادامه داد: «از لحاظ سطح توسعه‌اي، استان‌هاي کردنشين ما، تقريبا جزء هفت استان آخر کشور هستند. وضع بي‌کاري در بالاترين ميزان خودش نسبت به ساير استان‌هاست. وضع مشارکت در مديريت هم جزء پايين‌ترين سطوح کشور است. اشاره کنم به عنوان يکي از دستاوردهاي دولت اصلاحات، وقتي آقاي دکتر رازاني در دور دوم دولت از استان کردستان بيرون آمدند، نزديک به 70 درصد مديران‌کل استان و 99 درصد مديران ادارات، بومي بودند. اين وضعيت در دولت آقاي احمدي‌نژاد تغيير کرد و رو به افول گذاشت؛ يعني تعداد مديران غيربومي افزايش پيدا کرد. تعداد مديران بومي، مخصوصا بومي اهل سنت کاهش پيدا کرد». او با بيان اينکه آموزش عالي، تعداد نيروهاي متخصص را در اين مناطق مثل همه مناطق ديگر کشور بالا برده است، افزود: اما مسئله‌اي که مطرح بوده اين است که جمعيت مناطق مرزي ما از حالت تعادل، تبديل به جمعيت سني مي‌شود. هيچ‌کس سؤال نمي‌کند چرا؟ فکر مي‌کنند زادوولد اهل سنت يا کُردهاي اهل سنت بالاست، درحالي‌که آمار مرکز آمار، اين را نشان نمي‌دهد. در سرشماري اخير، رشد جمعيت در کل کشور 1.7 درصد بوده و رشد جمعيت در استان کردستان 0.7 درصد بوده است. اتفاقي که افتاده اين است که جمعيت شيعه اين مناطق در مرکز و ساير استان‌ها جذب مي‌شوند، اما جمعيت اهل سنت در جاهاي ديگر جذب نمي‌شوند و در منطقه رسوب کرده‌اند. او ادامه داد: «ترکيب جمعيتي کردهاي ايران اين‌طور است که از جمعيت حدود شش ميليون نفر، حدود 55 درصد از کردهاي ايراني شيعه و حدود 45 درصد اهل سنت هستند».