تصویب طرح تحریم برنامه موشکی ایران در کنگره

گروه سیاسی- مجلس نمایندگان آمریکا(کنگره) در جدیدترین اقدام خود علیه ایران، طرحی را برای نظارت‌های بیشتر بر برنامه موشکی ایران در این مجلس تصویب کرده است.
براساس این طرح رییس‌جمهور آمریکا موظف است شرکت‌های ایرانی و غیرایرانی را که تامین‌کننده برنامه‌های موشک‌های بالستیک که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند شناسایی و تحریم کند. همچنین رییس‌جمهور موظف است درباره آزمایش‌های موشکی ایران به کنگره گزارش دهد. اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این طرح را تهیه کرده و 423 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به غیر از دو نفر به این طرح رای مثبت داده‌اند. اد رویس درباره این طرح گفته است: ایران نیازی به توسعه یا به‌کارگیری برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ندارد. وی اضافه کرده است: این تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی، خارجی و بانک‌ها و افرادی که به برنامه غیرقانونی تسلیحاتی حکومت ایران کمک می‌کنند، را تحت فشار قرارخواهد داد. اد رویس تاکید کرده است: ایران باید بداند که ایالات متحده رفتارهای خطرناک این کشور را تحمل نمی‌کند. به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی به ویژه اعضای جمهوریخواه کنگره برای تحت فشار قرار دادن ایران برای مذاکره مجدد درباره برجام برنامه‌های موشک بالستیک کشورمان را هدف قرار داده‌اند هرچند که در اجرای این طرح دموکرات‌ها نیز همراه جمهوری‌خواهان بوده‌اند. این طرح اکنون باید در سنای آمریکا نیز به رای گذاشته شود و در صورت تصویب برای امضا به دست رییس‌جمهور این کشور سپرده می‌شود. با وجود اینکه خبرگزاری رویترز پیش از این از طرح باب کروکر و تام کاتن برای افزایش محدودیت‌ها علیه ایران خبر داده بود اما به نظر می‌رسد که اعضای کنگره زودتر برای محدودیت‌های دفاعی ایران دست به کار شدند و این طرح را تصویب کردند. همچنین مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه حزب‌الله لبنان تصویب کرد. براساس این طرح همه افراد، نهادها و شرکت‌هایی که به تامین منابع مالی و همچنین جذب نیرو با حزب‌الله همکاری کنند تحریم می‌شوند.
علاوه بر این ایران و حزب‌الله لبنان به دلیل استفاده از شهروندان به عنوان سپر انسانی مورد تحریم قرار می‌گیرند. این طرح از اتحادیه اروپا می‌خواهد که حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. اد رویس هم درباره این طرح گفته است: هدف این طرح‌ها، قطع شریان مالی حزب‌الله و همچنین پاسخگو کردن این گروه به دلیل کشتار و تخریب است.