تشدید بررسی پیشینه مهاجران

خودرویی را اجاره کرد و حمله‌ای تروریستی را به پیش برد و هشت نفر را کشت؛ به‌همین سادگی. این روش محبوب تروریست‌هایی است که می‌خواهند عملیاتی تک‌نفره را بدون اسلحه و بمب به پیش ببرند؛ روشی که در یک‌سال‌ونیم گذشته در شهرهای مختلف اروپایی ازجمله بارسلونا، استکهلم، برلین، لندن و نیس به حملاتی مرگ‌بار منجر شده و حالا پای این نوع ترور به ایالات متحده هم باز شده است. ساعت 15 بعد از ظهر به وقت محلی، مرد جوانی با وانتی که بعدا مشخص شد اجاره‌ای بوده، وارد مسیر دوچرخه‌سواری کنار رودخانه هادسون در بخش جنوبی منهتن در شهر نیویورک شد و عابران و دوچرخه‌سواران را زیر گرفت. وانت این مرد 29ساله ازبک درنهایت پس از برخورد با اتوبوس مدرسه متوقف شد. در این حمله که دومین حمله تروریستی در نیویورک پس از حملات 11سپتامبر است، هشت نفر کشته و 17 نفر زخمی شدند. به گفته مقامات محلی، 11 نفر از زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شدند اما حال هیچ‌کدام از آنها وخیم نیست. دو نفر از این زخمی‌ها کودکانی بودند که پس از برخورد خودرو با اتوبوس مدرسه مجروح شدند. هرچند هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما بعد از وقوع حملات شهردار نیویورک، بیل دبلاسیو، در یک نشست خبری این حمله را اقدام بزدلانه و تروریستی خواند. آن‌طور که شاهدان گفته‌اند، مهاجم پس از پیاده‌شدن از خودرو فریاد «الله‌اکبر» سر داده و سپس در حین فرار به ضرب گلوله پلیس زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.
واکنش دونالد ترامپ
این حمله در دوره رئیس‌جمهوری اتفاق افتاده که از آغاز زمان ریاست‌جمهوری‌اش فرمان‌های مهاجرتی سفت‌وسختی را به بهانه مهار حملات تروریستی از این‌دست صادر کرده است. با وجود بی‌نتیجه‌بودن این قوانین در همین چند ماه حضور دونالد ترامپ در قدرت، واکنش رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به این حادثه تروریستی سخت‌ترکردن شرایط ورود مهاجران به آمریکا بود. ترامپ حدود یک ساعت پس از این حادثه در حساب توییتری خود گفت از وزارت امنیت داخلی خواسته روند بررسی پیشینه مهاجران به خاک ایالات متحده را تشدید کنند. او در ادامه نوشت: «مصلحت‌سنجی سیاسی خوب است، اما نه برای این امر». ترامپ سپس در توییت دیگری گفت: «ما نباید اجازه دهیم داعش بعد از شکست در خاورمیانه و باقی ‌مناطق، به کشور ما بازگردد یا وارد شود». ترامپ حدود 90 دقیقه پس از توییت اولش، در توییت دیگری به قربانیان این حادثه تسلیت گفت: «ما به یاد قربانیان حمله تروریستی امروز در شهر نیویورک هستیم و برای آنها و خانواده‌هایشان دعا می‌کنیم. خدا و کشورتان به یاد شماست». ترامپ سپس در توییت دیگری نوشت که عامل حمله منهتن با ویزای لاتاری وارد آمریکا شده بود و خواستار تشدید سیستمی شد که از سوی دموکرات‌ها بنا شده بود.
قربانیان ترور


در این حمله هشت نفر کشته شده‌اند که براساس گزارش‌ها پنج نفر از آنها شهروندان آرژانتینی بوده‌اند که به مناسبت سی‌امین سالگرد فارغ‌التحصیلی‌شان به نیویورک سفر کرده بودند. وزارت کشور آرژانتین با تأیید هویت این قربانیان اعلام کرد همه‌ قربانیان اهل شهر روسایو، بزرگ‌ترین شهر ایالت سانتافه،  بوده‌اند. ارلیج، یک بازرگان 48ساله، در میان قربانیان تأیید شده است. یکی از این قربانیان آرژانتینی، یک بازرگان 48ساله بوده که به‌گفته رسانه‌های محلی آرژانتین، صاحب کارخانه فولاد بوده و هزینه سفر هم‌کلاسی‌های سابقش به ایالات متحده را هم او پرداخت کرده بوده است. یکی دیگر از قربانیان این حادثه تروریستی هم از شهروندان بلژیک بوده ‌است. به گزارش رسانه‌های محلی، زن بلژیکی کشته‌شده به‌همراه مادر و خواهرش برای سفري تفریحی در نیویورک به سر می‌برده است. به‌گفته معاون نخست‌وزیر بلژیک، سه شهروند بلژیکی دیگر هم در این حمله زخمی شده‌ و به بیمارستان منتقل شده‌اند. مهاجم این حمله مرگ‌بار مرد ازبک 29ساله‌ای است به نام سیف‌الله حبیب‌الله‌ویچ سایپـف که به گزارش گاردین در نیوجرسی زندگی می‌کرده و راننده اوبر بوده است. این مهاجم که به‌گفته مقام‌های پلیس آمریکا در جریان حمله پس از شلیک نیروهای امنیتی، زخمی و به بیمارستان منتقل شده، از سال 2010 در آمریکا زندگی می‌کرده است. براساس گزارش‌ها، مهاجم در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته و گرچه در شرایط وخیمی به سر می‌برد،  اما احتمالا جان سالم به‌در خواهد برد و پس از بهبود نسبی تحت بازجویی قرار می‌گیرد.
جزئیات زندگی مهاجم
هم‌زمان با تلاش مقامات آمریکایی برای کنارهم‌قراردادن رویدادهایی که به این حادثه تروریستی منجر شده، جزئیاتی از زندگی سایپـف منتشر شده است. سایپف که براساس گزارش‌ها سال 2010 وارد آمریکا شده، در ابتدا در اوهایو و فلوریدا زندگی می‌کرده و سپس به شهر پترسون در ایالت نیوجرسی نقل مکان کرده است. دیلفوزا ایسکاکووا یکی از کسانی بوده که شش سال پیش و در بدو ورود سایپف به آمریکا به ‌مدت شش ماه با او در اوهایو زندگی می‌کرده است. ایسکاکووا در گفت‌و‌گو با گاردین در توصیف او ‌چنین گفته است: «او پسر خوبی به نظر می‌رسید، اما کم حرف می‌زد. او فقط به سر کار می‌رفت و به خانه برمی‌گشت». به‌گفته هم‌خانه سابق سایپف، مهاجم در آن زمان در یک انبار مشغول کار بوده است و در حال ثبت‌نام برای گرین‌کارت آمریکا بوده است. ایسکاکووا به گاردین گفته که او از آن زمان ارتباطی با سایپف نداشته اما او ظاهرا از اوهایو به فلوریدا و سپس نیویورک رفته و حالا متأهل و صاحب دو فرزند است. براساس مدرک ازدواجی که در اوهایو ثبت شده، سایپف در سال 2013 با یک دختر 19ساله ازبکستانی که مثل خودش متولد تاشکند بوده، ازدواج کرده است. شاهدان در محل گفته‌اند سایپـف در پی زیرگرفتن مردم، فریاد الله‌اکبر سر داده ‌است. بنا بر گزارش رسانه‌ها، بازرسان نوشته‌ای یافته‌اند که حبیب‌الله‌ویچ سایپـف در خودور از خود به جا گذاشته بود و در آن مدعی شده به نام گروه «داعش» دست به انجام این حمله زده ‌است. بااین‌حال، دیلفوزا ایسکاکووا می‌گوید نمی‌داند  آیا سایپف مذهبی بوده یا نه. دقیقا مشخص نیست که سایپف چه زمانی به نیوجرسی نقل مکان و رانندگی برای شرکت مسافربری «اوبر» را آغاز کرده است، اما براساس گزارش‌ها این شرکت قبل از استخدام، پیشینه او را مورد بررسی قرار داده بوده و سپس او را استخدام کرده است. شرکت اوبر که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی است، برای بررسی پیشینه کارمندانش با اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و نهادهای قانونی همکاری می‌کند.