آیت‌الله مکارم خطاب به دولت: برای قم باید یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرند

آیت‌الله مکارم شیرازی صبح روز پنج‌شنبه در دیدار با اعضای شورای شهر قم اظهاراتی بیان کرد که بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های مجازی داشت. بسیاری از فعالان مجازی از این می‌گفتند که در شرایطی که محرومیت در استان‌هایی چون سیستان‌وبلوچستان، لرستان، ایلام، کردستان، خوزستان و... موج می‌زند، چنین درخواست‌هایی محل چالش جدی است. برخی دیگر نیز از این می‌گفتند که قائل شدن به چنین استثناهایی، موجب سلب حاکمیت از دولت مرکزی خواهد شد. بخش‌هایی از این اظهارات را به نقل از خبرگزاری رسا می‌خوانیم:
دولت باید ردیف بودجه مخصوصی برای قم تعیین کند تا شهرداری بتواند بدون وجود موانع مالی، به رفع مشکلات بپردازد.
به یقین نمی‌توان از درآمد شهرداری مشکلات شهر را حل کرد و این اصلِ به رسمیت شناخته‌شد که شهرداری‌ها باید با درآمد خود مشکلات را حل کنند، اصل بیخودی است.
بیشتر ساختمان‌های قم، فرهنگی و دینی است و نه‌تنها [شهرداری] نمی‌تواند از آن‌ها درآمد داشته باشد، بلکه باید به این مراکز پول هم بدهد. از این جهت دولت باید این مشکل را حل کند.


خطاب به دولت: برای قم باید یک ردیف بودجه حسابی در نظر بگیرند، و هیچ‌کدام از شهرها هم نباید معترض شوند چون قم با بقیه شهرها فرق می‌کند.
باید به کتابخانه‌ها و مراکز دیگر کمک شود چون نهادهای فرهنگی برای قم مهم است؛ قبلاً وظیفه شهرداری را فقط عمران ظاهری می‌دانستند اما اکنون مسائل فرهنگی جزئی از وظایف شهرداری شده است.
چرا باید شهری مثل کاشان فرودگاه داشته باشد اما کلان‌شهر قم که شهری زیارتی است، فرودگاه نداشته باشد؛ در واقع فرودگاه یک پرستیژ برای شهر مقدس قم است.
پرونده‌ای که پس داده نشد
روز گذشته محمود صادقی، نماینده مجلس، در دو توئیت جداگانه، تصویر دو نامه‌ای را منتشر کرد که در یکی از آن‌ها الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خطاب به اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران از این گفته است که پرونده سعید طوسی – قاری معروفی که متهم به آزار جنسی است - «مدت مدیدی» بلاتکلیف بوده است و «حسب اظهار دادرسی بلاجهت متوقف شده» است. در نامه دیگری که صادقی منتشر کرده است، داوود محمدی، رئیس کمسیون اصل نود، خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی، از این می‌گوید که شعبه 1057 دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، طوسی را به تحمل چهار سال حبس محکوم کرده است اما «پرونده برای بررسی مجدد به شعبه 56 دادگاه تجدیدنظر تهران ارجاع و نامه مورخ 16/06/95 ریاست شعبه مزبور دلالت دارد که پرونده کلاسه 940620 توسط ریاست محترم دادگستری استان تهران از شعبه گرفته شده و تاکنون عودت داده نشده است.»
در پایان این نامه، رئیس کمیسیون اصل 90، خطاب به رئیس قوه قضائیه می‌نویسد:«با توجه به اینکه پرونده مذکور بر اثر جنجال رسانه‌ای در معرض افکار عمومی بوده و سرعت در رسیدگی و در حدود مقررات و قوانین و نهایتاً اجرای عدالت بازتاب و آثار مثبتی در جامعه خواهد داشت، دستور فرمایید به نحو مقتضی نسبت به تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این پرونده اقدامات شایسته و قانونی معمول گردد.»
آیا دستور لاریجانی مصداق آپارتاید است؟
روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده شهریار، از تغییر قانون نحوه شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات، به دستور لاریجانی خبر داد. به گفته محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، «در این طرح اقلیت‌های دینی مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می‌کنند، تنها به کاندیدای خود رای بدهند.» چنین بندی مورد اعتراض شدید فعالان رسانه‌های مجازی قرار گرفت. برخی معترضان از این می‌گفتند که چنین پیشنهادی در صورت تصویب، مصداق «آپارتاید» است. «آپارتاید» یا «جدانژادی» یکی از اشکال تبعیض نژادی است و در اصل عبارت است از سیاست تبعیضی که نژادپرستان کشور جمهوری آفریقای جنوبی علیه اکثریت سیاهپوست بومی و هندیان آن کشور اعمال می‌کنند. از نظر لغوی این واژه به معنای مجزا و جدا نگهداشتن است. گروهی از استعاره «گتو» برای نقد چنین طرحی استفاده کردند.
«گتو» ( ghetto) به محله یا مناطقی از یک شهر گفته می‌شود که ساکنان آن به لحاظ قومی یا مذهبی با دیگر ساکنان آن شهر تفاوت دارند و مردمانش به‌صورت ایزوله با دیگر مناطق آن شهر زیست می‌کنند.
خودکشی در شادی
ابتدای ماه جاری بود که دو دختر، خود را از روی پلی در اصفهان پرت کردند. در ابتدا گفته شد که این خودکشی، تحت تاثیر بازی «نهنگ آبی» بوده است؛ گرچه مقامات مسئول این خبر را تکذیب کردند. حالا اما ویدئویی از دو دختر منتشر شده است که در حال حرکت هستند و از قصد خود برای خودکشی می‌گویند. ادعا شده است که دختران حاضر در این ویدئو، همان دخترانی هستند که در اصفهان اقدام به خودکشی کردند. هنوز چنین ویدئویی از سوی نهادهای مسئول تایید یا تکذیب نشده است. این ویدئو غوغایی در فضای مجازی به پا کرد. نکته جالب توجه این ویدئو این بود که نشانی از افسردگی در دختران مشاهده نمی‌شد. «سمیه توحیدلو»، جامعه‌شناس، در توئیتر خود نوشت:«در فیلم پیش از خودکشی دختران، نه افسردگی هست و نه ترس. تنها انتخابی است که می‌کنند و آن را به خوشی برگزار می‌کنند. نسل غریبی است این نسل.»