استعفای ناگهانی <حریری> با چاشنی انتقاد از ایران

وزارت خارجه: استعفای حریری سناریوی صهیونیستی سعودی، امریکایی است
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر مستعفی لبنان علیه تهران، استعفای سعد حریری را تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و امریکایی‌ها دانست و آن را سناریوی جدید آنان برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه خواند.
به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در واکنش به استعفای نخست‌وزیر لبنان و بیان مطالب ضد ایرانی در متن استعفانامه وی گفت: استعفای ناگهانی آقای حریری و بیان آن در کشوری دیگر، نه تنها مایه تأسف و شگفتی است بلکه نشان دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده‌اند و برنده این میدان نه کشورهای عربی و اسلامی بلکه رژیم صهیونیستی است که حیات خود را در تنش «در» و «میان» کشورهای مسلمان منطقه تعریف کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اظهارات سعد حریری علیه نقش منطقه‌ای ایران افزود: تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و امریکایی‌ها علیه ایران‌ توسط نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفا نیز سناریوی جدیدی برای تنش آفرینی تازه در لبنان و منطقه است. اما بر این باوریم مردم‌ مقاوم لبنان‌ از این مرحله نیز براحتی عبور خواهند کرد. قاسمی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه است و به همین‌ منظور مبارزه با ناامنی، بی‌ثباتی و گروه های افراطی و تروریستی را برای آرامش همه کشورها در اولویت سیاست‌های منطقه‌ای خود قرار داده است. وی در پایان با اشاره به سخنان رئیس جمهوری لبنان که در سخنان اخیر خود بر روابط خوب سیاسی دو تهران و بیروت تأکید کرده بود، هرگونه اتهام دخالت ایران در لبنان را رد کرد.



ادامه واکنش‌های داخلی لبنان
سیاستمداران لبنانی به استعفای «سعد الـــــــــــــحریری» از سمت نخست‌وزیری این کشور واکنش نشان داده و نسبت به پیامدهای آن بویژه که این استعفا در خاک عربستان انجام شد، هشدار دادند. «زیاد الاسود»، «یاسین جابر»، «ایلی مارونی»، «امیل رحمه»، «پطرس حرب» و «خالد الضاهر» از جمله نمایندگان پارلمان لبنان بودند که نسبت به اعلام استعفای سعد حریری از خاک عربستان و اظهارات تند وی در قبال ایران واکنش نشان دادند. سعد حریری در حالی مدعی مداخله ایران در عرصه سیاسی لبنان شده‌بود که روز جمعه در دیدار با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب تحولات لبنان راعلیرغم برخی اختلافات، با ثبات توصیف کرده‌بود.خبر دیگر اینکه تنها ساعتی پس از اعلام استعفای نخست‌وزیر لبنان، شبکه سعودی العربیه ادعا کرد اقدام برای ترور سعد الحریری در روزهای گذشته درحالی که سوار بر خودرو بود در بیروت خنثی شده است. این ادعا بلافاصله توسط شبکه تلویزیونی لبنانی «او.‌تی.‌وی» به نقل از دستگاه امنیتی لبنان شایعه خوانده و تکذیب شد. گزارش تکمیلی درباره استعفای ناگهانی سعد حریری را در صفحه 20 بخوانید. نخست‌وزیر لبنان درخاک عربستان اعلام کناره‌گیری کرد
استعفای ناگهانی «حریری» با چاشنی انتقاد از ایران

گروه جهان/ سعد حریری در اقدامی غیرمنتظره در خاک عربستان و از طریق تلویزیون رسمی این کشور از سمت خود به عنوان نخست‌وزیر لبنان استعفا کرد. او هرچند دلیل استعفای خود را آنچه مداخله ایران در لبنان و نقش حزب‌الله در این کشور خواند، عنوان کرد اما مواضع نزدیک او به عربستان و سیاست‌های ضد ایرانی ریاض، وجوه دیگری از استعفای او را که پس از دو سفر پیاپی‌اش به عربستان اعلام شد، آشکار می‌کند. بویژه که برخی منابع وابسته به ارتش لبنان افشا کرده‌اند سعد حریری اخیراً تحت فشار شدیدی از سوی عربستان قرار داشته‌ است. استعفای حریری به شیوه و صورتی که انجام شد، با واکنش میشل عون، رئیس‌ جمهوری این کشور مواجه شد.به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المیادین، سعد حریری که همین دیروز از عربستان به کشورش بازگشته بود، بعد از چند ساعت توقف در بیروت بار دیگر به عربستان رفته و با ظاهر شدن در صفحه تلویزیون سعودی‌ها و در حالی که سخنانی را با استرس و دقت از روی کاغذ می‌خواند، استعفایش را اعلام کرد. حریری در بیانیه خود ادعا کرد: فضای لبنان در زمان حاضر شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور «رفیق الحریری» (پدرش) دارد و بیم ترور شدنم وجود دارد. وی در ادامه ادعاهایش دلیل استعفایش را «دخالت‌های ایران» دانسته و مدعی شد: ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد، مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند. وی همچنین در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه ایران وارد هر مکانی که شد، فتنه‌ها و خونریزی‌ها را در آن به راه انداخته و دخالت‌های آن در کشورهای عربی شاهدی بر آن است، مدعی شد: این امور به دلیل آن است که ایران نسبت به جهان عرب کینه‌توزی دارد و می‌خواهد جهان عرب را ویران کند و بر آن مسلط شود و حزب‌الله با قدرت سلاح خود می‌تواند این موضوع را تحقق بخشد. در همین راستا نیز تلاش دارم تا به ایران و همپیمانان آن بگویم که آنها زیانکارانند و در این سیاست‌ها ناکام خواهند شد.برخی منابع وزارتی لبنان در این باره گفتند، اعمال فشارهای زیادی روی حریری برای اعلام استعفایش وجود داشته است. دفتر ریاست‌جمهوری لبنان نیز با تأکید براینکه میشل عون بزودی بیانیه‌ای دراین خصوص صادر خواهد کرد تأکید کردند، حریری در تماس تلفنی استعفای خود را به رئیس‌جمهوری لبنان اعلام کرده است.
این در حالی است که پیشتر برخی منابع خبر داده بودند میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان شدیداً از شیوه اعلام استعفای سعد حریری ناراضی است. حریری درحالی این سخنان را بیان داشت که روز جمعه در دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری به تحولات لبنان اشاره کرده و گفته بود که «باوجود برخی  اختلافات، ثبات و امنیت در لبنان ایجاد شده و همه گروه‌ها بر این مهم تأکید و همکاری دارند.»
 واکنش‌های داخلی و خارجی
استعفای غیرمنتظره سعد حریری با واکنش‌های داخلی مختلفی مواجه بود. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سعودی العربیه، ولید جنبلاط،‌ رهبر دروزی‌های لبنان با بیان اینکه هرگز درباره استعفای حریری نظر نمی‌دهد، گفت: لبنان کوچک‌تر و ضعیف‌تر از آن است که پیامدهای اقتصادی و سیاسی این استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت کنندگان به مذاکره بین عربستان و ایران باقی خواهم ماند. سلیم جریصاتی،‌ وزیر دادگستری لبنان نیز استعفای حریری را چه به لحاظ زمانی،‌ چه مکانی و چه مضمون دلایل استعفایش مبهم و مشکوک توصیف کرد. همچنین «وئام وهاب»، رئیس حزب توحید عربی گفت:‌ استعفای حریری در این زمان بسیار تأسف‌بار است اما سؤال اینجاست که چرا از ریاض اعلام شد؟ در همین ارتباط «امین حطیط»، نیروی بازنشسته ستاد ارتش لبنان نیز در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت که الحریری از سوی عربستان سعودی بسیار در معرض فشار قرار داشت و حتی به وی اجازه ندادند استعفای تشریفاتی و معمول را از کشورش تقدیم کند. در همین حال نبیه‌بری، رئیس پارلمان لبنان که به مصر سفر کرده بود سفر خود را نیمه‌تمام گذاشت و به لبنان بازگشت.
استعفای حریری با واکنش ایران نیز مواجه شد. حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با العالم گفت: استعفای الحریری ناشی از حکمت نیست؛ امریکا و عربستان سعودی با بحران زنده‌اند، ثبات از طریق همکاری میان تمام طرف‌های لبنانی، تحقق خواهد یافت.  وی افزود: استعفای الحریری نویدبخش خیر برای لبنان نیست، امریکا، الحریری را هدفی برای ایجاد دشمنی ضد محور مقاومت قرار داده است.  به گزارش ایسنا، بسیاری از سخنانی که روز گذشته حریری بر زبان جاری کرد، پیش‌تر به اشکال گوناگون از مسئولان سعودی نیز شنیده شده از جمله این سخن او که «شری که ایران در منطقه می‌پراکند، به خود آن باز خواهد گشت.» در واقع همان حرف‌هایی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان چندی پیش علیه ایران مطرح کرد و به نوعی تلاش کرد به زعم خود با آن ایران را تهدید کند. این اقدام سعد حریری که کمتر از یک سال پیش برای دومین بار در جایگاه نخست وزیری لبنان قرار گرفته بود، احتمالاً بار دیگر لبنان را به ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی خواهد کشاند و به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای مرحله آتی در لبنان نقشه‌هایی در سر دارند بویژه آنکه در زمان روی کار آمدن حریری که در طرف مقابل به ریاست جمهوری میشل عون، همپیمان حزب‌الله انجامید، سعودی‌ها خود را بازنده بازی در لبنان می‌دیدند.