حمایت جان‌کری و کاترین اشتون از برجام

مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اقدامات ترامپ، صحت بی‌اعتمادی ایرانیان به امریکا را ثابت کرد
در شرایطی که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در امتداد تلاش‌ها برای جلوگیری از عهدشکنی امریکا در چارچوب برجام روز گذشته به این کشور سفر کرد تا با چهره‌ها و مسئولان دولت و کنگره امریکا به رایزنی بپردازد، جان کری، وزیر خارجه سابق این کشور و کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی به حمایت از برجام برخاستند. ترامپ چندی پیش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکرد و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت حضور امریکا در برجام را به کنگره این کشور سپرد. این تصمیم ترامپ موجی از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به همراه داشته است. در چارچوب این واکنش‌ها جان کری، وزیر امور خارجه سابق امریکا در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و اقداماتی که رئیس جمهوری امریکا علیه آن در پیش گرفته است، گفت: «رئیس جمهوری امریکا گفته که نقض روح برجام صورت گرفته است. هیچ روح برجامی وجود ندارد». وی توضیح داد: «ایده نقض (برجام) از هوا آمده است. هیچ علم و هیچ مدرکی وجود ندارد که شایسته رد پایبندی ایران به برجام باشد». جان کری درباره اقدام ترامپ در رد پایبندی ایران به برجام گفت: «تصمیم ترامپ برای رد پایبندی ایران به برجام بدون هرگونه مرجع یا سند و حقیقت بود. آژانس 8 مرتبه پایبندی ایران را تأیید کرده بود». کری درباره نگرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «نتانیاهو رئیس جمهوری اوباما را ترغیب به بمباران ایران کرد- بمباران ایران، این کشور را از تولید یک بمب بازنمی‌دارد اما توافق چنین می‌کند. وی در تقبیح عجله کنونی برای در پیش گرفتن رویکرد جنگ‌طلبانه ادامه داد: «وقتی شما کشوری را بمباران کنید، به آن کشور انگیزه تولید بمب می‌دهید». کری در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: «توافق ایران برپایه اعتماد بنا گذاشته نشد بلکه بر پایه راستی‌آزمایی به وجود آمد. با توافق، ما یک بازه یکساله گریز داریم».
کاترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای ایران نیز که در این اندیشکده انگلیسی حضور داشت، گفت که اقدامات ترامپ علیه برجام اثبات‌کننده گفته برخی مقامات ایرانی است که می‌گویند امریکا قابل اعتماد نیست. اشتون همچنین در یادداشتی که در پایگاه تحلیلی «پراسپکت» منتشر شده است، با بیان اینکه «نتیجه‌ای که از برجام بیرون آمد، خارق‌العاده بود»، نوشت: «اگر امریکا از برجام خارج شود، این پیام به جهان القا می‌شود که امریکا نمی‌تواند به تعهداتش پایبند باشد». اشتون با بیان اینکه اصولگرایان ایران می‌گویند که امریکا قابل اعتماد نیست، ترامپ احتمالاً صحت این گفته را اثبات می‌کند، به اقدامات رئیس جمهوری امریکا علیه توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت:«رهبران ایران نگران بودند که امریکا ممکن است به توافق هسته‌ای به صورت پایدار متعهد نباشد».  وی سپس در بخش دیگری از یادداشت خود به انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا و پیروزی ترامپ اشاره کرد و نوشت: «باوجود شواهد روشن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق، ترامپ مصمم است که این توافق را تغییر دهد- تهدید کرده است که اگر نتواند به چیزی که می‌خواهد برسد، از آن خارج می‌شود. این امر، مشکلات روشنی را به طور کلی برای دیپلماسی و به طور خاص برای دیپلماسی امریکا به وجود خواهد آورد».
وی افزود: «نگرانی نهایی درباره خود ایران است. صداهای زیادی درون این کشور است که از حسن روحانی می‌خواهند که موضع سخت‌تری را اتخاذ کند. آنها می‌گویند که امریکا هرگز قابل اعتماد نیست. آنها گمان می‌کنند که ایران در نهایت تأسیسات خود را برمی‌چیند و سپس به آنها خیانت می‌شود. رئیس جمهوری ترامپ، نظر و عقیده آنها را تقویت می‌کند».