ناآگاهي مردم از کيفيت تنظيم قراردادها و روابط حقوقي


رئيس قوه قضاييه در خصوص «اطاله دادرسي» به عنوان يکي از مشکلات اساسي دستگاه قضايي و مراجعه کنندگان گفت: يکي ديگر از مهمترين دلايل اطاله دادرسي، تعداد بالاي پرونده‌هاست. حسب برخي گزارش‌ها در بعضي از کشورهاي غربي يک قاضي در طول روز تنها به يک پرونده رسيدگي مي‌کند اما اين آمار در کشور ما به روزانه بين 5 تا 7 پرونده نيز مي‌رسد. در چنين شرايطي واضح است که با وارد آمدن فشار به قاضي و عدم فرصت براي دقت لازم در رسيدگي به پرونده مشکلاتي به وجود خواهد آمد.
به گزارش ايسنا، آيت الله‌املي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با بيان اينکه کثرت پرونده‌ها دلايل متعددي دارد، افزود: يکي از مهمترين دلايل کثرت پرونده‌ها عدم آگاهي مردم از کيفيت تنظيم قراردادها و روابط حقوقي خود است که در اين زمينه بايد فرهنگ استفاده از وکيل نهادينه شود و مردم با انجام مشورت با يک وکيل يا حقوقدان قابل اطمينان، سطح کيفي قراردادها يا ساير مسائل حقوقي خود را ارتقا دهند تا شاهد شکل گيري بسياري از پرونده‌ها و وقوع بسياري از جرايم نباشيم. وي با تسليت شهادت 8 تن از مرزبانان غيور کشورمان در منطقه مرزي چالدران در استان آذربايجان غربي به خانواده‌ها و بازماندگان اين عزيزان، تاکيد کرد: دشمنان جمهوري اسلامي‌مطمئن باشند که غيورمردان ايران، انتقام خون اين جوانان را که مظلومانه به شهادت رسيدند، خواهند گرفت. تاکنون نيز بارها ضربات سختي بابت اين قبيل اقدامات ايذايي متحمل شده‌اند و قطعاً اين بار نيز در پس اين حرکت ناجوانمردانه، مجازات سخت جوانان کشورمان نهفته است و دشمنان نتيجه اين اقدام خود را خواهند ديد.
رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌همواره محل دشمني دشمنان متعدد در منطقه و جهان خصوصاً از سوي آمريکا بوده است، اظهار کرد: امروز دشمن مسلح تر به ميدان آمده است و بويژه با در دست گرفتن فضاي مجازي قصد براندازي نرم دارد. 
وي با بيان اينکه خطرِ دشمنِ در کمين را بايد هميشه مدّ نظر داشت، اظهار کرد: سيلي اخير جمهوري اسلامي‌به صورت آمريکا و اذناب منطقه اي آن برايشان بسيار گران تمام شده است زيرا مي‌بينند که صدها ميليارد دلار براي جنگ افروزي در منطقه هزينه کرده‌اند و فايده اي برايشان نداشته است. امروز جمهوري اسلامي‌داراي چنان اقتداري در منطقه است که هرگز تصور آن را هم نمي‌کردند لذا هر روز به دنبال جنجال و برنامه اي جديد هستند چنانکه در روزهاي اخير تحرکات عربستان و همچنين استعفاي نخست وزير لبنان را شاهد بوده‌ايم که طبيعتاً نتيجه طراحي‌هاي پشت پرده آنان است.
آملي لاريجاني با اشاره به پيروزي‌هاي جبهه مقاومت در منطقه، اين پيروزي‌ها را به ملت و دولت عراق و سوريه تبريک گفت و ابراز اميدواري کرد که با بصيرت، دشمن شناسي و اتکال به خدا در کنار اخلاص و درايت، پيروزي قطعي از آن مردم منطقه خواهد بود و شر داعش به زودي کنده خواهد شد.