یادآوری گفته کالین پاول به مقامات سعودی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هوچی گری، بهانه‌جویی، مظلوم نمایی و البته ادعای فرجام خواهی. این نمود عینی حاکمیت عربستان سعودی است.
از ولیعهد جوان - سابقا وزیر جنگش گرفته- تا وزیر خارجه ماجراجوی آن تا جیره خواران آل سعود.
سعودی‌ها همواره در پی تهدید و خط و نشان برای کشورمان بودند. رویکردی که پس از حمله خودسرها به سفارت عربستان به اوج خود رسید، رژیم ریاض به بهانه این موضوع ابتدا رابطه خود را به طور کامل با ایران قطع کرد و بعد با اعمال فشار بر کشورهای کوچکی که تحت فرمان او هستند آن‌ها‌ را وادار به رفتاری مشابه با ما نمود. تصویب بیانیه‌ها‌ی بی اثر محکومیت ایران در اجلاس‌ها‌ی اسلامی و کشورهای حوزه خلیج فارس هم راهکارهای دیگرشان بود. آن وقت‌ها‌ نیز عادل‌الجبیر و حاکمان سعودی دست به تهدید ایران می‌زدند.



بهانه جدید سعودی
و حالا سعودی‌ها‌ بهانه‌ای جدید برای تداوم اهداف آمریکا در منطقه و اعمال فشار بیشتر علیه ایران پیدا کرده اند. بهانه‌ای به نام حمله موشک‌ها‌ی انصارالله یمن به فرودگاه ریاض. در حالی که مقامات ایرانی رسما نقش کشورمان در این حمله را رد کرده و گفته اند که این موشک‌ها‌ نه ایرانی بوده و نه امکان حمل موشک به یمن وجود دارد اما اظهارات ترامپ مبنی بر ادعای دخالت ایران در این حمله از یک‌سو و بی ملاحظگی یک روزنامه مبنی برتیتری که درآن حتی به پیش بینی حمله موشکی به دوبی پرداخته بود از سوی دیگر
- به‌نحوی‌که اکنون این تیتر در رسانه‌ها‌ی عربی و سعودی به شکل ویژه‌ای انعکاس پیدا کرده – باعث شد تاکنون مقامات سعودی بار دیگر موقعیت را غنیمت یافته و تا می‌توانند علیه ایران و کشورمان مانور دهند و با اتهامات واهی و بی اساس، باز هم همان پروژه بهانه‌جویی، مظلوم نمایی و فرجام خواهی را با هوچی‌گری‌ها‌یشان دنبال می‌کنند.
در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در گفتگویی موشک اخیر را ایرانی دانسته و گفته "حزب‌الله آن را از مناطقی در یمن که حوثی‌ها تصرف کرده‌اند، پرتاب کرده است".
وی ادامه داده ما این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم که در فرصتی مناسب پاسخی مناسب بدهیم. این اقدام بسیار بسیار خصمانه بوده.او این را به منزله اعلان جنگ دانسته و گفته ما این را به منزله اعلان جنگ می‌دانیم. ایران نمی‌تواند شهرها و روستاهای عربستان را موشک‌باران کند و از ما انتظار داشته باشد که هیچ اقدامی نکنیم.
بعد از این اما، باز هم کشورهای تابع آل سعود، برای باج دهی به رئیسشان عربستان(!)تحت عنوان ائتلاف سعودی در بیانیه‌ای ایران را به «تجاوز نظامی» متهم کرد.
این بیانیه افزوده پرتاب موشک بالقوه می‌تواند «‌به‌عنوان اعلان جنگ به پادشاهی عربستان سعودی محسوب شود».
در جدیدترین اظهارات مقامات عربستانی، محمدبن سلمان ولیعهد عربستان نیز اعلام داشته تامین موشک‌های انصار الله به وسیله ایران به معنای اعلام جنگ مستقیم علیه عربستان است. ولیعهد عربستان سعودی در تماس تلفنی با وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که ایران از یمنی‎ها حمایت موشکی می‏‎کند که این به معنای «تعرض مستقیم نظامی» علیه عربستان است.
اظهارات مغرضانه سعودی‌ها‌ و ائتلاف دست نشانده‌شان و ادعای اینکه موشک انصارالله را به معنای اعلان جنگ تلقی می‌کنند به معنای واقعی یک جریان سازی دروغین دوباره از آل سعود است.
آن هم در حالی که فرمانده سپاه پاسداران ایران با رد این اتهام گفته بود که «اصلاً امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد» و موشک شلیک‌شده متعلق به خود گروه انصارالله، است.
بهرام قاسمی سخنگوی وزیر خارحه ایران در باره بیانیه ائتلاف سعودی هم اعلام داشته، "سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست‌خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند. اتهامات عربستان، ناروا، غیر مسئولانه، مخرب و تحریک آمیز است. "

تحریکاتی با کمک آمریکا
تحریکات عربستانی‌ها‌ که مطمئنا به دلیل حمایت‌ها‌ی ترامپ آمریکایی صورت گرفته است باعث می‌شود که این سوال برای ما پیش بیاید؛ آیا اساسا عربستان می‌تواند بدون هیچ سند و مدرکی چنین بلوف بزرگی به نام اعلان جنگ را به زبان بیاورد؟
فراموش نکنیم که چندی پیش آمریکا اسنادی را به دروغ به نام رابطه کشورمان با اسامه بن لادن و القاعده نیز منتشر ساخت... گویی که این کشور در صدد برنامه ریزی برای چیزی است که کمتر کسی به خواب هم می‌دید. ترامپ که می‌داند برای اقدامات ابلهانه، به دوب‌ها‌نه مقابله با تروریست و القاعده والبته مقابله با منتسبین به تروریست‌ها‌ و القاعده، حتی نیازی به اجازه از کنگره ندارد، اکنون با جریان موشک انصارالله وهمین طور انتشار آن اسناد ادعایی، سعی در تنگ کردن عرصه بر کشورمان دارد و این تنگ کردن عرصه را می‌خواهد از زبان عمال عربستانی خود تحقق ببخشد.
اما آیا حقوق بین الملل به نحوی است که عربستان اکنون بتواند مدارک و اسناد واهی را برای این ادعای اعلان جنگش بیان کرده و افکار عمومی جهان را نسبت به این ادعای واهی توجیه کند؟

معجره بود؟
اسماعیل کوثری فرمانده قرارگاه ثارالله تهران درباره ادعاهای عربستانی‌ها‌ در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: "زمانی که ما می‌خواستیم دارو به یمن بفرستیم اجازه فرود هواپیما را به ما ندادند چگونه می‌توانیم موشک یا سلاح به این کشور بفرستیم؟"
او ادامه می‌دهد:" راه‌ها‌ی آبی یمن بسته است، طبیعتا از عربستان نیز نمی‌توانستیم که به حمل موشک دست بزنیم، بنابراین طبیعت موضوع دراین است که اساسا هیچ موشکی از سوی ایران به یمن داده نشده است."
وی اضافه می‌کند: "آنچه به عنوان حمله اخیر انصارالله به ریاض صورت گرفته حاصل موشک‌ها‌ی خود آن‌هاست که در این مدت پروبال گرفته‌اند."
وی با بی اساس دانستن ادعاهای اخیر سعودی‌ها‌ که به جوسازی وبه نام اعلان جنگ ایران تعبیر شده است، گفت:" وقتی ایران هیچ نقشی در این حمله نداشته این ادعاها واهی است. چگونه ما که دارو را نتوانستیم به یمن برسانیم و اکنون بیماری و با جان مردم یمن را می‌گیرد، برای آن‌ها‌ موشک فرستاده باشیم؟ آیا معجزه‌ای صورت گرفته است؟"

ناکار آمدی
با توجه به این صحبت‌ها‌ از چه روی ادعای دست داشتن کشورمان در حمله به ریاض مطرح می‌شود؟ حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه عربستان سعودی در رفع مشکلات خودش در بحرین و یمن عاجز است به آفتاب یزد می‌گوید: " عربستانی‌ها برای آنکه سیاست‌ها و ناکارآمدی‌های خودشان را نمی‌توانند دراین دوکشور اداره کنند سعی دارند موضوع را فراتر از بحرین و یمن دانسته و آن را به ایران مرتبط کنند، آنها می‌خواهند ایران را به تحولاتی که منجر به شکست‌های راهبردی عربستان می‌شود مرتبط کنند."

حقیقت چیست؟
اگر همه چیز این طور است که برخی ناظران می‌گویند، پس ماجرای آن موشک‌ها‌ی یمنی را باید به پای چه کسی نوشت؟ آن طور که کوثری گفت یمنی‌ها‌ خود به آن دست یافته اند...
گویی حقیقت ماجرا این است که جنگ در یمن به‌قدری فرسایشی شده و عربستان از شکست‌دادن یمن ناکام مانده که یمنی‌ها در این مدت توانسته‌اند به آخرین تجهیزات برای مقابله با عربستان دسترسی پیدا کنند که یکی از این تجهیزات موشک است، موشک‌ها‌یی که توان هدف قرار دادن فرودگاه عربستان را دارد.
درباره این توان موشکی یمن وقتی از فلاحت پیشه می‌پرسیم، می‌گوید: "در نقشه استراتژیک سیاسی فرودگاه‌های بین‌المللی مهم‌ترین بخش حاکمیتی در یک کشورند، وقتی موشکی به سمت ریاض پرتاب می‌شود و عربستانی‌ها حدود هزار برابر آن موشک برای سرنگونی اش هزینه می‌کنند اما باز هم تراشه‌ها و لاشه موشک در محوطه فرودگاه سقوط می‌کند، معنی اش این است که توازن نظامی عربستان از بین رفته و این به معنای برهم خوردن امنیت عربستان است. "
این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه می‌دهد: "به‌دلیل همین عصبانیت است که سعودی‌ها‌ از اعلان جنگ علیه ایران سخن می‌گویند."
فلاحت پیشه معتقد است که واقعیت این موشک بدین معناست که آن‌ها‌ باید با یمن پشت میز مذاکره بنشینند چرا که همواره موشک‌ها هستند که کشورها را پای میز مذاکره می‌کشانند اکنون هم این موشک راهبردی یمنی، باید عربستان را پای میز مذاکره بکشاند.
به نظر می‌آید آنچه اززبان سعودی‌ها‌ درباره اعلان جنگ ایران به عربستان می‌شنویم، حاصل فرافکنی‌ها‌ی سعودی است، سعودی‌ها‌یی که چون چتر امنیتی خود را دچار خدشه و خراش می‌بینند برای حفظ آبرو هم که شده شکستشان را به گردن ایران می‌اندازند و نه یمن...

قدرتی که نمی‌توان نادیده گرفت
اکنون پرسش اینجاست که آیا اگر واقعا بنای به جنگ باشد عربستان امکان جنگ با ایران را دارد؟ این سوالی است که فلاحت پیشه در موردش می‌گوید: " وقتی کالین پاول به عنوان وزیر خارجه وقت آمریکا با اطلاع از توان عربستان گفت که توان نظامی عربستان به حدی نیست که با ایران بجنگد،این موضوع پاسخ امروز شما را هم می‌دهد، ضمن آنکه باید بدانیم ایران از لحاظ توان موشکی ده سال از کل کشورهای منطقه جلوتر است."
دونالد ترامپ کجای این ماجراست؟ آیا او می‌تواند با حمایت از عربستان نقش بسزایی در به واقعیت کشاندن تهدیدات و بلوف‌ها‌ی سعودی داشته باشد؟ عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است: "ترامپ به هیچ وجه نتوانسته حتی در زمینه برجام هم نظر موافق با خود پیدا کند بنابراین این کشور وارد فضای جنگ هم نمی‌شود."
فلاحت پیشه با اشاره به ادعاهای رابطه ایران با القاعده از سوی ترامپ هم گفت: "اینها اسناد نبود که از سوی آمریکا منتشر شد بلکه ادعاهایی بود که بوش نیز خیلی پیشتر مطرح می‌کرد و چیز تازه‌ای نیست. "
وی تاکید کرد:"قدرت یمن واقعیتی است که عربستان نمی‌تواند آن را انکار کند و این قدرت نظامی ارتباطی با ایران هم ندارد. "

تحمیل مذاکره با یمن
شاید از دید عده‌ای اعلان جنگ، حتی اگر بلوف باشد نیز معناهای بد و جدی به خود بگیرد اما نباید فراموش کرد عربستانی‌ها حتی اوقاتی که بلوف هم نمی‌زدند و تمام تلاششان را کردند تا ایران را به جنگ بکشانند، تا جایی که در زمانی خواستار حمله آمریکا به ایران شدند نیز ناموفق بودند، قاعدتا وقتی تلاش واقعی شان برای جنگ ناکام می‌ماند(!) بلوف‌های آنها نیز محلی از اعراب نخواهد داشت.
آنچه مسلم است اینکه ایران نیز در چنین شرایطی باید موضع عدم دخالتش در درگیری بین عربستان و یمن را ادامه دهد و در عین حال در میدانی بازی نکند که عربستانی‌ها طراحی کرده‌اند. مطمئنا عربستانی که توان جنگ با ایران را ندارد هیچ سندی برای دخالت کشورمان در حمله موشکی انصارالله هم نخواهد داشت.
و البته آن طور هم که پیداست باید منتظر بود تا واقعیات جنگ یمن خودش را به عربستان تحمیل کند... و این واقعیات تحمیل شده که با کشیده‌شدن موشک یمنی به فرودگاه ریاض رخ داده است... چیزی نیست جز تحمیل مذاکره عربستان با یمن.