مویه برای رفتن اوسط‌ها‌شمی

آفتاب یزد- گروه سیاسی: «علی اوسط‌ها‌شمی با کمک به احیای نقش زنان در مشارکت‌های سیاسی - اجتماعی موجب شکسته‌شدن سقف‌های شیشه‌ای در استان گشت... »
این نامه جمعی از بانوان فعال سیاسی بود خطاب به حسن روحانی. برای آنکه علی اوسط‌ها‌شمی استاندار سیستان و بلوچستان در دولت دوازدهم استاندار باقی بماند.
حق هم داشتند؛چرا که وی اولین بار در ایران پس از انقلاب، یک زن را به عنوان یکی از معاونین خود برگزید. "زهرا اربابی" معاون اوسط‌ها‌شمی شد، بعد از این انتصاب بود که اربابی توانست مراحل ترقی را تا حد معاونت برنامه و بودجه کل کشور طی کند.
اما زهرا اربابی تنها زن مقام‌دار در استانداری نبود، چرا که آقای استاندار، حمیرا ریگی و معصومه پروندار را هم به عنوان فرمانداران خود برگزیده بود، او ناظر عالی گمرکات سیستان و بلوچستان را نیز یک زن انتخاب کرد.


بی تردید همین انتصابات و اطمینان به بانوان بود که باعث یک نامه دفاعی ازسوی زنان استان خطاب به حسن روحانی شد. اوسط‌ها‌شمی که پیشتر سمت‌هایی چون معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کردستان، فرماندار تهران در دوره دوم اصلاحات، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین، فرماندار شهرستان گیلانغرب، مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری کرمانشاه، مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری چهارمحال و بختیاری، بخشدار مرکزی شهرستان کنگاور، مدیرکل ثبت احوال استان کردستان و یزدو.... را نیز داشت در آستانه دولت دوازدهم به مانند قهرمانان مورد توجه ویژه همه مردمان استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت چرا که توجه به زنان همه عملکرد او نبود.
هاشمی با ورودش به سیستان، کانال‌های بسته ارتباطی با مردم را بیشتر باز کرد و برخی دیوارهای بین آنها با مسئولان را فرو ریخت.
تصورش را بکنید که شماره موبایل یک استاندار را مردم آنجا داشته باشند و به او زنگ بزنند یا حتی برایش پیامک بفرستند. این خصوصیتی بود که استاندار سابق سیستان و بلوچستان داشته است. وی در شبکه‌های اجتماعی هم فعال بود از فیلتر شده‌هایش بگیرید تا غیرفیلتر شده.
گفته می‌شود در طول 4 سال فعالیت او شرایط و اوضاع امنیتی منطقه به ثبات بیشتری رسید تا حدی که برخی از فعالان سیاسی اعتقاد دارند در طول این 40 سال چنین وضعیت امنیتی سابقه نداشت. حتما فراموش نکرده‌ایم که در دوره احمدی‌‌نژاد گروهک‌های معاند هر بار چه مصائبی به وجود می‌آورند.

امنیت
به غیر از زنان و امنیت منطقه، اما هنوز هم مردم پوشیدن لباس‌ها‌ی بلوچ برتن او و رفتن به نماز جماعت‌های اهل تسنن را در خاطر دارند. راستش را بخواهید بخشی از محبوبیت اوسط‌ها‌شمی به واسطه روابط نزدیک و خوبی بوده که با اهل تسنن این منطقه داشته است، رابطه‌ای که باعث شده نزدیکی شیعه و سنی در این 4 سال در منطقه سیستان و بلوچستان بیش از همیشه شود. اوسط‌ها‌شمی زمانی که «باقر کرد» را به معاونت خود منصوب کرد این نزدیکی را بیش از پیش نشان داد.

آخرش هم تودیع شد
با همه این احوال اما وی هفدهم آبان ماه تودیع شد و جایش را به دانیال محبی نیا داد تا دیگر در دولت دوازدهم استاندار سیستان و بلوچستان نباشد. اتفاقی که موجی از انتقاد مردم استان را در شبکه‌ها‌ی اجتماعی به راه انداخته است. دلیل این انتقادات هم این است که حسن روحانی نه به آن نامه زنان، وقعی نهاد و نه آن نامه سرگشاده 3500 نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی استان بلوچستان برای ابقای اوسط‌ها‌شمی.
سالن مملو از جمعیت مراسم تودیع بار دیگر نشان داد که‌ها‌شمی در عین محبوبیت باید از استانداری خداحافظی کند.

نانشان را آجر کرده بود
آن طور که یکی از فعالان بلوچی در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «در منطقه بلوچستان روحانی با 2/73 درصد بالاترین آرا را داشت، ولی در بین جامعه اکنون وضعیتی دیگر حاکم شده است. اکثر مردم بلوچستان نگاه اصلاح طلبانه دارند با شرایطی که روحانی به وجود آورده آن نگاه سابق کمتر
شده است.»
وی تاکید می‌کند: «مردم اوسط‌ها‌شمی را از خود می‌دانستند.»
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه مردم بلوچ نزدیکی مستحکم‌تری را در زمان او پیدا کرده بودند اضافه می‌کند: «او فضا را می‌شناخت و فکر نمی‌کنم با شرایط فعلی نیروهای همفکر باقی بمانند. قبل از آقای‌ها‌شمی برای هیچ سیاستمداری سابقه نداشته مردم برای بقایش دست به قلم شوند، برای دفاع از او راسا اقدام کنند. اما دیدیم برای‌ها‌شمی در سیستان و بلوچستان چه کردند؟ هر چند گروهی خاص بسیار تلاش داشت تا با اخباری علیه او این موج حمایتی را کمرنگ کند.»
او ادامه می‌دهد: «وی نگاه تعادل‌گونه‌ای داشت و نان کسانی را که از اختلافات نان می‌خوردند را
آجر کرد.»

چرا تغییر؟
اما اگر این طور است پس چرا باید دولت حسن روحانی کسی را که مردم از او راضی هستند را تغییر دهد؟ طبیعی است که دولت ادعا می‌کند، هر تغییری به منظور ارتقای بهبود اوضاع کشور صورت می‌گیرد و استانداران هم بعد از ارزیابی و بررسی تصمیم هیئت وزیران یعنی با پیشنهاد وزیر کشور و با رای هیئت وزیران تغییر می‌یابند و این تغییر حق وزارت کشور و البته در راستای بهبود اوضاع است.
اما آیا واقعا با تغییر‌ها‌شمی بهبود اوضاع صورت گرفته است؟ فعالان منطقه اعتقاد دارند که این تغییر روند بهبود را کند خواهد کرد. کسانی مثل پرویز کدخدایی فعال سیاسی و عضو حزب اعتماد ملی در این باره به ما می‌گوید: «برای اولین بار مسیر راه‌آهن به چابهار در زمان‌ها‌شمی باز شد گاز به منطقه ما آمد، چابهار توسعه یافت، کارخانه پتروشیمی و فولاد رشد پیداکرد و شاهد توسعه مناطق آزاد در منطقه بودیم.»
سارا خوشخو عضو حزب اتحاد ملت نیز دلیل مخالفت‌های مردم با تغییر‌ها‌شمی را عملکرد مثبت او در منطقه می‌داند و به آفتاب یزد می‌گوید: «نگاه او نگاه توسعه محوری و یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش، انتصاب مدیران زن بود. همین امرباعث شد نگاه کل کشور به سیستان و بلوچستان مثبت‌تر شود.»
خوشخو اضافه می‌کند:«اجرای برنامه‌های زیرساختی او از شمال تا جنوب استان یکی از دلایل مهمی بود که او را محبوب کرد.»
به کارگیری نخبگان، انتخاب معاون اهل تسنن انتخاب معاون و فرماندار زن در کنار استفاده گسترده از بخشداران زن، توجه به زیر ساخت‌ها‌ و توسعه استانی، بازگشت امنیت همه و همه از مواردی است که پیرامون کارنامه‌ها‌شمی در این 4 سال گفته می‌شود.
اگر فرض را بر این بگیریم که وزارت کشور در ارزیابی‌ها‌یش، به فکر اثر بخشی اقدامات یک استاندار باشد و نه صرف عملکرد او این اثر بخشی را می‌توان به عینه در کار استاندار سابق دید. طبیعی است که وزرات کشور باید سیاست‌های دولت را انجام دهد اما قطعا با عملکرد دولت جدید، رضایتی در این تغییر از سوی مردم نیست و حسن روحانی نیز باید اکنون پاسخگوی این عدم توجه به خواست مردمی باشد که یکی از بیشترین آرا را به او دادند.

تنها راه
هم وزرات کشور و هم دولت باید بدانند که دلایل هر تغییری براساس نظرات کارشناسی و مردم است و هر استانداری باید به گونه‌ای انتخاب شود که بیشترین انطباق با ویژگی‌های هر استان داشته باشد که به نظر‌ها‌شمی این
ویژگی‌ها‌ را داشت.
اکنون دانیال محبی نیا که در آغاز راه است و پیشتر معاون استانداری در دولت اصلاحات را در پرونده داشته باید بداند اینکه اکنون تعداد زنان در شورای شهر این استان به دوبرابر رسیده، اینکه مولوی عبدالحمید در مراسم تودیع‌ها‌شمی می‌گوید: «اجرای عدالت و مشارکت‌ دادن تمام اقوام و مذاهب بهترین سیاست در این استان است.» اینکه دیگر کمتر اخبار ناراحت کننده و تروریستی از این منطقه به گوش می‌رسد، اینکه مردم و فعالان سیاسی از این 4 سال احساس رضایت می‌کنند همه و همه بیانگر آن است که او نیز باید پای در رکاب‌ها‌شمی و البته با سرعتی بیشتر بگذارد و به گونه‌ای عمل نکند تا همه چیز به حالت اول بازگردد. زنان، اهل تسنن، امنیت و توسعه استان چیزی است که محبی نیا باید به خوبی آن را برای چهار سال آتی
در نظر داشته باشد.