فعالان رسانه دیجیتال؛ طلایه‌دار آینده کشور

تفاهم-گروه گزارش: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال صبح دیروز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری های اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و البته در غیاب رئیس فناوری اطلاعات افتتاح شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: فعالان رسانه‌های دیجیتال، طلایه‌داران آینده کشور هستند. صالحی در ادامه با بیان این که با چند نگاه می‌توان به رسانه‌های دیجیتال که زندگی جدیدی را برای همگان به ارمغان آورده است، گفت: یک نگاه این است که به رسانه‌های دیجیتال در سطح فناوری تازه نگرش شود و نگاه دیگر این است که رسانه‌های دیجیتال را در سطح انقلاب های اجتماعی شبیه انقلاب صنعتی بزنیم.
سیدعباس صالحی افزود: اما به نظر می‌رسد نگاه به رسانه‌های دیجیتال باید فراتر از این رویکرد باشد، زیرا تنها یک فناوری جدید نیست و در سطح انقلاب های اجتماعی نمی‌توان آن را دید بلکه رسانه‌های دیجیتال اتفاقی را در فضای سایبری ایجاد کرد که آغازی بر خلق جهان و انسانی جدید است. وی اظهار کرد: اکنون در جهان، شاهد مهاجرت فرهنگی و اجتماعی هستیم که این مهاجرت در سطح خرده‌فرهنگی و همچنین در سطح کلان فرهنگی نیست بله می‌توان به عنوان سطح ابرفرهنگ یاد کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زیست‌بوم جهان بشری در حال تغییر است و اگر چنین فهمی را بتوانیم از رسانه‌های دیجیتال داشته باشیم، زیست‌بوم فرهنگی نیز در حال تغییر خواهد بود، به عنوان مثال در فضای استارتاپ‌ها سبک زندگی جدید نسبت به زندگی روزمره را تجربه می‌کنیم که مبتنی بر فضای مجازی و البته با روال کنونی سبک زندگی متفاوت است.
طرح فضای مجازی سالم، آماده بهره‌برداری شد
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد نیز در این مراسم با بیان این که ۱۳۰ هزار اپلیکیشن شامد گرفتند، گفت: طرح فضای مجازی سالم آماده بهره‌برداری است. سیدمرتضی موسویان در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حال حاضر با یک نقشه راه آماده شده است، اظهار کرد: طی 2 سال اخیر مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، در راستای رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری طرح «سما» را در دستور کار خود قرار داده تا به این طریق بتواند فضای مجازی سالم، مفید و ایمن را محقق سازد. وی افزود: در واقع طرح سما با ارائه شناسه شامد به تمام فعالان فضای مجازی به دنبال تحقق این هم گرایی
 است که براساس مصوبه سال 93 شورای عالی فضای مجازی به سمت طراحی آن رفته است. رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: برای تبیین زیست‌بوم فضای مجازی سالم، مفید و ایمن یک سال و نیم کار مشارکتی انجام شد و اکنون طرح سما آماده بهره‌برداری است. موسویان گفت: در حال حاضر 130 هزار اپلیکیشن موبایل دارای شامد هستند، 70 هزار وب‌سایت و همچنین 17 هزار کانال و صفحات اجتماعی نیز توانسته‌اند شامد اخذ کنند.