تجارت آزاد منهای آمریکا

کاخ کرملین اعلام کرد که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه به توافق رسیده‌اند.
به گفته سخنگوی کاخ کرملین، این بیانیه مشترک برای دیدار دو رییس‌جمهور در حاشیه نشست در دانانگ ویتنام آماده شده است.
هنوز مقام‌های کاخ سفید به طور رسمی در خصوص اظهارات سخنگوی کاخ کرملین اظهار‌نظر نکرده‌اند. پیش از این آسوشیتدپرس به نقل از چهار مقام در دولت آمریکا گزارش داده بود که دو کشور به توافق برای چگونگی حل مساله جنگ داخلی سوریه پس از شکست داعش نزدیک شده‌اند.
بر اساس این گزارش، توافق مذکور، در صورت تایید نهایی، پس از دیدار روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در ویتنام رسما اعلام می‌شود. در همین زمینه کاخ سفید جمعه گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ در حاشیه نشست در ویتنام، با همتای روس خود دیدار جداگانه نخواهد داشت. در مقابل، کرملین می‌گوید که چنین دیداری به هر طریق انجام خواهد شد.


بیانیه مشترک ترامپ و پوتین
آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود در دولت آمریکا می‌گوید که توافق روسیه و آمریکا در زمینه سوریه بر سه بخش متمرکز خواهد بود: تقابل‌زدایی میان ارتش‌های آمریکا و روسیه، کاهش خشونت‌ها در جنگ داخلی و تزریق انرژی تازه به گفت‌وگوهای صلح تحت‌نظر سازمان ملل.
روسیه به همراه ایران مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه هستند. روسیه با حضور نظامی خود در سوریه طی سال‌های اخیر توانسته است موازنه نظامی در جنگ داخلی این کشور را به نفع حکومت بشار اسد تغییر دهد. آمریکا هم از نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها حمایت می‌کند که توانسته‌اند بخش‌هایی از سوریه و به ویژه شهر رقه را تصرف کنند.
از طرفی مقام‌های ژاپنی و ویتنامی گفته‌اند که کشورهای عضو پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (تی‌پی‌پی) بر سر ادامه کار این معاهده بدون حضور آمریکا به توافق رسیده‌اند.
یازده عضو پیمان تجاری ترانس پاسیفیک، یا معاهده تجاری اقیانوس آرام، در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- پاسیفیک، موسوم به اَپِک در شهر دانانگ ویتنام دیدار کرده و بر ضرورت تداوم همکاری‌ها توافق کردند. دونالد ترامپ در آغاز کار خود در بهمن ماه سال گذشته در راستای اجرای یکی از وعده‌های انتخاباتی خود، حکم خروج ایالات متحده را از معاهده تجاری تی‌پی‌پی، صادر کرد. به دنبال این اقدام ابهام‌‌هایی در خصوص ادامه کار این معاهده مطرح شده بود.
وزیر تجارت ویتنام در این زمینه گفته است: ما بر سخت‌ترین مشکل غلبه کردیم. وی اضافه کرد: این توافق باید نهایی شود، اما از آن به عنوان توافق جامع و پیشرو برای تی‌پی‌پی‌ یاد می‌کنیم.
وزیر اقتصاد ژاپن هم ابراز امیدواری کرده است، توافق برای ادامه همکاری‌ها در چارچوب تی‌پی‌پی باعث شود آمریکا نیز به این معاهده بازگردد. بخشی از اهداف معاهده تجاری تی‌پی‌پی مقابله با گسترش تسلط اقتصادی چین است و ژاپن تلاش بسیاری برای تداوم این معاهده کرد. این معاهده شامل 11 کشور می‌شود که سال گذشته تجارت آنها رقمی در حدود ۳۵۶ میلیارد دلار بود.
وزیر اقتصاد ژاپن می‌گوید، برای کسب موافقت و ادامه کار این معاهده، ۲۰ ماده از توافق اصلی لغو می‌شود. وی اضافه کرد، تصویب این توافق نیازمند موافقت شش کشور از ۱۱‌ کشور عضو است. کانادا، یکی از اعضای اصلی این معاهده پیش‌تر اعلام کرده بود که می‌خواهد مطمئن شود این معاهده به اشتغال لطمه نخواهد زد. این معاهده پس از پنج سال مذاکره میان دولت اوباما و ۱۲ کشور حوزه اقیانوس آرام، سرانجام در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود.
از طرفی یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ سازمان تجارت جهانی را به لطمه زدن به منافع اقتصادی آمریکا متهم کرد، وزرای کشورهای آسیا- پاسیفیک در نشست ویتنام با انتشار بیانیه‌ای متعهد شدند که با سیاست‌های حمایت‌گرایانه مقابله و از سیاست‌های سازمان تجارت جهانی تبعیت کنند.
در بیانیه‌ای که بعد از آغاز نشست سازمان اپک در دانانگ منتشر شد، وزرای کشورهای عضو قول دادند که مجددا به مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه متعهد شوند. این بیانیه نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایت‌گرایانه ترامپ تا چه اندازه در حال منزوی کردن آمریکا در عرصه تجارت جهانی است.
ترامپ جمعه گذشته در جریان سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- اقیانوسیه (اپک) کفت: کشورها با وجود اینکه از اصول اعلامی سازمان تجارت جهانی تبعیت نمی‌کنند‌ اما آن را پذیرفته‌اند. اگر بخواهم ساده بگویم، سازمان تجارت جهانی با ما به صورت عادلانه‌ رفتار نکرده است.
در مقابل، در بیانیه وزرای کشورهای عضو اپک که دیروز منتشر شد، اعضا اعلام کردند که اقدامات سازمان تجارت جهانی در تضمین یک تجارت بین‌المللی قاعده‌مند، آزاد، باز، عادلانه، شفاف، قابل پیش‌بینی و فراگیر را به رسمیت می‌شناسند. آنها همچنین متعهد شدند که برای ارتقای‌ کارکرد سازمان تجارت جهانی با یکدیگر همکاری کنند.
دبیرکل سازمان تجارت جهانی این هفته در مصاحبه‌ای در ویتنام هشدار داده بود که تصمیم دولت ترامپ برای ممانعت از انتصاب‌های جدید در نهاد تجدید نظر این سازمان، توانایی سیستم سازمان تجارت جهانی برای حل اختلافات بین اعضا را به مخاطره می‌اندازد.
ترامپ در دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز سازمان تجارت جهانی را یک فاجعه توصیف و تهدید کرده بود که آمریکا را از این سازمان خارج می‌کند. هرچند وی بعد از رسیدن به سمت ریاست جمهوری از چنین اقدامی خودداری کرده‌ اما در ماه آوریل دستور داد تمام پیمان‌های تجاری آمریکا از جمله عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی مورد تجدیدنظر قرار ‌گیرد‌ تا مشخص شود که آیا عضویت در این پیمان‌ها به منافع ملی آمریکا آسیب می‌زند یا نه.
دیدار ترامپ و دوترته برای نخستین بار
روسای‌جمهور آمریکا و فیلیپین دیروز برای نخستین بار در نشست همکاری اقتصادی آسیا-پاسیفیک موسوم به اپک در ویتنام دیدار کردند.
این دیدار میان دونالد ترامپ و رودریگو دوترته، کوتاه اما گرم و دوستانه بود. سخنگوی رییس‌جمهور‌ فیلیپین گفت: دوترته و دونالد ترامپ در این نشست با یکدیگر به صورت رسمی و گرم دیدار و گفت‌وگو داشتند. ترامپ قرار است امروز به مانیل برود تا در نشست کشورهای عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ‌سه‌آن حضور داشته باشد. این آخرین روز سفر ۱۲ روزه ترامپ به کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.
رییس‌جمهور‌ فیلیپین چهارشنبه گذشته گفته بود اگر ترامپ مسایل مربوط به حقوق بشر در فیلیپین را مطرح کند، با وی دیدار نخواهد داشت. از زمان آغاز مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر در فیلیپین بیش از ۳۹۰۰ نفر به دستور دوترته و با انجام اقدامات سختگیرانه کشته شده‌اند. منتقدان می‌گویند این اعدام‌ها بدون هیچ مسوولیت‌پذیری صورت گرفته است این در حالی است که پلیس فیلیپین این اتهامات را رد می‌کند‌ اما ترامپ در می سال جدید میلادی دولت فیلیپین را به خاطر اقدام غیر‌قابل باور در مورد مشکل مواد مخدر مورد ستایش قرار داده بود. سفیر آمریکا در مانیل ماه گذشته میلادی گفته بود‌ حقوق بشر، اجرای قانون و روندهای مربوط به آن در گفت‌وگویی میان روسای‌جمهور‌ آمریکا و فیلیپین مورد بررسی قرار می‌گیرد.