شفر: قرار نیست شهرآورد دیگری برگزار شود

وینفرید شفر پیش از بازی سیاه‌جامگان اینطور حرف می‌زند: «این نخستین بازی من در خارج از خانه است. اردوی تمرینی خوبی در کیش داشتیم اما بازیکنان ملی در اختیار ما نبودند. در این اردو بازیکنان بدون توجه به مشکلات با تمرکز بالا و با هم کار کردند و ما قوی‌تر و بهتر از گذشته شدیم. اردو رفتن فقط از این بابت خوب نبود، خوبی این اردو این بود که وقت داشتیم با کادرفنی فیلم بازی‌ها را ببینیم و کار کنیم. بازی مقابل سیاه جامگان اصلا راحت نیست. هر تیمی مقابل استقلال قرار می‌گیرد دوست دارد خودش را نشان دهد. باید خیلی خوب کار کنیم و توپ را به گردش در بیاوریم تا مثل یک قهرمان از زمین خارج شویم. امیدوارم تیم برنده ما باشیم اما باور کنید کار سختی داریم. شنیدم هواداران زیادی در این شهر داریم و امیدوارم آنها را خوشحال کنیم. ما نیاز داریم برای رسیدن به پیروزی، در 90 دقیقه قوی باشیم و روحیه خود را حفظ کنیم. در چند روز گذشته خوب کار کرده‌ایم و ملی‌پوشان‌مان هم به جمع ما اضافه شده‌اند.»
شفر درباره تمرین همزمان استقلال و پرسپولیس حرف‌هایی دارد: «اول باید بگویم من روز گذشته با برانکو تماس داشتم که با توجه به زمان پرواز ما، زمان تمرین تیم خود را تغییر دهد و او هم این پیشنهاد را پذیرفت. همه باید با هم برای بهتر شدن فوتبال ایران کار کنیم، با اینکه در 90 دقیقه بازی همه می‌خواهند برنده شوند. چند روز قبل صحبت کردیم و گفتیم چطور می‌توانیم با کمک هم و با برگزاری یک دیدار خیریه به قشر ضعیف کمک کنیم. نمی‌خواهیم استقلال مقابل پرسپولیس بازی کند. می‌خواهیم بازیکنان ذخیره، بازیکنانی که قبلاً در این دو تیم بازی کردند، خوانند‌ه‌ها و هنرمندان بازی کنند و بیشتر به شکل خیریه باشد. افرادی چون علی دایی، علی کریمی، بازیکنان قدیمی، بازیگران معروف و ... در این بازی حضور داشته باشند. قرار نیست همانند شهرآورد که مقابل هم بازی کردیم، به مصاف هم برویم. الان زمان ما کم است اما پس از چند بازی که فرصت داریم می‌توانیم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. همه مربیان باشگاهی برای فوتبال ایران کار می‌کنند. زمانی که باشگاه‌ها خوب کار کنند، بازیکنان و سپس تیم ملی بهتری خواهیم داشت و تیم ملی شانس بیشتری در جام جهانی خواهد داشت. من در سه دوره مربی سه تیم ملی بودم و همیشه به مربیان باشگاهی می‌گفتم که شما باید بازیکن خوب تربیت کنید و به تیم ملی تحویل دهید.»
او با بیان اینکه باشگاه استقلال باید نامه‌ای به کادر پزشکی تیم ملی ارسال کند و درباره چگونگی و شرایط مصدومیت وریا غفوری اطلاعاتی کسب کند، می‌گوید: «شجاعیان و زکی‌پور محروم هستند و فرشید باقری هم به علت سه کارته بودن، نمی‌تواند به زمین برود. سایر بازیکنان این شانس را دارند تا خودشان را نشان دهند و در ترکیب تیم قرار گیرند.» سرمربی استقلال درباره اینکه در نیم‌فصل بازیکن جدیدی به جمع آبی‌پوشان اضافه خواهد شد، یا خیر؟ می‌گوید: «سخت کار می‌کنیم و باید تمرکز داشته باشیم. طبیعی است زمانی که یک باشگاه مربی جدیدی می‌آورد، یعنی از شرایط تیم راضی نبوده است. اکنون از شرایط تیم راضی هستم اما راه طولانی داریم تا به چیزی که انتظار دارم برسیم. در مورد جذب بازیکنان جدید هم الان نمی‌توانم صحبت کنم. من با بازیکنانم صادق هستم و قبل از اینکه با آنها صحبت کنم نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم. من باید اول با خود بازیکن صحبت و بعد چیزی را اعلام کنم.»
  شفر ستاره‌های سابق استقلال را نمی‌شناسد؟



در آخرین پرده از شفر این جملات را شنیده‌ایم، وقتی می‌خواست درباره بازی خیریه استقلال و پرسپولیس حرف بزند: «افرادی چون علی دایی، علی کریمی، بازیکنان قدیمی، بازیگران معروف و ... در این بازی حضور داشته باشند.» شفر از هیچ‌کدام از ستاره‌های سابق استقلال نام نمی‌برد، نه از جواد زرینچه، نه نامجو مطلق، نه مهدی پاشازاده و نه فرهاد مجیدی. به رغم حساسیت‌های تماشاگران استقلال و پرسپولیس در ایران، شفر همیشه نام علی دایی و علی کریمی را به زبان می‌آورد.
پیش‌تر وقتی می‌خواست شناخت حداقلی‌اش از فوتبال ایران را نشان دهد، باز هم نام‌ها از باشگاه پرسپولیس بود، علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا.
اگرچه در ماجرایی مثل برگزاری بازی به نفع آسیب‌دیدگان زلزله مساله حساسیت‌های باشگاهی مطرح نیست اما بسیاری بر این باورند که شفر انگار با تعمد نام ستاره‌های سابق استقلال را در حرف‌هایش مطرح نمی‌کند.
برگردیم به کمی دورتر، به روزی که شفر در کنفرانس خبری این تلقی را برای خبرنگاران ایجاد کرد که فرهاد مجیدی را نمی‌شناسد. سپس البته او توضیح داد که مجیدی بازیکنش بوده و او خیلی خوب ستاره سابق استقلال را می‌شناسد اما مساله چیست؟ آیا شفر با ترس اینکه نام‌های بزرگ‌ استقلال به باشگاه استقلال نزدیک شوند، همواره ستاره‌های سابق پرسپولیس را مورد تمجید قرار می‌دهد؟ این نگاه شاید بدبینانه باشد اما شفر به ترویج این نگاه دامن می‌زند.
 او امروز می‌توانست برای برگزاری بازی خیریه با پرسپولیس، ستاره‌های سابق تیم خودش را دعوت کند، مثل زرینچه، مرفاوی، نامجو، مجیدی و بسیاری دیگر اما نام‌هایی که در ذهن او می‌چرخند و به زبانش می‌آیند هیچ‌کدام از ستاره‌های سابق استقلال نیستند.