بیش از 370 کشته و زخمی در حمله به نمازگزاران مصری

در بیمارستان «بئر العبد» در استان سینای شمالی مصر وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است و هر لحظه بر تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها افزوده می‌شود. به گفته منابع مصری، حمله مسلحانه افراد ناشناس به مسجدی در استان سینای شمالی بیش از 235 کشته برجای گذاشته که در صورت صحت این آمار، حمله روز جمعه پرتلفات‌ترین عملیات در چهار سال فعالیت گروه‌های تندرو در مصر بوده است.
 به گزارش رویترز، بیش از 30 فرد مسلح سوار بر چند خودرو به این مسجد حمله کرده‌ و سپس موفق به فرار شده‌اند. تروریست‌ها ابتدا اقدام به انفجار یک بمب و سپس با محاصره مسجد به سمت نمازگزاران تیراندازی کردند؛ آنها همچنین خودروهای مردم را در اطراف مسجد به آتش کشیدند و مسیرهای منتهی به شهرک الروضه را بستند.
آن‌گونه که مسئولان مصری گفته‌اند؛ بیشتر کشته‌شدگان افرادی غیرنظامی هستند که برای ادای نماز جمعه به این مسجد رفته بودند و در میان آنان کودکان نیز به چشم می‌خورند. این در حالی است که طبق گزارش‌ها، نظامیان مصری نیز در میان قربانیان این حمله وجود دارند. به گفته مقامات، بدون‌شک این حمله از سوی گروه‌های تندرو وابسته به داعش برنامه‌ریزی شده است.
این حمله به دلیل اینکه یک مسجد و نمازگزاران را هدف قرار داده، در نوع خود در مصر بی‌سابقه است؛ گرچه نیروهای نظامی مصری نیز در این مسجد حضور داشته‌اند. به گفته وزارت بهداشت مصر، 130 نفر در این حمله زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است. در همین راستا مصر در حال برگزاری نشست امنیتی فوق‌العاده‌ای با ریاست عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور، برای بررسی پیامدهای این حمله است؛ این نشست با حضور وزرای دفاع و کشور و رئیس سازمان اطلاعات کل برگزار می‌شود.  صحرای سینا پس از انقلاب 25 ژانویه 2011 و برکناری «حسنی مبارک» روی آرامش به خود ندیده و از زمان برکناری «محمد مرسی»، رئیس‌جمهوری سابق مصر، در چهار سال پیش، بر شدت اقدامات خشونت‌آمیز این گروه‌ها افزوده و به یک کابوس برای دولت مصر تبدیل شده است؛ چراکه موقعیت ویژه سینا به‌مثابه زمین حاصلخیزی برای گروه‌های تروریستی است و در صورت عدم اقدام جدی از سوی دولت قاهره، به تهدید دائمی برای امنیت مصر تبدیل خواهد شد.


این شبه‌جزیره با وسعت بیش از 880 کیلومترمربع و با جمعیت نزدیک به 600‌ هزار نفر به دو استان «سینای شمالی» و «سینای جنوبی» تقسیم می‌شود. استان «سینای شمالی» با شش شهر به مرکزیت «العریش» و «سینای جنوبی» با 9 شهر به مرکزیت «طور» با سیستم قبیله‌ای اداره می‌شوند و قبیله‌ها، عنصر اصلی جامعه شبه‌جزیره سینا محسوب می‌شوند و ازاین‌رو حضور دولت بسیار کم‌رنگ است و این یک امتیاز بسیار خوب برای گروه‌های تروریستی است.
به گفته تحلیلگران، این حمله می‌تواند سرآغاز یک‌سری سرکوب‌های خشن دولت مصر و به‌تبع آن واکنش خشن‌تر گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در صحرای سینا باشد.
دولت مصر پس از اعلام سه روز عزای عمومی در سرتاسر این کشور، تجهیزات نظامی و نیرو به منطقه اعزام کرده که حاکی از عملیات گسترده علیه گروه‌های تندرو در روزهای آینده است.
دولت مصر درحال‌حاضر که هنوز تروریست‌ها از نظر عده و منابع مالی و لجستیکی به تهدیدی مانند تهدید داعش در سوریه و عراق بدل نشده‌اند باید این معضل را برچیند وگرنه آن‌طور که رسانه‌های مصری گزارش داده‌اند، به علت مبارزه جدی دولت تونس با تروریست‌ها در این کشور، بسیاری از نیروهای تروریستی تونسی قصد عزیمت به سوی صحرای سینا را دارند و در این صورت است که اشغال بخش‌هایی از این شبه‌جزیره نیز همانند موصل در عراق یا رقه در سوریه محتمل به نظر می‌رسد که نتیجه آن دوران طولانی ناامنی در مصر خواهد بود.