آل خلیفه در حال قتل تدریجی شیخ قاسم

بیش از 500 روز است که رهبر شیعیان بحرین در حصر خانگی است و رژیم آل خلیفه با ممانعت از دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی برای بیماری پیش‌رونده او، عملاً در حال پیاده کردن نقشه قتل تدریجی ایشان است. در چنین شرایطی هیئت علمای بحرین و همچنین گروه‌های معارض از مردم این کشور خواستند در اعتراض به این وضعیت به خیابان‌‌‌‌ها بیایند و دور دیگری از اعتراضات به رژیم آل خلیفه را رقم بزنند.
علمای بحرین با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که زندگی رهبر دینی و ملی ما آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای است و نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد.  منطقه الدراز محل سکونت آیت‌الله عیسی قاسم مرجعیت و رهبر شیعیان و انقلاب بحرین از خرداد 1395 و منزل ایشان مشخصاً از خرداد 1396 در محاصره نیروهای امنیتی آل‌خلیفه‌ قرار دارد.  به‌علت محاصره منزل آیت‌الله عیسی قاسم، بار‌‌‌ها در طول این مدت روند درمانی وی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است.  در بیانیه هیئت علمای بحرین تصریح شده است که مقامات بحرین باید بازداشت خانگی و محاصره نظامی ظالمانه علیه ایشان را متوقف کنند و هرگونه تأخیر در برداشتن این محاصره به این معنی است که نظام حاکم کاملاً آشکارا قصد دارد شیخ را با خونسردی تمام در منزلش به قتل برساند و هیچ معنی دیگری جز این ندارد. 
تنظیم‌کنندگان بیانیه تأکید کردند که محاصره علیه رهبران، جوانان و زنان بحرینی و دین آنها و همچنین بازداشت‌‌‌‌ها و اتهام‌زنی به مخالفان سیاسی و اخیراً نیز قرار دادن شیخ علی سلمان در تسویه‌حساب‌های قبیله‌ای میان کشورهای حوزه خلیج فارس که هیچ ارتباطی با ملت بحرین ندارد، همه این‌ها روش‌های نخ‌نما و شکست‌خورده‌ای است که مانع حرکت مردم بحرین و درخواست‌های‌شان نمی‌شود. زندگی این مرد ربانی که تمام عمر شریفش را در خدمت اسلام گذرانده بسیار ارزشمند است و ما از هیچ تلاشی برای محافظت از وی دریغ نمی‌کنیم.  روحانیت بحرین با بیان اینکه زنگ خطر به صدا درآمده‌، از ملت بحرین خواستند به خیابان‌‌‌‌ها بیایند و راهپیمایی‌های مسالمت‌‌آمیز در تمام مناطق کشور در شب جمعه آتی برگزار کنند.  
در انتهای بیانیه علمای بحرین تأکید شده است که این یک خیزش مردمی برای محافظت از کشور و رهبران آن و در اعتراض به سرکوب‌‌‌‌ها و بازداشت‌‌‌‌ها است.  همچنین ائتلاف 14 فوریه متشکل از نیروهای انقلابی بحرین با صدور فراخوانی از مردم این کشور خواست که روز دو‌‌‌شنبه در حمایت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و محکومیت اقامت اجباری او، تظاهرات کنند.  این ائتلاف از شهروندان خواسته است که در این تظاهرات خشم، به ‌صورت گسترده مشارکت کنند.  همچنین شیخ حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بیانیه‌ای صادر کرد و وخامت حال رهبر معنوی شیعیان این کشور را زنگ هشدار برای همه در داخل و خارج دانست.  بر اساس گزارش شبکه «المنار‌» در این بیانیه آمده است‌: آیت‌الله عیسی قاسم، رهبری دینی و ملی بزرگ و از جمله کسانی است که در تدوین قانون اساسی نقش داشته و اکثریت قشر سیاسی و مردمی، رهبری وی را قبول دارند.  الدیهی تأکید کرده است که اطلاعات دقیق نشان می‌دهد وضعیت سلامتی او وخیم و خطرناک است به ویژه اینکه ایشان حدود یک سال و نیم است تحت محاصره و بازداشت خانگی قرار دارد، موضوعی که اهانت به ملت بحرین به ویژه شیعیان این کشور تلقی می‌شود.  در پایان این بیانیه آمده است: جهان امروز در برابر مسئولیت انسانی و اخلاقی مهمی قرار دارد تا هر آنچه می‌تواند برای نجات شیخ قاسم انجام دهد‌، وخامت حال وی زنگ هشدار برای همه در داخل و خارج است.    جلوگیری آل خلیفه از درمان تخصصی


ابراهیم سرحان، فعال حقوقی بحرین در گفت‌وگو با شبکه اللؤلؤه گفت: آیت‌الله قاسم از خونریزی معده رنج می‌برد و بنابراین باید به بیمارستان منتقل شود، زیرا پزشکی که او را در منزل معاینه می‌کند، متخصص نیست.  سرحان افزود که از زمان محاصره آیت‌الله قاسم توسط رژیم آل خلیفه یعنی از بیش از 524 روز قبل تاکنون، هیچ‌گونه اقدامی برای درمان وی صورت نگرفته است.  براساس گزارش‌‌‌ها تیم پزشکان دولتی، رهبر شیعیان بحرین را تحت تدابیر امنیتی شدید وزارت داخلی این کشور معاینه کردند.  در همین حال سایت مرآه البحرین به نقل از نزدیکان شیخ عیسی قاسم گزارش داد: شرایط جسمانی ایشان مرحله خطر را پشت سر گذاشته است اما هنوز نمی‌توان به بهبود کامل ایشان اطمینان داشت. خونریزی داخلی نشانه خطر بزرگی است، تشخیص پزشک این است که امکان درمان ایشان در خانه وجود ندارد و نمی‌توان به تجویز دارو‌‌‌هایی ادامه داد که سلامت ایشان را بیشتر به خطر می‌اندازند، نیاز به انجام چند عمل جراحی و کادر پزشکی متخصص هست، همزمان با استمرار شرایط وخیم جسمانی ایشان، گزارش پزشکی خوش‌بینانه نیست.  
نزدیکان شیخ افزوده‌اند که طی حصر آیت‌الله عیسی قاسم نیمی از وزن خود را از دست داده است و به دلیل اینکه از نظر پزشکی نمی‌تواند نمک و شکر مصرف کند، طی چند ماه اخیر بیماری‌اش شدت یافته و ضعف ایشان بیشتر شده است. مرآه البحرین در ادامه نقل کرده است: آیت‌الله عیسی قاسم از دریافت هرگونه درمان از سوی طرف‌های غیرقابل اطمینان خودداری کرده و خانواده‌اش نیز هر گونه درمان از سوی طرفی که مرگ وی را آسایش خود می‌داند، نمی‌پذیرند. این مسئله با یک تیم بین‌المللی از پزشکان در میان گذاشته شده است اما این امر از سوی پادشاه بحرین قابل پذیرش نیست، در صورتی که اتفاقی برای او بیفتد، ننگی برای پادشاه خواهد بود.    تعویق در محاکمه شیخ «علی سلمان‌»
اولین جلسه محاکمه شیخ علی سلمان به اتهام جاسوسی و توطئه با قطر برای براندازی نظام بحرین به روز چهار‌‌‌شنبه (۸ آذر) موکول شد.  شیخ «علی سلمان‌» دبیرکل جمعیت الوفاق هم اکنون سومین سال از محکومیت چهار ساله خود را در حبس سپری می‌کند.  دادستان بحرین اتهامات وارده به شیخ علی سلمان و دو تن دیگر از اعضای این جمعیت را جاسوسی برای یک کشور بیگانه (قطر) در راستای دشمنی با بحرین، آسیب رساندن به مراکز سیاسی و اقتصادی و منافع ملی آن با هدف سرنگونی نظام حاکم، افشای اسرار دفاعی و نظامی و اوضاع داخلی کشور و دریافت مبالغی از یک کشور بیگانه در مقابل افشا و در اختیار گذاشتن این اسرار، نشر اخبار و شایعات کذب و جهت‌دار در خارج به منظور تضعیف پشتوانه مالی کشور و کاستن از اعتبار و هیبت آن عنوان کرده است.  دادستانی بحرین همچنین مدعی است که در این قضیه به گفته‌های مستدل چهار شاهد در خصوص مکالمات تلفنی انجام شده (در سال ۲۰۱۱) بین شیخ علی سلمان و شیخ حسن سلطان با دولت قطر و همچنین ملاقات‌های آنان در داخل و خارج از بحرین و نامه‌نگاری‌های‌شان استناد کرده است.