فراموش‌ نمی‌کنم

آرمان: حسن روحانی در گزارشی که از عملکرد دولت دوازدهم در ۱۰۰ روز گذشته ارائه داد، به شعارهای اقتصادی‎اش در دوران تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و بر تعهدش برای اجرای آنها تا پایان عمر این دولت تاکید کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست تلویزیونی شب گذشته به منظور ارائه گزارش 100 روزه به مردم پس از پیروزی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، سخنانش را با تسلیت مجدد به مردم کرمانشاه آغاز کرد و گفت: امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم آسیب دیده کمک کنند. او همچنین از همه کسانی که در 15 روز گذشته به مردم کرمانشاه کمک کردند، اعم از مردم، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و... تشکر کرد. خبر خوب روحانی مربوط به اشتغالزایی بود که بسیاری از خانواده‌ها در سال‌های قبل گلایه داشتند اما رئیس‌جمهور به‌ این موضوع اشاره کرد و یادآور شد که «از سال 85 تا 92 تقریبا اشتغال خالص کشور صفر بوده است.وی خاطرنشان کرد: از سال 93 تحرک خوبی در زمینه اشتغال آغاز شد» حذف یارانه‌ها یکی از دغدغه‌های اقشار مختلف کشور به‌ویژه اقشار کم درآمد است که دیروز رئیس‌جمهور از مجلس و دولت خواست تا درباره آن تصمیم بگیرند و آنچه به عنوان نتیجه حاصل شد مورد اجرا قرار گیرد. روحانی زلزله‌زدگان را هم فراموش نکرد و از تداوم امداد رسانی به آنها خبر داد. او از وضعیت و خواسته‌های دانشجویان هم غافل نماند و از امید برای آنها سخن گفت. شب گذشته روحانی آمده بود تا بگوید وعده‌ها و شعارهایش را فراموش نکرده و در مسیر تحقق آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. اگر چه تلاش زیادی برای تضعیف دولت از سوی مخالفان در جریان است اما روحانی اشاره‌ای به آنها نکرد و نشان داد هجمه‌های مخالفان مانعی در مسیر تحقق اهداف دولت نیست. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: از همه آنهایی که دست‌اندرکار کمک به مردم کرمانشاه بودند اعم از مردم، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و تمام نیروها تشکر می‌کنم. زلزله 3/7 ریشتری در سال‌های اخیر در کشور نداشته‌ایم و این زلزله بسیار شدید بود و چون در شب به وقوع پیوست، کار امدادرسانی را سخت‌تر کرد و برق، آب و گاز و راه‌های ارتباطی نیز دچار مشکل شد.
امدادرسانی بهتر
حسن روحانی افزود: اما مردم به هم یاری دادند و امدادگران هم وارد کار شدند و حدود 2700 نفر از زیر آوار نجات یافتند. بیش از 7 هزار نفر به بیمارستان‌ها منتقل شدند. من در روز دوم زلزله به منطقه رفتم. مصیبت و مشکلات با اینکه زیاد بود اما روحیه مردم خوب بود و آنها از مسئولان تقاضای به حق آب و چادر داشتند که به سرعت این نیازمندی‌های اولیه به مردم رسید. رئیس‌جمهور با اشاره به‌اینکه اکنون در مرحله اسکان موقت هستیم خاطرنشان کرد: دولت اجاره منازل زلزله‌زدگان را پرداخت می‌کند و کانکس‌ها هم به سرعت ساخته می‌شود. برای اولین بار همه بودجه لازم برای امدادرسانی بلافاصله در هیات دولت تصویب شد و 50 درصد آن هم در اختیار ارگان‌های امدادرسان قرار گرفت.
گزارش 100 روزه


رئیس‌جمهور اظهار کرد: مجموعه خدمات 100 روزه دولت دوازدهم در مجموعه‌ای مجلد تنظیم شده و هم‌اکنون در سایت ریاست جمهوری قرار گرفته است. روحانی گفت: در طول 100 روز گذشته برنامه‌ریزی‌های اساسی برای سال 96 انجام و برنامه‌های کلی برای 4 سال آینده تدوین شده همچنین بودجه سال آینده در حال تصویب در هیات دولت جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است.
قشر آسیب پذیر
دکتر روحانی تاکید کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال اول افراد قشر آسیب‌پذیر جامعه یعنی افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند مستمریشان نسبت به سال قبل بیش از سه برابر اضافه شد و این روند تا پایان دولت تا پنج برابر شدن مستمری ادامه خواهد یافت. همچنین براساس پیش‌بینی‌هایی که در بودجه شده است در سال آینده طراحی‌ای خواهیم کرد تا به همه آنهایی که از حداقل استاندارد پایین‌تر هستند برای زندگی یاری شود.
اشتغال
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در بحث اشتغال عقب‌ماندگی‌هایی از گذشته داریم و از سال 85 تا 92 تقریبا اشتغال خالص کشور صفر بوده است، خاطرنشان کرد: از سال 93 تحرک خوبی در زمینه اشتغال آغاز شد و متوسط اشتغال خالص از پاییز 93 تا تابستان 96 سالانه به طور متوسط 685 هزار اشتغال خالص بوده است. البته ‌این رقم نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی که وارد بازار کار می‌شوند رقم کمی است اما تلاش ما بالا بردن این رقم و رساندن آن به بالای 900 هزار نفر است. روحانی گفت: رقم اشتغال تابستان امسال نسبت به سال قبل بالای 700 هزار نفر بوده است، اما هنوز بیکاران بسیاری در کشور وجود دارند. او ادامه داد: تاکنون یک واحد نرخ بیکاری کاهش یافته و از 7/12 به 7/11 رسیده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم. روحانی در مورد برنامه‌های دولت برای رونق و رشد اقتصادی قابل لمس تصریح کرد: ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک‌رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می‌دهیم. هدف ما باقی ماندن تورم تک‌رقمی است. البته تورم تک‌رقمی به معنای ارزانی نیست، بلکه به معنای این است که قیمت کالاها مثلا هشت درصد اضافه می‌شود. هنر ما این است که نگذاشتیم سی چهل درصد قیمت‌ها اضافه شود.
کاهش مستمر تورم
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در دولت یازدهم رشد منفی را به مثبت تبدیل کردیم و از رشد حدود منفی هفت درصد در سال 91 به رشد دو رقمی در سال 95 رسیدیم. رشد سه ماهه اول هم با نفت 5/6 و بدون نفت 7 درصد است. هدف ما این است که رشد اقتصادی بالای پنج درصد باشد. برای رسیدن به‌این هدف باید نحوه بودجه‌ریزی ما تغییر کند و مردم وارد عرصه اقتصادی شوند. ما طرح ویژه‌ای برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در بودجه دیده‌ایم و باید سرمایه‌گذاری خارجی را نیز بیشتر کنیم.
تصمیم سخت
روحانی در مورد برنامه دولت و مجلس برای حذف یارانه‌بگیران گفت: دولت و مجلس باید با هم در این زمینه تصمیم بگیرند. سال گذشته مجلس به ما تکلیف کرد که دولت افرادی که نیازی به یارانه ندارند شناسایی کرده و یارانه آنها را قطع کند. این کار ساده نبود و وزارت رفاه مسئولیت آن را برعهده گرفت، یارانه عده‌ای هم قطع شد اما با اعتراض آنها مجددا یارانه‌شان وصل شد. بیش از یک میلیون نفر هم در سال رشد جمعیت داریم که به یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند. ما در این زمینه با مجلس مشورت می‌کنیم و بر مبنای تصمیم مجلس عمل می‌کنیم.
مشکلات بانکی
رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات نظام بانکی کشور اظهار کرد: بانک‌های کشور نیاز به تحولی بزرگ در ارتباط با دنیا و بانک‌های جهانی دارند. در این زمینه برخی فکر می‌کنند که مشکلات بانک‌های کشور فقط برجام است و می‌گویند که برجام که تحقق یافت، اما اینگونه نیست، بلکه تنها یک بخش از مشکلات بانک‌ها مربوط به برجام است و خیلی از قوانین نیاز به تصویب دارد تا این مشکلات برطرف شود. در این راستا دولت اخیرا لوایحی از جمله مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم را به مجلس ارائه کرده تا بتواند مشکلات نظام بانکی را حل کند. رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم فعال شدن بانک‌های کشور گفت: شفاف‌سازی کار بانک‌ها و بخش اقتصادی دولت از اهداف مهم دولت دوازدهم است. وی با بیان اینکه خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده‌گذاران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر یا حل شده یا در حال حل شدن است، افزود: دو درصد باقی مانده باید با همکاری قوه قضائیه اموالشان برابر شود و برای حل و فصل مشکل آنها چاره‌ای اندیشیده شود.
نوسان در نرخ ارز
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بازار اقتصاد هر کالایی بنا به دلایلی نوساناتی قابل قبول دارد و نرخ همه ارزهای دنیا ممکن است در طول سال با افزایش یا کاهش‌هایی مواجه باشند، اظهار کرد: اینکه نرخ ارز را بالا ببریم تا درآمد دولت را تامین کنیم وجود ندارد و تمام تلاش دولت نگه داشتن نرخ متعادل ارز و برابر بودن درآمد ارزی با نیاز ارزی ماست. او با تاکید بر اینکه امروز درآمد ارزی از نیاز ارزی ما بسیار بالاتر است، افزود: امروز تراز ارزی کشور مثبت است و مردم نباید نگران باشند و فکر کنند نوسان شدیدی در نرخ ارز در امسال یا سال‌های آینده ‌ایجاد خواهد شد؛ چراکه برنامه و بنای ما در دولت این نیست.
روابطه با جهان
رئیس‌جمهور تصریح کرد: در بخش سیاست خارجی هم در منطقه و هم در جهان روابطمان نسبت به قبل بهتر شده و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. روحانی همچنین خاطرنشان کرد: باید در بخش اقتصاد در بیرون کشور بازارهایی در اختیار داشته باشیم؛ چراکه در صورتی که تنها بازار داخلی داشته باشیم رشد اقتصاد نمی‌تواند وضعیت مطلوبی داشته باشد. در این زمینه در سال‌های اخیر صادرات غیرنفتی نسبت به واردات غیرنفتی در وضعیت خوبی قرار داشته است.
امن کردن منطقه
روحانی با اشاره به‌اینکه در زمینه انرژی، راه‌آهن و اینترنت ما هاب منطقه هستیم، گفت: بحث انتقال بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق راه‌آهن بندرعباس، رشت و آستارا و اتصال راه‌آهن ایران به عراق و ترکیه مطرح است. همچنین طرح بزرگی با پاکستان در زمینه تبادل برق می‌خواهیم انجام بدهیم. در زمینه ‌اینترنت هم در ماه‌های اخیر 30 گیگ برای عبور ترانزیت فضای مجازی افزوده شده است. در واقع ترانزیت یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم ما برای رشد، تولید و اشتغال است. رئیس‌جمهور درباره تامین کسب و کار مبتنی بر فناوری نیز با اشاره به‌اینکه قدم‌های خوبی معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برداشته است، خاطرنشان کرد: سالانه حدود 300 شخصیت علمی و کارآفرین از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند. برای برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد، چین دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و در مجموع در راه‌آهن، خودرو، جاده‌ها و ناوگان هوایی پیشرفت تکنولوژیک داشته‌ایم که باید آن را ادامه بدهیم. روحانی درباره سیاست خارجی دولت دوازدهم نیز با بیان اینکه اساس سیاست خارجی این دولت با دولت قبلی متفاوت نیست، گفت: اساس سیاست خارجی ما این بود که تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا داشته باشیم. رهبری بر تعامل فراگیر با کشورهای دوست تاکید داشتند. ما در منطقه می‌خواهیم مشکلات را از طریق مذاکره حل کنیم نه رویارویی. ما دنبال امن کردن منطقه هستیم کمک ما هم به عراق در برابر داعش و همکاری ایران، ترکیه و عراق در مورد اقلیم کردستان برای ثبات منطقه بود.
مشکل تروریسم
رئیس‌جمهور تاکید کرد: محور مقاومت پیروزی مهمی به دست آورد و پایگاه‌های اصلی داعش فرو ریخت البته مشکل تروریسم به سادگی حل نخواهد شد. روحانی تصریح کرد: ما امروز رابطه بسیار خوبی با روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه داریم و روابط تجاری ما هم بهتر است. در منطقه فقط جز یکی دو کشور مثل عربستان با سایر کشورها روابط خوبی داریم. عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش در منطقه و مسایل و اختلافات داخلی‌اش می‌خواهد ایران را دشمن معرفی کند تا مشکلاتش را حل کند، عربستان خودش بیشتر بر مشکلات می‌افزاید.
نباید عصبانی شویم
روحانی با تاکید بر اینکه ما در زمان خوبی مذاکرات هسته‌ای را انجام دادیم زیرا از آینده سیاسی سایر کشورها از جمله آمریکا بی‌اطلاع بودیم، خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کردند که ما عجولانه مذاکره انجام دادیم در حالی که ما در هر مقطعی باید به دنبال منافع ملی باشیم. ما نباید عصبانی شویم و فکر کنیم در شرایط بحران هستیم. ما برای مقابله با تهدیدات به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیازمندیم.
ادامه صفحه 16