پول‌ها را برگردانید

آرمان: اخیرا درباره عملکرد دولت و یا بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست مباحثی مطرح می‌شود که کنشگران و تحلیلگران را به اظهار نظر واداشته و هر کس از ظن خود نکاتی را بیان می‌کند. گرچه در این باره سخنان بسیاری مطرح است، اما شخصیتی مثل احمد توکلی معتقد است که اکنون باید به فکر مشکلات و واقعیت‌های کشور باشیم و اهمیتی ندارد که آیا چرخشی به چپ یا راست صورت گرفته است. او از بازگشت ناطق نوری استقبال کرده و آن را مثبت تلقی می‌کند.
بازگشت مثبت
یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با بازگشت حجت‌الاسلام ناطق نوری به عرصه سیاست گفت: من از تصمیم آقای ناطق خبر ندارم، ولی فعال‌تر شدن آقای ناطق در عرصه سیاست را با توجه به تجربیاتی که دارند مثبت می‌دانم. احمد توکلی ادامه داد: پذیرش افراد نسبت به یکدیگر نسبی است. بعضی‌ها بیشتر و بعضی‌ها کمتر آماده پذیرش هستند. به هر حال اختلافات درون جناحی و اختلاف نظر وجود دارد. او در ارتباط با شروط احتمالی اصولگرایان برای بازگشت ناطق افزود: فكر نمی‌کنم نیازی به شرط و شروط گذاشتن باشد. به هر حال آقای ناطق یک سیاستمدار باسابقه است و در دوره‌هایی نظراتی ارائه کرده که مثلا با نظر من متفاوت بوده است. به هرحال من یا دیگران یک محدوده تعریف ‌شده‌ای نداريم که بگویم آقای ناطق باید شرط ما را بپذیرد. طبیعتا وقتی فعال شوند، مراودات بیشتر می‌شود و نظریات بیشتر به هم نزدیک خواهد شد. نمایند ادوار مجلس در ارتباط با تاثیر ناطق بر موفقیت جریان اصولگرا اظهار داشت: من از اتحاد همه مسلمان‌ها دفاع می‌کنم، چه برسد به اتحاد کسانی که همفکری بیشتری با هم دارند و در نتیجه ‌این کار را مثبت می‌دانم. حتی از نزدیک‌شدن اصولگراها و اصلاح‌طلبانی که اشتراکات زیادی دارند نیز لااقل در حوزه همان اشتراکات دفاع می‌کنم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قرص و محکم نبودن دسته بندی‌های سیاسی اضافه کرد: جریان‌های سیاسی را نمی‌توان با دیواره‌های بتنی از هم جدا کرد زیرا در عرصه عمل خلاف برخی از دعاوی ثابت شده است. در نتیجه اگر سیاستمداری مثل آقای ناطق در یک برهه زمانی به یک دسته و گروه سیاسی نزدیک شود و از یک جریان سیاسی فاصله بگیرد، این به معنای تغییر ماهیت نیست. بالاخره آقای ناطق یک اصولگراست و مبانی فکری‌اش کاملا مبانی دینی است. به نظر من مواقع مقطعی باعث تغییر ماهیت سیاسی و اعتقادی او نشده است.
روش بهتر


این فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با احتمال تغییر رویکرد احمدی‌نژاد تصریح کرد: فکر نمی‌کنم تغییر رخ داده باشد. بالاخره او خود را یک فرد موثر و صاحب‌نظر می‌داند و در بعضی مسائل نیز تجربه پیدا کرده و نظراتی دارد. نگاهی به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نیز نشان می‌د‌هد که عناصر مختلفی آنجا جمع شده‌اند تا فرایند نظرات گوناگون از زوایای مختلف در مسائل مهم، به‌ویژه مصالح کشور تسریع داده شود. او در ارتباط با نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس آینده گفت: فکر می‌کنم اگر شرایط همان طور که الان هست ادامه یابد و احمدی‌نژاد نامزد شده و تایید صلاحیت شود، رأی می‌آورد. توکلی در باره علل عدم موفقیت جمنا تاکید کرد: این مساله تنها یک علت واحد نداشت. اگر نامزد جمنا رأی نیاورد فقط به کارکرد جمنا مربوط نیست بلکه به کارکرد و سوابق همه مذهبی‌ها، به کارکرد نهادهای دیگر کشور از جمله شورای نگهبان، به کارکرد دولت، تبلیغات مخرب اصلاح‌طلبان و به ده‌ها علت دیگر مربوط است. او افزود: بنابراین اصولگرایان از طریق جمنا یک حرکت تازه‌ای کردند که می‌توان به آن افتخار کرد. اتفاقا این روش بهتر از روش برادران و خواهران اصلاح‌طلب است که خودشان نشستند و تصمیم گرفتند و بدنه را مشارکت ندادند. او در ارتباط با قرار گرفتن همه اصولگرایان حول محور جمنا عنوان کرد: اینکه همه گروه‌ها در یک تشکل حضور داشته باشند، همه مشارکت کنند و همه به یک کاندیدا رأی دهند در عالم سیاست امکانپذیر نیست. ما دنبال مقدورات هستیم و انتخاب احسن می‌کنیم. توکلی در باره اظهارات اخیر بهزاد نبوی و حجاریان و انگ محافظه‌کاری به آنها تصریح کرد: محافظه‌کار نیستند، به نظرم عاقل‌تر از بقیه هستند. البته ممکن است ما نقطه ‌نظرات آنها در مورد آقای روحانی را قبول نداشته باشيم، ولی اینکه‌اینها بر اساس واقعیت موجود به تندروها هشدار می‌دهند برعلیه روحانی تبلیغ نکنند نوعی دعوت به واقع نگری است. او افزود: آنها می‌دانند که الان با تخریب روحانی به قدرت نمی‌رسند لذا باید به شرایط موجود بسنده کنند. به نظرم حداقل کسانی که روحانی را سر کار آوردند باید بیشتر سعی کنند که او موفق باشد. البته ما مسلمان هستیم و اعتقاد داریم که موفقیت روحانی به معنای موفقیت مردم است لذا از او حمایت می‌کنیم. رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس درباره عملکرد رئیس‌جمهور گفت: من بیش از آنکه روحانی چه می‌کند، به ناتوانی دولت حساسیت دارم. به نظر من دولت از توانایی کافی برخوردار نیست و ما باید کمک کنیم که توانا شود. الان وضع اقتصادی مردم اصلا خوب نیست. احساس تعلق خاطر مردم کم شده و برای احقاق حقوق معمولی‌ خود باید با خشونت روبه‌رو شوند. احمد توکلی به گفت: بهتر است به فکر واقعیت‌های دردناکی باشیم که کشور را آزار می‌دهد نه‌اینکه مدام بگوییم روحانی به جناح راست نزدیک شده یا به جناح چپ. توکلی در ارتباط با دیدار اخیر روحانی با جامعه روحانیت مبارز افزود: به نظر من آقای روحانی که عضو جامعه روحانیت مبارز است، نباید جلسات جامعه را ترک کند؛ باید برود.
هشدار!
به گزارش ایسنا، توکلی دیروز در نشست خبری خود گفت: برای آخرین بار به دریافت‌کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن‌الحجج که اکثرا از فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت‌های سیاسی هستند هشدار می‌دهیم که اقدام کنند، در غیر این صورت اسامی آنها را منتشر می‌کنیم.