نشست مدارس غيردولتي عليه مدارس هيئت امنايي‌!

نشست هفته گذشته رئيس سازمان مدارس غيردولتي با اصحاب رسانه با وجود ابهامات فراوان در عملكرد اين مدارس به اعتراف تلويحي عدم رشد كيفيت دو ساله مدارس غيردولتي و تهديد به تحديد مدارس هيئت امنايي كشيده شد. در اين نشست جاي خالي ارائه گزارش از فعاليت‌هاي تربيتي و پرورشي، فعاليت بسيج دانش‌آموزي و ميزان شيوع آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس غيردولتي به شدت احساس مي‌شد. 
مجتبي زيني وند، رئيس سازمان مدارس غير‌دولتي ديروز در نشست خبري كه در وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد، اظهار كرد: براي مدارس متوسطه دوم كارنامه تهيه كرده‌ايم تا به برنامه بهبود عملكرد مدارس غيردولتي كمك كند و به بررسي علت عدم رشد مدارس از سال ۹۴ تا ۹۶ بپردازد. 
وي افزود: استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان‌شمالي، زنجان، همدان و خراسان‌جنوبي از سال ۹۴ تا ۹۶ در كيفيت آموزش رشد داشته‌اند.  زيني وند با بيان اينكه در چهار سطح، مدارس مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند، بيان كرد: در مرحله نخست خود ارزيابي مؤسس، مرحله دوم ارزيابي توسط منطقه، مرحله سوم ارزيابي توسط استان و مرحله چهارم ارزيابي نهايي است.  رئيس سازمان مدارس غيردولتي از عملكرد برخي از مدارس هيئت امنايي انتقاد كرد و گفت: برخي از مدارس از وظايف خود انحراف پيدا كرده‌اند. 
رشد قارچ‌گونه خصوصي يا هيئت امنايي؟!


زيني وند افزود: متأسفانه افزايش قارچ‌گونه اين مدارس از كيفيت آنان كاسته است. توسعه كيفي در دستور كار است و توسعه كمي نخواهيم داشت. وي تأكيد كرد: امسال بنا نداريم مدرسه هيئت امنايي را توسعه دهيم، مگر اينكه در مديريت شوراها شرايط مدرسه مورد تأييد قرار گيرد. از ۲۶۰ مدرسه هيئت امنايي ۲۶ مدرسه انحراف از آيين‌نامه داشته‌اند و اگر به تخلف خود ادامه دهند، به مدرسه عادي تبديل خواهند شد. 
رئيس سازمان مدارس غيردولتي با بيان اينكه تعداد ۱۰‌هزار معلم در قالب طرح خريد خدمات آموزشي در هزار مدرسه فعاليت مي‌كنند، بيان كرد: اين دسته از معلمان حقوق معوقه دارند كه در خزانه مانده است، منتظريم خزانه اعتبار تخصيص دهد تا حقوق پرداخت شود.  زمينه‌سازي براي افزايش شهريه‌ها 
زيني وند بيان كرد: تعدادي از مدارس غيردولتي در شوراي سياستگذاري لغو مجوز و لغو مديريت شده است و تعطيلي موقت مدرسه هم  داشته‌ايم. وي بيان كرد: هزينه‌هاي اداره مدارس غيردولتي بالا است. متأسفانه در مدارس غيردولتي در برخي از مناطق و شهرستان‌ها شهريه‌ها به نحوي است كه كفاف هزينه‌ها را  نمي‌دهد. زيني وند يكي از مديران طرفدار توسعه فعاليت بخش خصوصي در آموزش‌و‌پرورش است كه از ابتداي دولت يازدهم تاكنون تلاش فراواني در جهت گسترش مدارس غيردولتي و در اصطلاح خصوصي‌سازي آموزش‌و‌پرورش كرده‌اند. كاهش تنوع مدارس از جمله سمپادها به نفع توسعه مدارس غيردولتي از جمله محورهاي تلاش آموزش‌و‌پرورشي‌ها در سال‌هاي اخير بوده است كه به بهانه تأثير منفي در روند تعليم و تربيت دنبال شد. 
در بين اظهارات اين مقام مسئول در آموزش‌و‌پرورش مدارس هيئت امنايي هم مورد هدف قرار گرفتند و به اتهام انحراف از آيين‌نامه تهديد به تحديد شدند. اما نكته‌اي كه در بين اظهارات نشست رئيس سازمان مدارس غيردولتي با خبرنگاران گم شد اين بود كه آموزش‌و‌پرورش چه تعهدي در قبال انحرافات مدارس غيردولتي در فرآيند تعليم و تربيت دارد.آيا با همان حساسيتي كه عملكرد ساير مدارس پايش و نقاط ضعفشان گزارش مي‌شود، مدارس غيردولتي هم زير ذره‌بين هستند؟ آمار تعطيلي‌ها و تعليقي‌ها و اخذ شهريه‌هاي دو دفتري چيست؟
البته كه اين گزارش در تأييد و رد عملكرد مدارس هيئت امنايي تهيه نشده، با اين حال نفي تمام گونه‌هاي مدرسه و در مقابل بيان ناكافي بودن شهريه غيردولتي‌ها در برخي مناطق شائبه وجود دغدغه‌هاي غيرآموزشي و غير‌پرورشي را تقويت مي‌كند و آن را به زمينه‌چيني براي افزايش شهريه‌ها و توجيه عملكرد نامناسب نزديك مي‌كند. خوب بود آقاي زيني وند گزارشي از فعاليت بسيج دانش‌آموزي در مدارس غيردولتي ارائه مي‌كردند و به جاي اعلام خبر راه‌اندازي كتابخانه‌هاي كلاسي در مدارس غيردولتي از فعاليت‌هاي پرورشي در اين مدارس مي‌گفتند. ميزان شيوع آسيب‌هاي اجتماعي در مدارس غيردولتي را بيان مي‌كردند و گزارشي از فعاليت آموزشي مدارس غيردولتي در مرز استانداردهاي سند تحول ارائه مي‌دادند.