به ترامپ گفتیم اجرای برجام اولویت امنیتی اتحادیه اروپاست




حضور وزیر امور خارجه ایران در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای ایتالیا فراهم کننده این فرصت بود تا مقام‌های بلندپایه اروپایی در خلال دیدار با مقام‌های ایرانی بر حمایت کامل اروپا از توافق هسته‌ای تأکید کنند. چنانکه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه به ترامپ هشدار داده‌اند که برجام یک اولویت امنیتی برای آنهاست. سفر محمدجواد ظریف به ایتالیا و پس از آن حضور در نشست بین‌المللی قلب آسیا در حالی صورت گرفت که رایزنی‌های فشرده‌ای درباره برجام انجام شد. ظریف پس از ایتالیا در بدو ورود به باکو به حمایت اروپا از برجام اشاره و تأکید کرد که همکاری‌های خوبی بین ایران و اتحادیه اروپا جریان دارد. وزیر خارجه ایران درباره گفت‌وگویش با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رم گفت: «اروپایی‌ها و خانم موگرینی تا الان در اعلام مواضع بسیار محکم عمل کرده و مواضع خوبی اتخاذ کردند. در اقدامات عملی در ماه‌های گذشته شاهد اقدامات گسترده ‌تر اروپا در زمینه همکاری‌های بانکی، فاینانس و... و هفته گذشته شاهد حضور هیأت اروپا برای همکاری در زمینه هسته‌ای و در حوزه کشاورزی بودیم و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد.» وزیر خارجه ایران پیش از باکو به منظور شرکت در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای به رم سفر کرده و با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین آنجلینو آلفانو وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرده بود.


ظریف و موگرینی در دیداری که پشت درهای بسته انجام شد بر لزوم ادامه اجرای برجام تأکید کردند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این دیدار در سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم تأکید کرد که محدود کردن مذاکرات با ایران، به مسأله هسته‌ای اشتباه بود و باید مسائل منطقه‌ای نیز شامل آن می‌شد.  وی همچنین گفت که «28 عضو اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا گفته‌اند که اجرای همه فصل‌های توافق هسته‌ای یک اولویت امنیتی اصلی برای اتحادیه اروپا است.» موگرینی در ادامه خطاب به دولتمردان امریکایی گفت: «توافق هسته‌ای به قطعنامه شورای امنیت ضمیمه است بنابراین شما نمی‌توانید از آن خارج شوید یا در اجرای آن گزینشی عمل کنید.» وزیر خارجه ایتالیا هم در دیدار با همتای ایرانی‌اش با تأکید بر اجرای کامل برجام گفت: «اتحادیه اروپا با نگاه کاملاً مثبت به برجام بر لزوم‌ پایبندی همه طرف‌ها به آن تأکید دارد.»
ظریف: بعد از روی کار آمدن ترامپ
به من کمتر حمله می‌شود
وزیر خارجه ایران نیز در خلال نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در شهر «رم» ایتالیا توافق هسته‌ای را بهترین توافقی دانست که از طریق مذاکره امکان دستیابی به آن وجود داشته است. ظریف تصریح کرد که برجام، نه آن چیزی بوده که ایران می‌خواسته و نه آنچه امریکا خواستار آن بوده است. او گفت: «این توافق، بهترین چیزی بود که می‌شد به آن دست یافت.»
وی افزود: «در اوایل سال 2000، دولت امریکا گزینه غنی‌سازی صفر در قبال ایران را پیگیری کرد. برخی از نفراتی که اکنون به صورت رسمی یا غیررسمی به رئیس‌ جمهوری ترامپ مشاوره می‌دهند، در آن زمان فعال بودند و از حصول هر توافقی جلوگیری می‌کردند.» ظریف ادامه داد: «در آن زمان ایران کمتر از 200 سانتریفیوژ داشت. توافق هسته‌ای با ایران، در آن زمان با چیزی حدود هزار سانتریفیوژ امکانپذیر بود، اما ایالات متحده به دنبال برآورده شدن صددرصد خواسته‌هایش بود و خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران شد. نتیجه این شد که در سال 2013 که ما بار دیگر مذاکرات را آغاز کردیم، ایران 20 هزار سانتریفیوژ داشت.»  وی اضافه کرد: «بنابراین اگر کسانی گزینه حاصل جمع صفر را دنبال کنند، نتیجه آن شکست خواهد بود.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به سؤالی درباره اینکه محقق نشدن مزایای اقتصادی برجام چه تبعاتی برای مناسبات داخلی قدرت در ایران خواهد داشت، گفت: «به نظر من فشارهای امریکا باعث همبستگی بیشتر داخل ایران شده است. مثلاً اگر بخواهم بر اساس شرایط خودم قضاوت کنم، امروز به من کمتر حمله می‌شود
تا قبل از ورود ترامپ به قدرت و من بابت این از ایشان ممنونم.» ظریف تصریح کرد که ترامپ درکی از ماهیت برجام ندارد و در تلاش است تا سرمایه‌گذاران خارجی را از ورود به ایران منصرف کند. وی گفت: «باوجود فشارهای امریکا، شرکت‌های اروپایی بیشتر و بیشتری وارد ایران شده‌اند.»
امریکا و روسیه نمی‌توانند برای ایران تصمیم بگیرند
ظریف در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران به نتایج توافق آتش‌بس امریکا و روسیه برای خارج کردن نیروهای خود از جنوب غربی سوریه پایبند خواهد بود، گفت: «ایالات متحده و روسیه نمی‌توانند برای ایران تصمیم بگیرند. ما به درخواست دولت سوریه در این کشور هستیم و طبق این درخواست عمل خواهیم کرد، اما روسیه از ما درخواستی برای انجام کاری مطرح نکرده است.»  ظریف در پاسخ به اینکه آیا ایران از حضور امریکا در مذاکرات سوریه استقبال می‌کند گفت: «ما هیچ وقت حضور کسی در این فرآیند را رد نکردیم.»
تأکید بر مقابله جامعه بین‌الملل
با   تروریسم
وزیر امور خارجه ایران بعد از ایتالیا برای حضور در کنفرانس بین‌المللی قلب آسیا راهی باکو شد. ظریف در سخنرانی خود در اجلاس قلب آسیا در باکو بر ضرورت پاسخ متحد و قاطعانه تمامی جامعه بین‌الملل برای مقابله با تروریسم و خشونت ناشی از افراطی‌گری تأکید کرد. او در حاشیه این نشست با رئیس جمهوری آذربایجان و  وزیر خارجه پاکستان و وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد.

نیم نگاه
مکرون: در زمان مقتضی به ایران سفر می‌کنم
به موازات مواضع حمایت جویانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برجام، مقام‌های بلندپایه فرانسه، انگلیس و آلمان نیز بر حمایت از توافق هسته‌ای تأکید کردند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفت وگو با شبکه فرانس 24 با بیان اینکه ایران شریک فرانسه در منطقه برای مبارزه با تروریسم نیست اما در حال حاضر از طریق توافق هسته‌ای، بین دو کشور ارتباط وجود دارد، گفت: «من به برجام و به این تعهد پایبندم و مایلم میزان پایبندی آنان به آن را نیز ارزیابی کنم.» رئیس جمهوری فرانسه افزود که همچنان در نظر دارد با برنامه مناسب و بموقع در موقع مقتضی به ایران سفر کند. حمایت مکرون از برجام در حالی بود که سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شده برنامه موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.» او خواستار مذاکره جداگانه امریکا و اروپا درباره برنامه‌های موشکی ایران شده است. همزمان با حمایت رئیس جمهوری فرانسه از برجام، نخست وزیر انگلیس هم تأکید کرد لندن با قدرت از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. به گزارش رویترز، ترزا می ‌در پایان سفر کوتاه خود به خاورمیانه در اردن بر حمایت کشورش از توافق هسته‌ای ایران که اکتبر سال 2015 اجرای آن آغاز شد، تأکید کرد: «ما باید بر حمایت خودمان از موافقتنامه هسته‌ای به دست آمده با ایران قاطعانه بایستیم.» نخست وزیر انگلیس یک روز پیش از این موضعگیری در خلال سفر به ریاض و  دیدار با مقام‌های بلند پایه سعودی مدعی شده بود که «انگلیس و عربستان درباره رفتارهای ثبات زدای ایران در منطقه ابراز نگرانی و بر سر تلاش بیشتر در سطح بین‌المللی برای مقابله با ایران توافق کردند.» «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان نیز که با هدف دیدار با همتای امریکایی اش عازم واشنگتن شده است از همه طرف‌های توافق هسته‌ای خواست این توافق را «دقیق» اجرا کنند. حمایت برجامی چهره‌های بلندپایه اروپایی در شرایطی صورت می‌گیرد که یک هیأت دیپلماتیک اروپایی چهارشنبه هفته گذشته برای گفت‌و‌گو با قانونگذاران کنگره امریکا در مورد برجام به این کشور سفر کرده اند. رئیس جمهوری امریکا ماه گذشته با خودداری از تأیید پایبندی ایران به برجام، مسئولیت تصمیم‌گیری درباره این توافق را به کنگره واگذار کرد و در عین حال از نمایندگان کنگره خواست تا توافق هسته‌ای را اصلاح کنند. کشورهای اروپایی تاکنون در مواجهه با این رویکرد ترامپ تلاش‌های گسترده‌ای را برای حفظ آن آغاز کرده‌اند.