کارزار دشوار یوزها


حامد جیرودی / گروه مرگ! وقتی که اسپانیا و پرتغال، همان اول با هم افتادند، ولوله‌ای در دل هر فوتبالدوست ایرانی افتاد که نگو و نپرس! از عادل فردوسی‌پور گرفته تا لوئیس فیگو کاپیتان سابق تیم ملی پرتغال که به‌عنوان میهمان ویژه به تهران آمده بود و در استودیوی برنامه 90 مراسم قرعه کشی جام جهانی را در کنار جواد نکونام کاپیتان پیشین تیم ملی و پژمان منتظری مدافع ملی پوش استقلال کارشناسی می‌کرد. حالا همه نگاه‌ها به کافو کاپیتان اسبق تیم ملی بزریل بود که داشت گوی سید سوم جهانی را برای مشخص کردن تیم سوم گروه B در می‌آورد و همه در دل خودشان یا در زبان‌شان می‌گفتند:«کافو، جان مادرت ایران نه!» اما کافو با آن لبخند همیشگی نام ایران را از گوی در سالن محل قرعه کشی در کاخ کرملین درآورد تا مانند از دست دادن یک فرصت تک به تک عالی، آه از نهاد خیلی‌ها بلند شود!
با قرعه‌ای که کافو انتخاب کرد، تیم ملی ایران در گروه مرگ جام جهانی قرار گرفت و بعضی از کاربران در صفحه اینستاگرام کافو که قرعه ایران را بیرون کشید به این موضوع واکنش نشان دادند. این پیام‌ها درعرض کمتر از ٢٠ دقیقه از مرز 5 هزار کامنت گذشت.
بله! با پرتغال و اسپانیا همگروه شده بودیم. در جام جهانی 2014 با ابرستاره فوتبال دنیا لیونل مسی بازی کرده بودیم که گل دقیقه 91‌اش از یادمان نمی‌رود و حالا باید با کریستیانو رونالدویی بازی کنیم که در جام جهانی 2006 دروازه ابراهیم میرزاپور را از روی نقطه پنالتی باز کرد و حالا ستاره‌ای دست نیافتنی‌تر از 12 سال پیش شده است. به چهره کی روش که دوربین روی صورت او رفت فکر می‌کنیم. کارلوسی که با هم گروه شدن پرتغال و اسپانیا، به گروه سختی که تشکیل شده بود فکر می‌کرد و با قرار گرفتن ایران در گروه B به اینکه باید با آرزوی میلیون‌ها ایرانی مقابل تیم کشورش قرار بگیرد، می‌اندیشید. اما فوتبال همین است. جذاب‌ترین ورزش دنیا که یک لحظه آن قابل پیش‌بینی نیست. حالا همه آرزو دارند تیم ملی مثل بازی با آرژانتین بازی کند اما با چاشنی شانس بیشتر!


کی‌روش: هدف‌مان در هر بازی خوشحالی ملت ایران است
کارلوس کی‌روش در حاشیه مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2018 درخصوص قرعه ایران اظهارنظر کرد. او اظهار داشت: «تیم ما بازیکنان بزرگی دارد و در مرحله انتخابی تا بازی آخر گل نخوردیم. بازی با مراکش سخت خواهد بود. ما با تیم‌های سختی همگروه شدیم اما باید ببینیم چه می‌شود. ما تیمی معرفی کردیم که بازیکنانش فوق‌العاده‌ بودند، تیمی که بازیکنانش تعهد خیلی بالایی دارند.» وی همچنین درباره صعود از گروه B جام جهانی 2018 خاطرنشان کرد: «تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که یک فوتبال خوب ارائه دهیم. ما به‌عنوان دومین تیم به جام جهانی صعود کردیم و سعی می‌کنیم این روند را ادامه دهیم.»
کی‌روش در پاسخ به این سؤال که «دوست داشتید با چه تیمی همگروه نشوید؟» تصریح کرد: «نظر من ساده است، نمی‌خواستیم جلوی تیم‌هایی بازی کنیم که تیم‌های بزرگ و سخت هستند. انتظارم این بود که جلوی روسیه بازی کنیم، ولی خب در جام جهانی جلوی اسپانیا و پرتغال قرار می‌گیریم؛ دو کشور خاص برای من، پرتغال که کشور خودم است و اسپانیا که در آنجا مربی رئال مادرید بودم.» سرمربی تیم ملی‌فوتبال ایران درخصوص اینکه این تیم چقدر شانس صعود خواهد داشت، گفت: «من فکر می‌کنم شانس خوبی داریم. در هر بازی هدف‌مان خیلی ساده است، اینکه برای مردم و ملت ایران ایجاد خوشحالی کنیم. هر بازی برای ما یک بازی خاص است و در هر بازی سعی می‌کنیم که عزت و اعتبار فوتبال ایران را ارتقا دهیم و اعتبار برای فوتبال ایران و هواداران به ارمغان بیاوریم.»
آشنایی با همگروه های ایران
اسپانیا: تیم ملی فوتبال اسپانیا با قدرت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کرد. این تیم با رهبری یولن لوپتگی یک سال بدون شکست را پشت سر گذاشت و دوباره به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی برای قهرمانی در بازی‌های پیش رو خود را مطرح کرد. حضور بازیکنان جوان در کنار بازیکنان باتجربه، اسپانیا را به تیم کاملی تبدیل کرده است. آنها می‌خواهند خاطره تلخ خود را از جام جهانی گذشته پاک کنند. لاروخا با قاطعیت در مرحله مقدماتی بالاتر از ایتالیا قرار گرفت و توانست به‌مرحله نهایی صعود کند. احتمالا ایسکو، ستاره اسپانیا در جام جهانی خواهد بود. شاید پارسال کمتر کسی فکر می‌کرد که هافبک جوان مالاگایی به ستاره لاروخا تبدیل شود.
ادامه در صفحه 23