«مرد انكار»؛ نقل محافل احزاب

محسن رهامی خطاب به اصولگرایان: احمدی‌نژاد را به عرش بردید
«مرد انكار»؛ نقل محافل احزاب
آرمان: هرچند فضای سیاسی‌کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری دیگر هیجان زمان انتخابات را ندارد، اما این روزها بهار احزاب برپاست. شرایط سیاسی به هیچ وجه قابل مقایسه با دولت قبل نیست و اکثر فعالان سیاسی که مدت‌ها به دنبال مجوز فعالیت سیاسی بودند، در دولت یازدهم مجوز گرفتند و این روزها یکی پس از دیگری کنگره‌های سالیانه خود را برگزاری می‌‌کنند. روزگذشته دومین کنگره حزب ‌همبستگی برپا شد. در این کنگره حسین کمالی، مصطفی کواکبیان، الیاس حضرتی، حسن خلیل‌آبادی، حجت‌الاسلام محسن رهامی، محمدرضا راه‌چمنی، قدرتعلی حشمتیان و صادق زیباکلام حضور یافتند.
اثرگذاری 10 درصدی


صادق زیباکلام در کنگره حزب همبستگی درباره جایگاه حزب در کشورگفت: با توجه به تاکیداتی که نسبت به فعالیت حزبی ‌می‌شود، اما در ایران تنها حدود ۱۰ درصد فعالیت حزبی داریم. در هرکشوری که توسعه سیاسی در آن شکل نگرفته باشد، فعالیت حزبی هم در آن وجود ندارد. به گزارش ایلنا وی افزود: در ترکیه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزایی دارند و ما از این کشورها عقب‌ مانده‌تریم و میزان نقش احزاب در فرایند مدیریت کشور حدود 5 درصد است.
تحزب و پاسخگویی
این استاد دانشگاه با اشاره به بحث سیاست‌ هسته‌ای ‌گفت: سیاست اصلاح‌طلبان در مقابل بحث هسته‌ای کجدار و مریز بود و به‌گونه‌ای کار را جلو بردند که کشور وارد تنش و آسیب نشود که البته بعد از روی کار آمدن احمدی‌نژاد وی این را خیانت خواند. او افزود: احمدی‌نژاد سیاست جدیدی را در پیش‌گرفت و در آن دوران هسته‌ای حق مسلم ما و همه چیز مملکت بود و در تمام مسائلی که به اجرا درآمد آیا کسی این سیاست ‌را نقد و بررسی کرد؟ آیا مجلس از مسئولان برای مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌هایی که در پیش گرفتند سوال کرد؟ اکنون چه شده است مساله‌ای که‌ این قدر ضرورت داشت رها شده است؟ زیباکلام گفت: در سال ۹۴ که بحث برجام شروع شد سانتریفیوژهایی بود که چند برابر سانتریفیوژهای تولید شده ما بود و حال که آنها را انبار کردیم، کارایی امروز آنها یک بیست‌ودوم کارایی تکنولوژی روز است. حال باید ببینیم در ۱۰ سال دیگر که قرار است از آنها استفاده کنیم کجای تکنولوژی قرار داریم و این حاصل پاسخگو نبودن است و مجلس باید این مسائل را طلب کند. او افزود: وقتی که تحریم شدیم دولت گفت ما را از تحریم می‌ترسانند؛ از اول انقلاب تحریم بودیم و بر ما اثر نکرده است. زیباکلام با اشاره به بحث توسعه سیاسی گفت: اگر احزاب و پارلمان نیرومند نباشد، پاسخگویی به وجود نمی‌آید و درباره‌ اینکه چرا پاسخگویی وجود ندارد، باید بگوییم که علت این است که دغدغه نمایندگان مجلس در طول نمایندگی، این است که احیانا صلاحیت آنها تایید نشود. عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به «نقش احزاب در توسعه همه‌جانبه» به عنوان موضوع همایش گفت: اساس تشکیل احزاب حرکت در مسیر توسعه سیاسی، رفاه عمومی و تعمیق دانش سیاسی جامعه است اما شاید ماموریت نخست احزاب همان تربیت سیاسی آحاد جامعه باشد. همچنین محسن رهامی اظهار داشت: احزاب مهم‌ترین جایگاه برای مفاهمه و آشتی ملی را دارند. همچنین احزاب باید با روسای قوه مجریه، قضائیه و مقننه تشکیل جلسه بدهند. رهامی یادآور شد: متاسفانه شاهدیم وقتی فعالان حزبی مسئولیتی برعهده می‌گیرند، فعالیت حزبی را قطع می‌کنند و درکشور ما به گونه‌‌ای رفتار می‌شود که گویا فعالیت حزبی نادرست و ناپسند است. این استاد دانشگاه به اظهارات اخیر معاون قوه قضائیه درباره رئیس دولت‌های نهم و دهم اشاره و عنوان کرد: نمی‌خواهم از این تعابیر استفاده کنم چراکه در شأن جلسه ما نیست. اما باید مشخص شود که هشت سال چه کسی از ایشان حمایت می‌‌کرد. چه کسی پاسخگوی تحریم‌ها و مشکلاتی است که در آن هشت سال به کشور تحمیل شد. آنهایی که ‌ایشان را به عرش بردند، چرا آن زمان چیزی نمی‌گفتند؟
شوخی
یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم تاکید کرد: تشکیل نظام پارلمانی منهای نظام حزبی بیشتر به شوخی شبیه است. الیاس حضرتی گفت: تا زمانی که به اهمیت این مساله توجه نکنیم، راه به جایی نمی‌بریم. در بحث تشکیل حزب و در ادامه تشکیل نظام پارلمانی بدون تحزب تنها یک شوخی است. عضو فراکسیون امید افزود: تمام تلاش یک حزب این است که نیروهای خود را به نوعی وارد قدرت کند. ما نه می‌دانیم حزب چیست و نه حاضریم سازوکار آن را بپذیریم.
نفی نامطلوب
رئیس دوره‌ای خانه احزاب نیز در این کنگره تاکید کرد: هیچ‌گاه یک انتخابات براساس برنامه نداشته‌ایم تا بر آن اساس سیاست‌هایی را که اعلام می‌کنیم و از مردم رأی کسب کرده‌ایم عملی کنیم و همیشه فردی یا سیاستی یا روشی را معرفی می‌کنیم اما برنامه‌ای که معطوف به توسعه شود ارائه نشده است. حسین کمالی افزود: در شورای شهر هم برنامه‌هایی را اعلام کردیم و اخباری که از درون مجموعه می‌رسد این است که در حال کار کردن هستند اما براساس برنامه‌ریزی‌ای که اعلام کردیم نیست. دبیر کل حزب اسلامی کار با تاکید بر اینکه باید نسبت به همه مسائل جامعه اهمیت قائل باشیم، تصریح کرد: کار شهرداری صرفا بزک کردن و زیبایی نیست و وظایف بیشتری دارد که باید به وضعیت آب و هوا رسیدگی شود. کمالی با اشاره به حزب‌گرایی در کشور بیان کرد: ‌کمتر رئیس‌جمهوری را از اول انقلاب تاکنون دیده‌ام که زمان انتخابات از احزاب کمک نگیرد و بعد از آن نگوید که حزبی نیست و فراجناحی عمل می‌کند. درست است که رئیس‌جمهور باید خود را در خدمت همه گروه‌های جامعه بداند اما اینکه اصل مطلب را نفی کند مطلوب نیست.
توسعه شوخی
یک عضو فراکسیون امید با اشاره به بحث تلاش مجلس در زمینه اصلاح قانون احزاب تاکید کرد: در تلاش هستیم که اصلاحیه قانون احزاب را در مجلس داشته باشیم و یکی از مشکلات این است که نمایندگان منتخب احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ حق رأی ندارند. مصطفی کواکبیان افزود: اگر احزاب را جدی نگیریم، توسعه سیاسی یک شوخی است و بالطبع توسعه کشور با مشکل مواجه می‌شود.
سم مهلک
کواکبیان با اشاره به نطق خود در مجلس نسبت به رفتارهای احمدی‌نژاد یادآور شد: صحبتی که در مورد رئیس دولت‌های نهم و دهم کردم عده‌ای گفتند که قصد دارم که تملق لاریجانی را بکنم اما من از حیثیت مجلس دفاع کردم لذا آقایی که نظرکرده امام زمان(عج) بود اگر به صحبت‌های او مراجعه شود، می‌گفت احزاب سم مهلک برای کشور هستند و به صورت زیرزمینی افرادی را آورد که هیچ‌جا هم پاسخگو نباشند. وی درخصوص اینکه چرا شورای عالی سیاستگذاری را قبول نداریم، گفت: در این شورا افراد جمع شدند و تصمیم می‌گیرند و رئیس دائمی دارند و حتی به صورت دوره‌ای هم نیست و پیشنهادی هم برای این مساله داریم که به عنوان طرح پارسا در کنگره حزب مردمسالاری آن را مطرح می‌کنیم و در آنجا خواهیم گفت که باید چهار هزار اصلاح‌طلب جمع کنیم و همه مشارکت داشته باشند.