طرح شناور کردن قیمت بلیت های سینمای ایران و چگونگی ترکیب فیلمهای نوروزی بررسی شد

میل مبهم گیشه
گروه فرهنگ و هنر- «همایون اسعدیان» رئیس شورای صنفی نمایش در گفتگویی از شناور شدن قیمت بلیتهای سینما در سال آینده خبر داده است. متغیر بودن بلیتها در سینمای جهان امری مرسوم است. کیفیت سالن های نمایش ، فروش و اکران طولی و عرضی فیلمها از عواملی هستند که باعث می شوند تماشاگر در کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند، با رضایت بهای بلیت را بپردازد. باید دید که طرح شناور کردن بلیت ها در سینمای ما که هنوز ساختار صنعتی پیدا نکرده است، بر اساس چه معیارهایی اجرا خواهد شد. از طرف دیگر هنوز ترکیب فیلمهای نوروزی 96 به قطعیت نرسیده و بنا به حرفهای اسعدیان قرار است ترکیبش مانند فیلم های نوروزی امسال باشد. در گزارش پیش رو به این مسائل پرداخته شده است.
همایون اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش در گفتگویی درباره ترکیب اکران نوروزی 96 و طرح شناور کردن بلیت ها در سال آینده تازه ترین تصمیمات این شورا را اعلام کرده است.
به گزارش مهراسعدیان در جواب این سوال که چیدمان فیلم ها برای اکران چگونه صورت می گیرد، گفت:در اکران نوروزی ۹۵، فیلم کمدی «من سالوادور نیستم» را داشتیم که مانند «خوب، بد، جلف» از اواخر بهمن ماه اکران شد و نمایش آن تا اکران عید ادامه داشت و فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» هم بود. البته در کنار این دو فیلم کمدی، چهار فیلم جدی که در میان آنها آثار تلخ نیز دیده می شد اکران شد که مثلا شامل «ابد و یک روز» بود که فروش بسیار خوبی داشت.


«بادیگارد»، «کفش هایم کو» و «خشم و هیاهو» از دیگر آثاری بود که در اکران نوروز ۹۵ اکران شد.وی ادامه داد:باور ما در شورای صنفی نمایش این است که اگر برای یک سال ۴ یا ۵ فیلم کمدی برای اکران آماده است، همزمانی اکران آنها نه تنها به خودشان لطمه می زند بلکه باعث می شود در طول سال از دیدن فیلم های کمدی محروم شویم. آرایش اکران به این معنا است که در طول سال فیلم های کمدی در زمان های مختلف مانند عید فطر، پاییز و ... اکران شوند تا این فضای گرم برای سینما را در طول سال داشته باشیم.
البته ممکن است سازندگان فیلم ها دوست داشته باشند، زودتر به پول خود برسند و فیلم را اکران کنند، اما بی شک به اکران صدمه وارد می شود.این کارگردان و تهیه‌کننده سینما تاکید کرد:آرایش اکران در سال ۹۶، نسبت به سال ۹۵ فرق اساسی ندارد و می توان آن را یک آرایش موفق دانست. البته این را هم باید بگویم که شورای صنفی نمایش تنها در اکران نوروزی دخالت دارد و این دخالت هم به گونه ای است که از بین ۱۸ فیلم متقاضی اکران نوروز، ۱۲ فیلم را مناسب اکران نوروزی دانستیم. بعد از آن شورای صنفی هیچ دخالتی ندارد و این تهیه کنندگان و پخش کنندگان هستند که براساس توافق با سینماداران قرارداد خود را ثبت می کنند.وی توضیح داد:باید به این مساله توجه کنید که برای اکران نوروزی باید یک پکیج متنوع سینمایی برای مخاطبان در نظر گرفته شود، یعنی مخاطب در کنار فیلم های کمدی و جذاب، فیلم های جدی را نیز مورد توجه قرار دهد، اتفاقا می توان گفت در طول اکران نوروزی، مخاطب با دیدن فیلم های خوب کمدی، مجاب
می شوند تا دیگر فیلم های جدی را هم ببینند، به عنوان مثال در اکران نوروزی سال گذشته «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو» فروش خوبی داشتند.
قیمت شناور بلیت ها با هماهنگی پخش کننده ها و سینماداران اجرا خواهد شد
اسعدیان در بخش دیگری از گفتگویش با مهرگفت: نکته بعدی این است که قیمت بلیت سینماها در سال ۹۶ افزایش پیدا نکرده است، قیمت بلیت برای سینماهای ممتاز را ۱۰ هزار تومان و برای سینماهای درجه یک ۸ هزار تومان حفظ
کرده ایم و شورایعالی تهیه کنندگان، انجمن سینماداران و کانون کارگردانان با این امر موافق بودند، اما برای اولین بار قیمت شناور برای سینماها را تست می کنیم. یعنی قیمت بلیت فیلم با توافق پخش کننده و سینماداران می تواند بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان شناور باشد. باور من این است که این اتفاق تنها می‌تواند برای ۲ یا ۳ فیلم در طول سال رخ دهد به عنوان مثال اگر فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در شروع اکران در چهار سالن بلیت ۱۵ هزار تومانی می فروخت، کسی مخالفت نمی کرد.وی بیان کرد:ممکن است سال آینده چند فیلم داشته باشیم که بتواند از بلیت شناور استفاده کند، به عنوان مثال در هفته اول قیمت بلیت فیلم ۱۵ هزار تومان فروخته می شود که اگر از آن استقبال شد هفته دوم نیز همین گونه است و ممکن است در هفته های بعد قیمت بلیت به قیمت عادی آن برسد. البته این مساله شامل حال همه سینماها نخواهد شد.این کارگردان تاکید کرد:در خارج از ایران سیستم پله کانی فروش بلیت سینما وجود دارد که هر سانس قیمت بلیت متفاوت است که البته در ایران این طرح اجرایی نمی شود. ما طرح قیمت شناور بلیت ها را ایجاد کردیم اما تصمیم گیری و ریسک پذیری آن برعهده سینمادار و پخش کننده فیلم است. ولی باز هم تاکید می کنم قیمت بلیت ها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هیچ تغییر نکرده است.
مبنای نامعلوم شناور کردن قیمت بلیت ها
طرح پلکانی قیمت بلیت ها در سراسر دنیا بر اساس تعداد تماشاگران، فروش فیلم ، کیفیت سالن های نمایش، درجه بندی کیفی و سنی آثار اجرا می شود. در صحبتهای اسعدیان هیچ کدام از این فاکتورها دیده نمی شود. در عین حال به هیچ کدام از سینماهایی که طرح شناور کردن بلیت ها را اجرا
می کنند، اشاره نشده است.
این طرح زمانی می تواند بازدهی اقتصادی خوبی داشته باشد که سینماهای مدرن در سرتاسر کشور وجود داشته باشند و تماشاگر بپذیرد با رضایت به سینماها بیاید و قیمت بلیت را بپردازد. آیا این اقدام رئیس شورای صنفی نمایش عملی خواهد شد؟ در عین حال آیا این اقدام به ریزش مخاطبان منجر نخواهد شد؟ مسلما این طرح باید با هم اندیشی اهالی سینما و اقتصاد صورت بپذیرد.
اکران 95 یکی از بهترین سالهای سینمای ایران از منظر فروش فیلمها بود. تنوع فیلمها و کیفیت بالا و تبلیغات مناسب باعث آشتی مردم با سینما شد. باید منتظر اکران 96 ماند. اکرانی که به نظر می رسد با توجه به کیفیت پایین فیلمهای جشنواره 35 فجر و این گونه طرحها نمی تواند به موفقیت سال 95 دست یابد.