تخت روانچی از تیم مذاکره کننده حذف شده است؟

آفتاب یزد – گروه سیاسی: همه می‌دانند که یک تغییر رخ داده؛ یک تغییر عمده در ساختار سیاست خارجی. آن هم در یکی از سه مرد اول مذاکرات هسته‌ای و توافق برجامی در وین. مجید تخت روانچی را نه می‌توان و نه باید از ماجرای برجام حذف کرد. نام او در کنار نام ظریف و عراقچی به عنوان سه مرد اول دیپلماسی در سخت ترین روزها پاک‌شدنی نیست. اما این روزها در اوج تهدیدهای ترامپ و مباحثی که برخی درباره مذاکرات مکمل برجام مطرح می‌کنند یک خبر خیلی‌ها‌ را شوکه کرده. خبر رفتن مجید تخت روانچی از معاونت اروپا آمریکایی وزارت امور خارجه... او دیگر در وزارت خارجه نیست بلکه به او پستی داده اند با عنوان معاون سیاسی دولت.برخی می‌گویند این پست صرفا یک پست حاشیه‌ای است.
البته ناگفته نماند که تخت روانچی دراین ایام بسیار کم پیداست و اثری از او در رسانه‌ها نیز نیست.
در حالیکه خیلی‌ها‌ برایشان تغییر تخت روانچی، آن هم در چنین برهه حساسی یک سوال بود، صحبت‌ها‌ی اخیر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز مزید بر علت شد تا دوباره به لزوم وجود کسی مثل تخت روانچی بیشتر فکر شود.
سخنگوی وزارت خارجه از نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در وین گفت، نشستی که فقط


دو هفته تا زمان آن باقی است اما نه خبری از تخت‌روانچی خواهد بود و نه هنوز ترکیب هیئت ایرانی شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام مشخص شده است. قاسمی در اینباره می‌گوید که منتظر چیدمان جدید وزارت خارجه است و امید دارد تا یکی دوهفته آینده هم پست‌ها‌ی جدید افراد مشخص شود. او از جابه‌جایی‌های بزرگی حرف می‌زند که شامل همه بخش‌ها‌ی وزارت خارجه هستند.

تغییرات در وزارت خارجه بود
قاسمی سعی دارد تا تغییر تخت روانچی را یک جورهایی به گردن تغییرات عمده در وزارت امور خارجه بیندازد و نه شخص تخت روانچی. نکته‌ای که البته علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با آفتاب یزد هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید:« با توجه به ساختار جدید در ساختار وزارت امور خارجه تغییرات در این وزارتخانه طبیعی و قابل پیش بینی بود. ضمن اینکه پیشتر شخص ظریف در کمیسیون امنیت ساختار جدید را تشریح کرده بود.»
رحیمی اضافه می‌کند: «با توجه به اینکه قانون برنامه ششم ماموریت دیپلماسی اقتصادی به وزارت خارجه تکلیف شده است، وزارت امور خارجه برای آنکه این تغییرات ساختاری مخالفتی با چابک سازی دولت نداشته باشد به ناچاردست به تغییرات زد که قاعدتا معاونت‌ها‌ی وزارت خارجه هم در همان راستا تغییر پیدا کرد و معاونت‌ها‌ی منطقه‌ای تبدیل به معاونت‌ها‌ی سیاسی شده اند.»
وی درباره اینکه آیا اکنون وقت مناسبی برای تغییرتخت روانچی بوده است و تغییر او دراین برهه صدمه به برجام نیست، اظهار می‌کند: «تخت روانچی در مجموعه دولت حضور خواهد داشت. اما چون در تغییرات صورت گرفته معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه حذف شد، تغییر تخت روانچی نیز طبیعی است.»
وقتی به اومی گوییم اما جایگاه تخت روانچی دردولت اکنون یک نقش حاشیه‌ای است، پاسخ می‌دهد: «تخت روانچی به هر صورت به عنوان یک شخصیت مطلع در کنار ظریف خواهد بود و حتما درموارد برجام و پیگیری آن بازهم از اواستفاده می‌شود. »
وی تاکید می‌کند: « انتقال تخت روانچی از وزارت خارجه به ریاست جمهوری به معنای قطع رابطه با وزارت خارجه نیست و اوخدماتش را خواهد داشت.»
حرف‌ها‌ی رحیمی ما را درباره عدم حضور او در نشست دوهفته وین قانع نکرد ولی هنگامی که از او سوال می‌کنیم همه این‌ها دلیل خوبی برای نبود تخت روانچی در نشست دو هفته دیگر وین نیست اظهار می‌دارد: « از کجا می‌دانید که او غایب خواهد بود، هنوز که ترکیب هیئت مشخص نشده است، شاید حضور داشته باشد، مطمئن باشید از آگاهی‌ها‌ی تخت روانچی درهرصورت در وزارت خارجه باید بهره برد. »

قائل به شخص نیست
به اینجای قصه که می‌رسیم، ابوالفضل حسن بیگی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نظر دیگری را بیان می‌کند. او هر تغییری را جزو اختیارات ظریف به عنوان وزیر خارجه می‌داند و می‌گوید: «کشور قائل به شخص نیست که اگر یک نفر درمسئولیتی در کشور نبود یا به هر دلیلی کنار گذاشته شد، همه چیز آن کشور برهم بریزد. اینکه بخواهیم، مسائل را به یک نفر وابسته بدانیم به معنای این است که کشور به بن بست رسیده است. درباره برجام هم همین موضوع صدق می‌کند.»
حسن بیگی اضافه می‌کند: «وزارت خارجه هم مملو از کارشناسان خبره است و نبود تخت روانچی حتی در نشست دوهفته دیگر هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.»
البته او به این نکته هم اشاره دارد که در باره اصل موضوع تغییر تخت روانچی قراربود که در جلسات دوره‌ای ظریف با کمیسیون امنیت ملی در اینباره علت دقیق تغییر او را سوال کنیم ولی فعلا این جلسه به تعویق افتاده است.
این روزها از نفوذ واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور از تعیین کابینه تا تغییرات در ساختار مدیران در دولت بسیار صحبت می‌شود تا حدی که خیلی‌ها می‌گویند ماجرای تخت روانچی هم از همان واعظی سرچشمه گرفته، با این حال رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی ازاین موضوع ابراز بی اطلاعی می‌کند و معتقداست دلیل تخت روانچی به همان تغییرات در ساختار وزارت خارجه پیوند می‌خورد.

واسطه‌گری؟
به هر حال ماجرای تغییر در وزارت خارجه در ساختار سیاسی پیش از این هم مدتی نقل محافل بود که عمده‌ترین آن تغییر ساختاری در وزارت امور خارجه است، یعنی حذف معاونت اروپا و آمریکا، معاونت عربی و آفریقا، معاونت آسیا و اقیانوسیه و در نتیجه تغییر این جایگاه‌ها در سطح مدیر کل.
البته گفته می‌شود که کلیه این مدیران کل‌ به وسیله "معاونت سیاسی" به وزیر خارجه مرتبط می‌شوند ولی امور از طریق مدیر کل‌ها دنبال
خواهد شد و معاون سیاسی یک واسط است. تغییراتی که به قول رحیمی از آن با عنوان چابک سازی یاد می‌شود.... همچنین برخی هم انتقال پرونده برجام
از بخش حقوقی به بخش سیاسی را در دستورکار وزارت خارجه می‌دانند تا این پیام را با این کار مخابره کنند که پرونده برجام از نظر حقوقی برای ایران پایان یافته و دیگر قابل مذاکره مجدد نیست.
با همه این‌ها‌ هنوز هم بسیاری می‌پرسند که آیا تخت روانچی اولین قربانی تغییرات وزارت خارجه لقب گرفته است یا اینکه قرار بر آن است تا همان مسئولیت‌ها را این بار با عنوانی جدید به نام معاونت سیاسی رئیس جمهور و با پیامی جدید برعهده گیرد و یا صرفا یک نقش واسطه حاشیه‌ای و نه اجرایی را داشته باشد. آنچه مسلم است اینکه مذاکرات روند اجرایی برجام خیلی نزدیک است و وزارتخانه نیز خود را در مقابل تغییراتی گسترده قرار داده است تا جایی که هنوز ترکیب نشست وین معلوم نیست.. . ترکیبی که شاید دیگر تخت روانچی در آن نباشد.