سخنگوی وزارت بهداشت: 40 هزار تخت بیمارستانی در کشور در حال ساخت است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیمارستان‌های پلاسکویی کم نداریم. 45 درصد بیمارستان‌های کشور و 75 درصد بیمارستان‌های دولتی تهران فرسوده هستند و برای جبران این وضعیت، حدود 40 هزار تخت بیمارستانی در حال است.
دکتر ایرج حریرچی در جمع با خبرنگاران افزود: بعد از زلزله کرمانشاه که در آن حاثه تعدادی از بیمارستان‌ها تخریب شدند، ایمنی بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت مورد بحث قرار گرفت و طرح جامع بهسازی بیمارستان‌های کشور تهیه شده است.
وی گفت: بر اساس بررسی که در سال 86 در وزارت بهداشت انجام شده بود، 73 درصد تختهای بیمارستانی کشور فرسوده و فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای بودند، با اقداماتی که در دولت یازدهم انجام شد از جمله ساخت 24 هزار تخت بیمارستانی جدید، این میزان به حدود 45 درصد کاهش یافت و امیدواریم با ادامه نوسازی بیمارستان‌های کشور و ایجاد بیمارستان‌های جدید تا سال 99، میزان بیمارستان‌های فرسوده کشور به 30 درصد کاهش یابد.
حریرچی افزود: در طول دولت یازدهم هر سال 6 هزار تخت بیمارستانی ساخته شد در حالی که در دولت‌های قبل هر سال حداکثر 1700 تخت بیمارستانی ساخته می‌شد، اکنون نیز 39 هزار و 760 تخت بیمارستانی در حال ساخت داریم که اعتبار قابل توجهی می‌خواهند.


وی گفت: در تهران حدود 75 درصد تخت‌های بیمارستانی فرسوده هستند، 25 هزار و 392 تخت بیمارستانی در تهران وجود داردکه 11 هزار و 17 تخت آن دولتی و 14 هزار و 375 تخت آن خصوصی یا وابسته به نهادهای دیگر هستند و در این بین بیمارستان‌های با قدمت چند 10 ساله و پلاسکویی در تهران کم نداریم.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: طرح جامع بهسازی بیمارستان‌های تهران با همکاری شهرداری و شورای شهر تهیه شد، در این طرح قرار است در هشت پروژه حدود 15 هزار تخت بیمارستانی جدید در تهران ایجاد شود. این بیمارستان‌ها طوری طراحی می‌شوند که تعداد تخت‌های آنها تا دو برابر یعنی 30 هزار تخت قابل افزایش است.
وی گفت: بر اساس این طرح، بیمارستان‌های جدید با توزیع متوازن در تهران با در نظر گرفتن ترافیک زمینی و حمل و نقل هوایی و استفاده از تجهیزات هوشمند و مدرن روز ساخته می‌شوند.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به توسعه خدمات پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز گفت: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت در دولت دوازهم تکمیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه آحاد ایرانیان است، تاکنون اطلاعات اولیه 75 میلیون و 150 نفر از ایرانیان دراین سامانه ثبت شده که 94 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: 35 میلیون و 200 هزار نفر حداقل یکبار به شبکه‌های بهداشتی مراجعه کرده‌اند و با استفاده از سامانه پرونده الکترونیک خدمات سلامت، حداقل یک خدمت بهداشتی دریافت کرده اند، برای همه گروه‌های سنی اعم از کودک، نوجوان، جوان، میانسال و سالمند در این سامانه بسته خدمات تعریف شده است و از مردم می‌خواهیم با مراجعه به مراکز بهداشتی و تکمیل اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت از این خدمات استفاده کنند.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره حذف داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه‌ای توضیح داد: داروهای بدون نسخه داروهای معمولی مثل استامینوفن و شربت سرماخوردگی هستند که هیچ کشوری این قبیل داروها را تحت پوشش بیمه قرار نمی‌دهد. هزینه این داروها نیز در مقایسه با بازار 16 هزار میلیارد تومانی دارو در ایران زیاد نیست و حدود 140 میلیارد تومان و کمتر از یک درصد کل هزینه دارویی کشور است.
وی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، این داروهای سبک که هزینه آنها تاثیر چندانی در هزینه خانوار ندارد از پوشش بیمه‌ای حذف می‌شوند و اعتبار آن برای حمایت از سایر داروهای بیماران هزینه می‌شود، این مسئله عجیبی نیست البته هزینه این داروها برای کودکان زیر 12 سال استتثنا شده و بیمه‌ها همچنان بخشی از هزینه این داروها را برای کودکان زیر 12 سال پوشش می‌دهند.