گزارش جامع بودجه ۱۳۹۷ از گران شدن عوارض خروج از کشور تا صعود مالیات سیگار

تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۷ از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی در روز گذشته، 19 آذرماه انجام نشد.
در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه امسال (۱۳۹۶) حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. بررسی و تحلیل این بودجه نشان دهنده برخی اخبار خوب و بد برای اقشار مختلف جامعه است.
عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان شد
لایحه بودجه پیشنهادی سال‌ آینده دربرگیرنده خبری بد برای ایرانیانی است که به مسافرت‌های خارج از کشور علاقه دارند. در لایحه بودجه ۱۳۹۷ عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان تعیین شده که نسبت به ۷۵ هزار تومان سال قبل تا ۱۴۵ هزار تومان رشد داشته است.


طبق این لایحه روند دریافت عوارض خروج از کشور برای سال‌ آینده متفاوت خواهد بود به‌گونه‌ای که برای سفر اول از هر نفر ۲۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود، اما در سفر دوم این عوارض۵۰ درصد افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان می‌رسد همچنین در سفر سوم و سفرهای بعدی تا صد در صد افزایش خواهد داشت.
این در حالی است که سال گذشته در لایحه بودجه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در دو بخش بود. عوارض خروج هوایی که برای هر نفر ۷۵ هزار تومان و خروج زمینی و دریایی که برای هر نفر ۲۵ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین برای افرادی که به منظور حج تمتع، عمره و عتبات عالیات از کشور خارج می‌شدند، عوارض ۵۰ درصد تعیین شده بود اما در لایحه بودجه ۱۳۹۷ عوارض خروج زائرین حج تمتع و عتبات عالیات ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده است.
جوانان امیدی به افزایش وام ازدواج نداشته باشند
اما خبر مهم دیگری که در دل لایحه بودجه ۱۳۹۷ قرار دارد ثابت ماندن مبلغ ۱۰ میلیون تومانی وام ازدواج برای سال آینده است. براین اساس تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده هم ۱۰ میلیون تومان است که باید با دوره بازپرداخت چهار ساله و با کارمزد چهار درصد پرداخت شود.
خبر خوب برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
لایحه بودجه سال آینده حاوی خبر خوبی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است به‌گونه‌ای که مقرر شده از محل منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی‌ به آن اختصاص پیدا می‌کند تا ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانواده‌های هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است تعلق گیرد.
خبر بد برای پیمانکاران طرح‌های عمرانی
بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ نشانگر خبری بد برای پیمانکاران طرح های عمرانی است و آن کاهش ۱۰ هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی در سال آینده است. پیش‌بینی ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در سال آینده گرچه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است، اما نسبت به رقم مصوب سال جاری تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.
صعود مالیات سیگاری‌ها
اما لایحه بودجه ۱۳۹۷ دربرگیرنده خبری بد برای افراد سیگاری است که همانا افزایش مالیات مصرف و فروش سیگار است. بنابر محاسبات صورت گرفته، میزان مالیات بر مصرف و فروش سیگار در سال آینده نسبت به سال جاری به ترتیب با حدود ۱۳ و ۱۲ درصد افزایش روبرو شده است.
سایر اخبار این روزنامه
دادستان تهران: بازداشت 42 متهم در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان فعالان سیاسی تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در سیاست را بررسی کردند خطر مجازی در کمین روحانی گزارش «ابتکار» از حواشی طراحی پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر طراحی پوستر فجر، خودکشی گرافیکی است محمدصادق جنان صفت بودجه را گوشت قربانی نبینیم «ابتکار» از وضعیت نامناسب و ناایمن مدارس تهران گزارش می‏دهد 265مدرسه پایتخت در وضعیت قرمز گزارش «ابتکار» از کاهش 50 درصدی یارانه نقدی در بودجه 97 پالایش صف یارانه بگیران روحانی توپ را به زمین سعودی‌ها انداخت شروط ایران برای عادی‌سازی روابط با عربستان گزارش جامع بودجه ۱۳۹۷ از گران شدن عوارض خروج از کشور تا صعود مالیات سیگار لایحه «مقابله با خشونت علیه زنان» در مراحل پایانی « ابتکار» از تقدیم لایحه بودجه به مجلس گزارش می دهد اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت رئیس‌ جمهوری در دیدار وزیر خارجه انگلستان: از روابط دوستانه و متوازن تهران – لندن استقبال می‌کنیم دادستان تهران: بازداشت 42 متهم در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان دادستان تهران: بازداشت 42 متهم در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان دادستان تهران: بازداشت 42 متهم در پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان