مراسم مشایعت پیکر هفت کوهنورد خراسانی جان باخته در ارتفاعات اشترانکوه برگزار شد مرثیه ای برای یک تشییع

سیمین نوری
پاییز 96، برای کوهنوردان خراسانی دردناک تمام می‌شود و این خاطره تلخ تا همیشه در یاد و قلب‌شان خواهد ماند.
کوهنوردان خراسانی باشگاه آزادگان، سالم و سلامت راهی لرستان و ازنا و اشترانکوه و کول جنون شدند اما این بار طبیعت روی دیگری داشت. از صعود قله سرسخت کول جنون برمی‌گشتند که بهمن امان‌شان نداد و آنجا که پناهگاه و معشوق‌شان بود، نقطه صعودشان تا آسمان‌ها شد.
21 آذر اما تا همیشه در ذهن شهر مشهد حک خواهد شد؛ روزی که فاتحان آسمانی در ورزشگاه تختی، در فضایی پرشور و آکنده از غم و عشق، برای آرام گرفتن در خاک، همراهی شدند.


همه آمده بودند؛ از مسئولان استانداری و شهرداری و شورای شهر گرفته تا گروه موزیک ارتش، اعضای هلال‌احمر خراسان که همکارشان «سیدعلی حسینی» هنوز در میان بهمن اشترانکوه است و پیدا نشده! خانواده‌های داغدار، دوستان و همنوردان بی‌شمار فاتحان آسمانی. از بلندگوها این نوا به گوش می‌رسد: «عجب رسمیه رسم زمونه قصه برگ و باد خزونه» و آنها که عزیز و دوست‌شان را در این حادثه غمبار از دست داده‌اند زمزمه می‌کنند: «می‌رن آدما ازونا فقط خاطره‌هاشون به جا می‌مونه» و در دل‌شان عهد می‌بندند هیچ قله‌ای را بی‌یاد این عاشقان بی‌ادعای کوهستان، صعود نکنند. می‌گویند «کوهنوردی فقط یک ورزش نیست، روش زندگی است؛ روشی که در آن یک سیب بین همه اعضای گروه تقسیم می‌شود. روشی که در آن قوی‌ترین عضو گروه به پای ضعیف‌ترین راه می‌رود. راهی که رقابت ندارد، که به رهروانش حقوق نمی‌دهند و ایشان را نیازی به سوت و کف مشوقان در قله نیست. ناجی بی‌منت یکدیگرند. گروه می‌سازند تا دل جوانان را به سنگ بند کنند تا به ننگ بند نشوند. مزدشان معراج روح است و تشویق‌شان نوازش باد. قانون‌شان عشق است و قانون‌گذارشان معشوق. عشق به طبیعت، عشق به زندگی است و زندگی تجلی عشق است و مرگ آنجاست که عشق نیست. کوهنوردی عشق به طبیعت است و عشق به طبیعت، ورزش نیست، باور است، زندگی است. به راستی که کوهنوردی فقط ورزش نیست، کوهنوردی یک روش زندگی است.» و کوهنوردان مشهدی با حضور صمیمانه خود در تشییع عشق، این شعار را به زیبایی تمام اثبات کردند. روز پنج‌شنبه ۱۶ آذر سال جاری یک تیم ۱۴نفره کوهنوردی از مشهد متشکل از ۱۲مرد و ۲زن به قصد صعود به قله کل‌جنون در منطقه اشترانکوه به استان لرستان سفر کردند و در شهرستان الیگودرز یک راهنمای کوهنوردی محلی به نام «امان‌الله جوکار» نیز به آنها ملحق شد. روز ۱۶ آذر و پس از صعود به قله و در راه بازگشت به جان‌پناه، 9نفر از اعضای تیم با ریزش بهمن مواجه شدند و جان باختند. مجید زاده‌تراب، ناصر اکبری، مرتضی غلامپور(پلنگ برفی ایران)، علی قاسم‌زاده، اکرم حقانی، مهشید جان‌محمدی، علیرضا عاملی و امان‌الله جوکار هشت کوهنورد فقید این اتفاق تلخ هستند و تلاش برای پیدا کردن «سیدعلی حسینی» همچنان ادامه دارد.
اشترانکوه، رشته‌کوهی به طول حدود ۵۰کیلومتر است که در سلسله کوه‌های زاگرس قرار دارد و ارتفاع بلندترین قله آن به ۴۱۵۰متر می‌رسد. اشترانکوه به «آلپ ایران» شهرت دارد.
قله «کل‌جنون» یا «کول‌جنو» به معنی کوه صدادار شناخته می‌شود و این منطقه از زاگرس به بهمن‌های «بسیار مهیب و خطرناک» شهرت دارد.