بن‌سلمان به‌دنبال حراج کرانه‌باختری

عربستان سعودی به عنوان یکی از کشورهای اسلامی که همواره خود را داعیه‌دار دفاع از حقوق فلسطینیان اعلام و تلاش برای عادی‌سازی و حتی داشتن هرگونه روابط سری با مقامات اسرائیلی را تکذیب می‎کند، روابط تنگاتنگ خود با این رژیم اشغالگر و تعهد بر حفظ منافع آن در منطقه را با نحوه موضع‌گیری در قبال اقدام خودسرانه واشنگتن در قبال قدس ثابت کرد. صرف نظر از اهداف آمریکا از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و چرایی انتقال سفارت آمریکا به قدس، سکوت و بی‎توجهی عربستان در برابر این رویداد مهم جای تامل دارد؛ رویدادی که این روزها با موجی از خشم ملت‌های منطقه از جمله فلسطینیان خشمگین همراه شده است. رژیم سعودی برای همبستگی با ملت فلسطین کوچک‌ترین راهپیمایی برگزار نکرده و عربستانی‌های مقیم خارج را از حضور در هرگونه تجمع حامیان فلسطین برحذر داشته است. ریاض نهایت اقدامی که در راستای حمایت از قدس پس از اقدام ترامپ انجام داده است، شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره بود که خروجی آن یک بیانیه ضعیف بوده است و روز گذشته هم در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس که در استانبول برگزار شد، وزیر اوقافش را راهی ترکیه کرد. این در حالی‌ است که عربستان و امارات با کم‌اهمیت انگاشتن دغدغه امروز جهان اسلام یعنی فلسطین، روز گذشته در نشستی در پاریس تحت عنوان تلاش برای ایجاد یک نیرو برای مبارزه با گروه‌های تندرو در غرب آفریقا، در سطحی بلندپایه شرکت کردند. این امر نشان می‌دهد این دو کشور عربی حوزه خلیج‌فارس، با از دست دادن جایگاه منطقه‌‌ای خود، درصدد تلاش برای نفوذ در غرب آفریقا هستند.
هفتمین شهید انتفاضه جدید
در جریان درگیری‌‌های ششمین و هفتمین روز از موج جدید انتفاضه حمایت از قدس، 2 مبارز فلسطینی و یک پیرزن خانه‌دار شهید و 153 نفر دیگر زخمی شدند. بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در موج جدید انتفاضه در جمع 7 فلسطینی در کرانه باختری، قدس اشغالی و باریکه غزه شهید و بیش از 2 هزار تن زخمی شده‌اند. این در حالی است که حملات  توپخانه‌ای و هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه ادامه دارد که در تازه‌‌‌‌‌ترین آنها یک لنگرگاه حماس در ساحل خان یونس هدف قرار گرفت. از سوی دیگر صبح روز چهارشنبه نظامیان رژیم اشغالگر ضمن تفتیش عده‌ای از نمازگزاران فلسطینی از ورود آنها به مسجدالاقصی جلوگیری کردند اما همزمان بیش از 70 شهرک‌نشین صهیونیست از باب‌المغاربه به این مسجد مقدس تعرض کردند.
رشوه بن سلمان به عباس برای واگذاری فلسطین


در طول یک هفته گذشته خاورمیانه از یمن تا فلسطین دچار اتفاقاتی بود که می‌تواند در آینده آتشی بزرگ را در این منطقه به راه اندازد. تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی موجب شده است بحرانی به بحران‌های متعدد منطقه اضافه شود. بر هیچکس پوشیده نیست که محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در اتخاذ چنین تصمیم خودسرانه‌ای بسیار موثر بوده است. در همین راستا،‌ پایگاه خبری محافظه‌کاران آمریکا(American Conservative) در گزارشی نوشت اعلامیه دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس حتی از بیانیه بالفور که حق تشکیل دولت یهودی را به رسمیت شناخته بود نیز مهم‌تر است اطلاعاتی اما طبق که بتازگی فاش شده این اعلامیه می‌تواند بخشی از یک طرح بزرگ‌تر باشد که به اسرائیل کمک می‌کند تا کنترل قدس و همینطور کرانه باختری را از چنگ فلسطینی‌ها خارج کند و اعراب را تنها با دولتی کوچک در غزه تنها بگذارد. این گزارش می‌افزاید مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان این طرح بزرگ‌تر قرار گرفته‌اند و جزئیات مربوط طی دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در ریاض به اطلاع آنها رسیده است. بر اساس این گزارش، محمد عباس 82 ساله 6 نوامبر توسط بن‌سلمان 32 ساله به همین منظور به ریاض فراخوانده شده بود. به گفته یک منبع آگاه، بن‌سلمان در این دیدار رویکردی تهاجمی داشته و به محمود عباس گفته است ابتکار صلح عربی مرده است. به نوشته این پایگاه خبری، ولیعهد خام سعودی به محمود عباس گفته است اکنون زمان اجرای طرح B و تشکیل یک دولت فلسطینی در نوار غزه است. وقتی که «محمود عباس وحشت‌زده» از بن سلمان سوال کرده است که پس جایگاه کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس در این طرح چیست؟ بن سلمان پاسخ داده است که می‌توانیم درباره آن مذاکره کنیم. عباس در همین دیدار به بن سلمان فشار آورده است که مسائلی نظیر شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، بیت‌المقدس و مناطق B و C چه می‌شود  که بن‌سلمان گفته است اینها مسائلی است که باید درباره آن مذاکره شود و ما به شما کمک می‌کنیم.  این منبع آگاه می‌گوید بن‌سلمان در ازای این پیشنهادات تلخ، پیشنهاد کمک 10 میلیارد دلاری را به عباس ارائه کرده است تا اندکی از بار سنگین این مسائل بکاهد. این منبع آگاه همچنین تاکید کرده است محمود عباس نمی‌تواند به عربستان نه بگوید اما در این‌باره بله هم نمی‌تواند بگوید. این گزارش اضافه می‌کند بن سلمان اخیرا نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو نوشته است و در آن تاکید کرده است عربستان، در کنار آمریکا و مصر، به تامین امنیت رژیم صهیونیستی بر اساس معاهده کمپ دیوید متعهد است. تصمیم بن‌سلمان درباره دولت فلسطین و نامه وی به نتانیاهو این مساله را ثابت می‌کند که عربستان سعودی آماده است با اسرائیل بدون اینکه هیچ امتیاز خاصی از آنها مطالبه کند تعامل کند.
سفر یک هیأت صهیونیستی به بحرین
بعد از سفر گروهی از جمعیت «این بحرین است» به فلسطین اشغالی، ماه آینده یک هیأت تجاری از رژیم صهیونیستی عازم این کشور خواهد شد. خاخام «آبراهام کوپر» دبیر انجمن مرکز «سیمون وایزنتال» در فلسطین اشغالی (سازمان‌دهنده سفر هیأت بحرینی) به روزنامه جروزالم‌پست گفت: «بحرین نیز این (سفر تجار اسرائیلی) را تایید کرده است. این هیأت از مرکز وایزنتال خواهد بود». وی هدف از این سفرها را ایجاد ارتباطات مستقیم بین بحرین و رژیم صهیونیستی که ابتدا غیرسیاسی است اما آغازی برای عادی‌سازی دیپلماتیک نیز خواهد بود، اعلام کرد. کوپر سفر هیأت 24 نفره بحرینی به فلسطین اشغالی را یک «دستاورد» توصیف کرد و افزود: «بیشتر این هیأت را مهاجرانی که اکنون در بحرین زندگی می‌کنند تشکیل می‌دادند اما در جمع آنها بومیان بحرینی نیز بودند». وی سفر هیأت بحرینی را در پی وعده حمد بن عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین به ماروین هائر، رئیس مرکز واینزتال درباره دادن مجوز و تسهیل سفر اتباع این کشور به فلسطین اشغالی دانست. نکته‌ای که در اینجا باید بدان اشاره کرد این است که سفر این هیات بحرینی به سرزمین‌های اشغالی بدون شک با چراغ سبز عربستان، همپیمان اصلی دولت بحرین و رژیم آل‌خلیفه انجام گرفته است. تقریبا دولت بحرین بی‌اجازه دولت سعودی، هیچ کار مهمی آن هم در سطح سفر یک هیأت به فلسطین اشغالی انجام نمی‌دهد.
انتقاد ترکیه از عملکرد کشورهای عربی در قبال قدس
ترکیه می‌گوید واکنش جهان عرب به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت‌ شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، ضعیف بوده است و برخی کشورهای عربی می‌ترسند واشنگتن را خشمگین کنند. در آستانه برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: برخی کشورهای عربی واکنش بسیار ضعیفی نشان دادند... به‌نظر می‌‌رسد این کشورها بشدت از ایالات متحده می‌‌ترسند. از سوی دیگر در حالی‌‌ که انتظار می‌رفت اتحادیه عرب به‌عنوان یک مرکز عربی، جامعه جهانی را برای محکوم کردن اقدام واشنگتن در قبال قدس تحت فشار بگذارد ولی آنگونه که سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده است هیچ‌یک از اعضای این اتحادیه از این مجمع درخواست برگزاری نشستی فوق‌العاده را برای بررسی اقدام ترامپ در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل مطرح نکرده‌اند. لیبرمن:  نمایندگان عرب جنایتکارند!
یک روز پس از اظهارات تحریک‌آمیز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، او در اظهارنظر نژادپرستانه دیگری مدعی شد نمایندگان فهرست یکپارچه احزاب عربی در کنست جنایتکاران جنگی هستند. آویگدور لیبرمن در واکنش به طرح «حنین زعبی» نماینده زن عرب کنست برای سلب اعتماد از کابینه نتانیاهو به‌خاطر ارتکاب جنایت‌‌های جنگی توسط نخست‌وزیر و دولتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، او و دیگر نمایندگان عرب را آماج حملات خود قرار داد، این در حالی است که نمایندگان عرب کنست طی روزهای گذشته در صف اول راهپیمایی‌‌های اعتراضی مناطق عرب‌نشین فلسطین اشغالی علیه تصمیم ترامپ بوده‌اند. لیبرمن همچنین اهالی شهرک‌‌های عرب‌نشین «وادی عاره» را بدین خاطر که آنها به جای پرچم ستاره داوود، پرچم‌‌های فلسطین و حزب‌الله لبنان را به اهتزاز درمی‌آورند، شهروندان اسرائیل ندانست. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سپس به جناح چپ این رژیم به‌خاطر ابراز همبستگی گسترده با فلسطینیان درباره تصمیم ترامپ درباره قدس تاخت. چنین واکنش‌‌هایی از سوی مهم‌ترین وزیر کابینه نتانیاهو حاکی از عمیق شدن شکاف در رژیم صهیونیستی است. لیبرمن یکشنبه گذشته نیز با تحریک فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی 1948‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نه‌تنها خواستار تحریم آنها به‌خاطر مشارکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات‌‌ها علیه تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا شد بلکه آنها را به اخراج‌شان از سرزمین‌‌های آبا و اجدادی خود تهدید کرد.