وزیر راه‌وشهرسازی امروز به مجلس می‌رود؛

گروه مسکن- وزیر راه‌وشهرسازی برای حضور در نشستی مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس امروز به مجلس می‌رود‌. بر اساس برنامه اعلام شده توسط مجلس شورای اسلامی در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نماینده نوشهر و چالوس نیز در صحن علنی از عباس آخوندی سوال می‌پرسد‌.
رحیمی، عضو فراکسیون امید گفته که در این جلسه درباره میزان آمادگی وزارت راه‌وشهرسازی در وضعیت‌های بحرانی از جمله زلزله و حوادث جاده‌ای و ریلی و هوایی در شهرها و روستاها به ویژه در تهران و به‌خصوص در حوزه فرودگاهی و ریلی نیز بحث و بررسی صورت خواهد گرفت‌. نماینده تهران تاکید می‌کند که تعامل و ارتباط وزرا با مجلس از شرایط خوبی برخوردار نیست و باعث نارضایتی شده است، این‌گونه جلسات باعث می‌شود که وزرا به سوالات نمایندگان پاسخ داده تا هرگونه ابهامی رفع شود‌.
علیرضا رحیمی: نتیجه جلسه تذکر و سوالات مکرر از وزیر است
یک عضو هیات‌رییسه فراکسیون امید در مورد حضور آخوندی در مجلس می‌گوید: «فراکسیون امید قبل از برگزاری جلسه علنی، میزبان وزیر راه‌وشهرسازی است‌. قرار است وزیر به سوالات و ابهامات نمایندگان در موضوعات مختلف پاسخ دهد؛ موضوعاتی که نتیجه آن تذکر و سوالات مکرر از وزیر می‌شود‌.»


به گفته علیرضا رحیمی، وضعیت مدیریتی فرودگاه‌های کشور و ریسک‌های پنهان در ایمنی و مراقبت پروازها و سفرهای خارجی مدیران، همچنین مسکن مهر در کنار موضوع پروژه‌های بخش ریلی کشور و عزل و نصب‌های ستادی و استانی و شرکت‌های مادرتخصصی و فرودگاه‌ها از مواردی است که در این جلسه از وزیر راه‌وشهرسازی سوال خواهد شد‌.
جلسه امروز استیضاح درون‌فراکسیونی است
با وجود اینکه برخی از اعضای فراکسیون امید در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» از حضور آخوندی در فراکسیون به عنوان جلسه‌ای برای گفت‌وگوی صمیمانه و طرح برنامه‌ها یاد می‌کند رحیمی این نشست را یک «استیضاح درون‌فراکسیونی» خوانده است‌. رحیمی در صفحه اینستاگرم خود در مورد دلایل حضور آخوندی در مجلس آورده است: «فشارهای زیادی ازسوی نمایندگان برای استیضاح چند وزیر به دلایل عدیده وجود دارد اما برای استیضاحی که شکل فراکسیونی داشته باشد لازم است فرآیند فراکسیون را طی کند؛ تعامل و ارتباط وزیران با مجلس همچنان از سکته‌های شدیدی برخوردار است که نارضایتی بیشتری در مجلس برای نمایندگان فراهم ساخته است‌.»
رحیمی در ادامه اعلام کرده است که اعتراض نمایندگان نسبت به عملکرد وزیران در حال فرافراکسیونی و عمومی شدن است‌. نکته‌ای که تلویحا به دو بار استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی اشاره می‌کند‌. رحیمی در این ارتباط نوشته است: «حضور آقای آخوندی در فراکسیون امید برای پاسخگویی به ابهامات و سوال‌های نمایندگان در موضوعات مختلف است؛ موضوعاتی که از مسیر تذکر و سوال‌های مکرر نمایندگان، بعضا با پاسخ قانع‌کننده‌ای مواجه نشده است‌. این نشست در نوع خود می‌تواند یک استیضاح درون‌فراکسیونی تلقی شود موضوعی که باید سرعت عمل جبرانی و بیشتر وزیر را برای اصلاح رویه‌های مدیریتی و عملکردی درپی داشته باشد‌.»سخنان رحیمی نشان می‌دهد که نشست نمایندگان با وزیر راه‌وشهرسازی تنها یک نشست عادی نیست و ممکن است در صورت عدم توافق میان وزیر و نمایندگان مجلس ابعاد سوالات گسترده‌تر شود‌. استفاده از واژه «استیضاح درون‌فراکسیونی» توسط رحیمی می‌تواند دو تعبیر داشته باشد؛ نخست آنکه فراکسیون امید در اثر آنچه «فشار نمایندگان برای استیضاح» خوانده شده وارد عمل شده باشد‌. این تعبیر با توجه به اینکه عمر دولت دوازدهم هنوز به یک سال نرسیده بعید به نظر می‌رسد‌. یک تعبیر دیگر از اظهارات رحیمی می‌تواند تلاش فراکسیون برای جلوگیری از استیضاح باشد؛ فراکسیونی که تاکنون همسو با دولت رفتار کرده است و بعید نیست که اکنون به عنوان «سپر استیضاح» وارد عمل شود‌. رحیمی در آخرین استیضاح آخوندی موارد مطرح شده توسط متقاضیان استیضاح را «مبهم» خوانده بود و این سابقه صحت تعبیر دوم را تقویت می‌کند‌.
دولت و افزایش ایمنی جاده‌ها
صدیف بدری*
پیشنهاد افزایش قیمت بنزین برای کاهش تلفات جاده‌ای به تازگی توسط دولت مطرح شده اما لازم است در مورد آن قدری بیشتر تامل کنیم‌‌. به‌طور معمول مسوولان ما چند وقت یک بار زمانی که می‌خواهند مشکلات مالی را یک جا حل کنند سراغ قیمت بنزین می‌روند‌‌. پیش از این هم طرح‌هایی برای افزایش قیمت بنزین اجرا شد اما به نظر می‌رسد تاثیری در کاهش تلفات جاده‌ای نداشت‌‌. در مورد این مساله یادآوری چند نکته لازم است‌‌؛ نخست آنکه افزایش قیمت بنزین بار روانی بالایی از لحاظ اجتماعی دارد و با وجود اینکه می‌تواند تا حدی در ایمنی جاده‌ها موثر باشد اما این تاثیر به میزانی که مسوولان می‌گویند نیست‌‌. در مورد این طرح گفته می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت بنزین را در زیرساخت‌های جاده‌ای و توسعه حمل‌ونقل عمومی صرف کنیم تا از این طریق به کاهش تصادفات جاده‌ای کمک شود‌.
نکته دومی که باید به آن توجه داشت این است که افزایش قیمت بنزین زمانی موثر است که همه آن صرف توسعه حمل‌ونقل ریلی و نوسازی ناوگان شود اما تجربه نشان داده است که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد‌‌. دولت‌ها هرجا کمبود پیدا کنند درآمد حاصل از افزایش قیمت سوخت را همان جا صرف می‌کنند‌‌. این اقدام دولت‌ها معمولا از تمایل به حل مشکلات جاری و اولویت داشتن آنها بر طرح‌های توسعه‌ای ناشی می‌شود لذا سرنوشت افزایش قیمت سوخت به هزینه شدن در امور جاری ادارات دولتی و حل مشکلات آنها ختم خواهد شد‌‌. بر همین اساس افزایش قیمت سوخت شرایطی را که مدنظر دولت است فراهم نمی‌کند‌‌. به عنوان مثال در بحث هدفمندی یارانه‌ها باید پرسید چقدر از درآمدهای حاصل از یارانه بنزین صرف زیرساخت‌ها و تولید شد؟ تقریبا باید گفت هیچ‌.
کاهش تصادفات نیازمند یک برنامه جامع است. دولت در برنامه‌های خود قصد دارد در 10 سال با هزینه هشت هزار میلیارد تومان جاده‌ها را اصلاح کند که با توجه به وضعیت جاده‌ها رقم زیادی نیست‌‌. زمانی که جاده مناسب نباشد تصادفات بیشتر می‌شود و زمانی که شهروندان به اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی دسترسی نداشته باشند با وسیله شخصی سفر می‌کنند‌‌. در گذشته فکر می‌کردیم اگر قیمت بنزین از 300 به 1000 تومان برسد اتفاق مثبتی در ایمنی جاده‌ها رخ می‌دهد اما هیچ اثری نداشت‌‌. ممکن است این کار اثر کوتاه‌مدت داشته باشد اما زمانی که مردم خدمات خوبی دریافت نکنند حاضرند بیشتر هزینه کنند و سراغ همان وسایل شخصی خود بروند‌.
*سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی