هدف‌گذاري کاهش تورم به زير ۵ درصد

قائم مقام بانک مرکزي گفت: از سال ۲۰۱۶ ميلادي شاهد تورم تک رقمي‌بوده‌ايم که در ۲۵ سال گذشته بي سابقه بوده و ما به دنبال اين هستيم که نرخ تورم را در سال‌هاي آينده به کمتر از ۵ درصد برسانيم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از خبرگزاري ايبِنا، اکبر کميجاني در اجلاس مشاورين سيانزا که با حضور نمايندگاني از بانک‌هاي مرکزي کشور‌هاي بنگلادش، هنگ کنگ، پاکستان، فيليپين و تايلند برگزار شد، با خير مقدم به مهمانان و اعضاي سيانزا، افزود: يکي از مباحث مهم که اجلاس سيانزا درباره آن تصميم گيري خواهد کرد انتخاب ميزبان بعدي است. کميجاني از تلاش اعضاي پژوهشکده پولي و بانکي براي هماهنگي‌هاي انجام شده جهت برگزاري اين جلسه قدرداني و به برخي از مسايل اقتصاد کلان ايران اشاره کرد. وي با اشاره به انتخاب دوباره دکتر روحاني به عنوان رييس جمهور در ايران اظهارداشت: ما سال‌هاي سختي را داشتيم. 
به دليل فعاليت‌هاي صلح آميز هسته اي محدوديت‌هاي زيادي را تجربه کرديم و در نتيجه اين تحريم‌ها اقتصاد ايران با مشکلات زيادي مواجه شد. کميجاني با بيان اينکه اقتصاد ايران به دليل مسايل تاريخي بانک محور است، تصريح کرد: ۹۰ درصد تامين مالي در ايران بر عهده بانک‌ها بوده ضمن اينکه هزينه تامين مالي نيز بالا است و بيشتر به عهده بانک‌هاي تخصصي و تجاري است.
قائم مقام بانک مرکزي با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته صادرات نفت با مشکل مواجه بود و درآمدهاي آن کاهش يافته بود، البته مشکل ديگر تحريم‌هاي اقتصادي بود، خاطرنشان کرد: به دليل تحريم‌ها ما نمي‌توانستيم به منابع خود در بانک‌هاي خارجي دسترسي داشته باشيم و اين مسايل باعث رکود سنگين شده بود.
 وي ادامه داد: دولت يازدهم نه تنها مذاکرات را آغاز بلکه گفتگوهاي سنگيني را شروع کرد و اين مذاکرات تا سال ۲۰۱۵ به نتيجه نهايي رسيد.
کميجاني ادامه داد: بعد از آن به تدريج نشانه‌هاي خوبي را شاهديم به نحوي که بعد از يکسال از آغاز مذاکرات به نتايج معناداري رسيديم که‌امروز به آن برجام مي‌گوييم. وي اظهارداشت: امروزه آژانس بين الملل انرژي اتمي‌تاکيد دارد که ايران به تمامي‌تعهدات خود تحت برجام عمل کرده، با اين حال در سمت مقابل دولت آمريکا به تصميمي‌که در ۵+ ۱ گرفته شده احترام نمي‌گذارد. 
وي خاطر نشان کرد: از سپتامبر سال جاري دولت آمريکا محدوديت‌هاي جديدي را شروع کرده، اما به هر حال من سياستمدار نيستم. قائم مقام بانک مرکزي افزود: در سال ۲۰۱۳ ميلادي دولت در سياست‌هاي پولي ومالي خود تجديد نظر کرد. ما در انتخابات خرداد ۲۰۱۳ داراي نرخ تورم ساليانه حدود ۳۵ درصد بوديم اما خوشبختانه به دليل سياست‌هاي اصلاحي در شش ماهه ابتدايي دولت يازدهم نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش يافت اين در حالي بود که اقتصاد ايران همچنان با محدوديت‌هايي روبرو بود. 
کميجاني گفت: ارزش ريال برابر ساير ارزها از جمله دلار در سال‌هاي قبل از دولت يازدهم به شدت کاهش يافته بود ثابت ماند و فضاي با ثبات آرامي‌را تجربه کرد. وي افزود: در دو تا سه سال اول دولت روحاني مقداري از رکود حاکم بر بازار‌ها کاسته شد و ‌ارزش ريال نيز افزايش يافت. به گفته وي، مديريت بانک مرکزي با همکاري دولت توانست که در کمتر از يکسال رشد سه درصدي توليد ناخالص داخلي و کاهش نرخ تورم را شاهد باشد و از سال ۲۰۱۶ ميلادي شاهد تورم تک رقمي‌بوده‌ايم که در ۲۵ سال گذشته بي سابقه بوده و ما به دنبال اين هستيم که نرخ تورم را در سال‌هاي آينده به کمتر از ۵ درصد برسانيم. کميجاني ادامه داد: در دو سال گذشته کاهش ارزش ريال کمتر از تفاضل نرخ تورم ارز ساير کشور‌ها برابر دلار بوده است. اين در حالي است که همزمان شاهد کاهش بهاي نفت بوديم و نه تنها ايران بلکه تمام کشور‌هاي نفتي دچار سختي شدند. وي خاطر نشان کرد: بار ديگر اقتصاد دچار رکود شد و توليد ناخالص داخلي در سال ۲۰۱۷ به ۱.۶ رسيد اما با اين حال اقتصاد کلان ايران فضاي آرام و با ثباتي را تجربه کرد. به گفته وي، درسال گذشته ايران شاهد رشد ۱۲.۵ درصدي توليد ناخالص داخلي بوده ورتبه اول را در منطقه داشت. بخش مهمي‌از اين رشد به دليل افزايش صادرات نفت و ظرفيت بالاي آن در اقتصاد ايران بوده است. همچنين ما به حساب‌هاي خارجي ومنابع ارزي خود دسترسي داشتيم. قائم مقام بانک مرکزي ادامه داد: در سال جاري توليد ناخالص داخلي ديگر در زمينه نفت نخواهد بود بلکه بخش غير نفتي نقش مهم تري بازي خواهد کرد. اين مقام ارشد بانک مرکزي گفت: هفته گذشته هياتي از صندوق بين المللي پول از ايران بازديد کرد و در گزارشي پيش بيني شده بود که رشد توليد ناخالص داخلي در سال آينده ۴.۵ درصد باشد. مطالعات ما در بانک مرکزي نشان مي‌دهد که ما شاهد رشد اقتصادي با اصلاح سياست‌ها در اقتصاد کلان خوب باشيم و با کمک دولت و بانک مرکزي ما به اهداف مورد نظر مي‌رسيم. وي تاکيد کرد: اقتصاد ايران يکي از قدرتمند‌ترين اقتصادها در خاورميانه و جزو اقتصادهاي برتر در جهان است که تجارت خوبي را با کشور‌هاي آسيايي دارد. ما در حال غلبه بر مشکلات و بر طرف کردن موانع بر سر راه اقتصاد کلان هستيم. وي در پايان اظهار اميدواري کرد که در سپتامبر ۲۰۱۸ شاهد اجلاس خوبي با حضور روساي بانک مرکزي سيانزا باشيم.