موضع ضدصهیونیستی مسیحیان فلسطین اشغالی



گروه جهان/   تصمیم دونالد ترامپ درباره به رسمت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، نه تنها خشم مسلمانان جهان را برانگیخته، بلکه سایه سنگینش را بر بزرگ‌ترین جشن مسیحیان فلسطین یعنی کریسمس نیز انداخته است. در حالی که هر سال این روزها خیابان‌های مسیحی‌نشین فلسطین با انواع چراغ‌ها و درخت‌های کریسمس تزئین می‌شدند تا بیش از همیشه همزیستی مسالمت‌آمیز و وحدت مسلمانان و مسیحیان را به رخ بکشند، امسال تصمیم ترامپ باعث شده تا مسیحیان فلسطین بار دیگر حمایتشان را از همسایگان مسلمانشان نشان بدهند و اعلام کنند که به‌دلیل این اقدام ظالمانه امسال جشن نخواهند گرفت.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری «الجزیره»، رهبران مسیحی که پیش از این تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا را «خطرناک و توهین‌آمیز» خوانده بودند، این بار نیز نشان دادند که در همه حال از مسلمانان حمایت می‌کنند.  عطاالله حنا کشیش کلیسای ارتدوکس یونانی بیت‌المقدس روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم امریکا توهینی آشکار به مسیحیان و مسلمانان سراسر جهان است که آنجا را مقدس‌ترین و روحانی‌ترین میراث ملی‌شان می‌دانند. ما فلسطینی‌ها، چه مسلمان چه مسیحی، به طور قطع تصمیم امریکا مبنی بر اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل را رد می‌کنیم. امریکا کاری را انجام داده که صلاحیت دخالت در آن را نداشته است». هدی عبدالحمید، خبرنگار الجزیره در بیت‌لحم می‌گوید که اعتراض مسلمانان به این تصمیم طی دو روز گذشته بسیار پرشور بوده است و مردم بسیاری در مراسم سالانه شهرشان شرکت کردند و نسبت به تصمیم ترامپ اعتراض کردند: «شعار مسلمانان و مسیحیان که نشان از همبستگی و اتحاد میان آنها بود بسیار شنیده می‌شد بویژه آنکه این بحران سیاسی می‌تواند باعث به آشوب کشیدن کل منطقه شود». ماهر صنواتی، یکی از اعضای شورای محلی بیت‌لحم می‌گوید: «مراسم امسال حامل پیام صلح و عشق و تفاهم بود. ما می‌خواهیم با همسایگانمان زندگی صلح‌آمیزی داشته باشیم و همه با هم در بیت‌المقدس زندگی کنیم».


اعتراض مسیحیان فلسطین
به ترامپ در آستانه کریسمس
همه ساله با رسیدن اواخر ماه دسامبر بیت‌لحم میزبان گردشگران سراسر جهان است که به این شهر می‌آیند تا جشن و آیین مسیحیان فلسطینی را از نزدیک به تماشا بنشینند و شور و همبستگی میان حامیان دو دین بزرگ جهان را در این شهر تاریخی نظاره کنند. اما امسال به‌دلیل تاختن ارتش رژیم اشغالگر بر مردم فلسطین، بیت‌لحم خالی از حضور گردشگر است. صنواتی می‌گوید: «متأسفانه بعد از اعلام تصمیم ترامپ، مردم ناگهان از وضعیت امنیت شهر نگران شدند. خیلی از فلسطینی‌ها که هر سال این موقع به بیت‌لحم می‌آمدند امسال به جای دیگری می‌روند. هر سال که گردشگران به این شهر می‌آمدند از اتحاد مسیحیان و مسلمانان لذت می‌بردند و حامی آن بودند». گروه‌های مسیحی ساکن بیت لحم در اعتراض به تصمیم اخیر ترامپ، مراسم جشن کریسمس در میدان کلیسای المهد را لغو و تنها به انجام مراسم مذهبی و گردهمایی در شب کریسمس اکتفا کردند. به گزارش «ایران» به نقل از ایندیپندنت، اهالی شهر ناصره، که برخی معتقدند حضرت مسیح دوران کودکی‌اش را در آنجا سپری کرده، هم اعلام کرده‌اند که برخی از جشن‌های کریسمس خود را در اعتراض به تصمیم ترامپ لغو می‌کنند. ناصره بزرگ‌ترین شهر اشغالی رژیم صهیونیستی است که جمعیتی نزدیک به 76 هزار نفر متشکل از مسلمانان و مسیحیان دارد و هر سال جشن‌های کریسمس ویژه‌ای تدارک می‌بیند. سالم شراره سخنگوی شهر در این باره گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم جشن‌های سنتی کریسمس خود را لغو کنیم زیرا ترامپ درباره بیت‌المقدس سخنان ظالمانه‌ای علیه همسایگان مسلمانمان گفته است». به گزارش «ایران»، از سوی دیگر مسیحیان نوار غزه نیز به حمایت از برادران و خواهران مسلمان‌شان برخاسته‌اند. مالکوم وب خبرنگار الجزیره در گزارش خود از نوار غزه گفت: «مسیحیان نوار غزه مراسمی در کلیسا برای نشان دادن اعتراض‌شان به این تصمیم ترتیب داده‌اند. تصمیم ترامپ باعث برافروخته‌ شدن خشم مسیحیان شده است. طی سال‌های اخیر شرایط تحمیلی رژیم صهیونیستی در نوار غزه نه تنها باعث آزار مسلمانان شده بلکه بسیاری از مسیحیان را نیز به ستوه آورده و بسیاری از آنها از نواز غزه گریخته‌اند. با برخی از شهروندان مسیحی اینجا که صحبت می‌کردم می‌گفتند نواز غزه به زندانی برای همه انسان‌ها تبدیل شده است».
اقلیت دنباله‌روی ترامپ
در برابر اکثریت منتقد
یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ، انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود. در حالی که انتظار می‌رفت این در حد وعده انتخاباتی باقی بماند، سخنرانی ششم دسامبر او نشان داد که نباید برای بی‌درایتی او حدودی را متصور شد. با وجود آنکه ذره‌ای از خشم و التهاب جهان از تصمیم ترامپ کاسته نشده، چند کشور نگران از قطع کمک مالی امریکا به آنها اعلام کرده‌اند که آنها نیز ترامپ را در این تصمیم حمایت خواهند کرد و سفارتخانه‌هایشان را به قدس منتقل می‌کنند. به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری مجله نیوزویک، رومانی از معدود کشورهایی است که ابراز تمایل کرده که سفارتش را به قدس ببرد. رئیس پارلمان این کشور ضمن اعلام حمایت از تصمیم ترامپ گفت: «من فکر می‌کنم رومانی باید انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس را به طور جدی بررسی کند. ما باید خیلی جدی در این باره فکر کنیم.» این در حالی است که در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای تصویب قطعنامه علیه تصمیم ترامپ، رومانی رأی ممتنع به آن داده بود. از سوی دیگر گواتمالا که در میان هفت کشوری است که به قطعنامه علیه ترامپ رأی منفی داده بود، نیز صریحاً اعلام کرده که چنین طرحی را بررسی خواهد کرد. به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، رئیس‌جمهوری گواتمالا گفته که سفارت این کشور به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد تا گواتمالا نخستین کشوری باشد که از تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا تبعیت کرده است». به گزارش «ایران» به نقل از نیویورک‌تایمز، جمهوری چک هم تلویحاً گفته بود که شاید از تصمیم ترامپ حمایت کند و سفارتش را به قدس ببرد اما بعد زیر فشار انتقادها سخنش را پس گرفت و در مجمع عمومی هم رأی ممتنع داد. از طرف دیگر با وجود تهدیدهای آشکار و پنهان امریکا علیه کشورهای دیگر، همچنان بیشتر کشورهای جهان علیه تصمیم ترامپ مقاومت می‌کنند. به گزارش ایرنا، دولت مالزی تصمیم گرفته است سفارت خود را در بیت‌المقدس شرقی بنا سازد. پیش از این ترکیه و کویت نیز اعلام کرده بودند سفارتخانه های خود را به «قدس شرقی» انتقال
خواهند  داد.

برش
پاپ فرانسیس: خاورمیانه به راه‌حل دو کشوری نیاز دارد
پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در سخنان خود به مناسبت ولادت عیسی مسیح (ع) مهاجرت میلیون‌ها پناهجو در جهان امروز را به سفر حضرت مریم (س) و یوسف نجار به بیت لحم ، تشبیه و ابراز امیدواری کرد هیچکس این احساس را نداشته باشد که در زمین جایی برای او وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، پاپ فرانسیس  در سخنان خود همچنین خواستار مذاکرات بر سر راه حل دو کشوری برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل- فلسطین شد و گفت: دعا کنیم که مذاکرات میان طرفین آغاز شود و این مذاکرات در نهایت به نتیجه برسد و همزیستی صلح آمیزی میان دو ملت با توافق دوجانبه و مرزهای به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین‌الملل ایجاد شود.