چرا ایران در رای گیری قطعنامه علیه میانمار شرکت نکرد ؟

ایران در رأی‌گیری قطعنامه توقف عملیات نظامی دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان این کشور شرکت نکرد؛ اتفاقی که در کنار رأی منفی روسیه، چین و سوریه به این قطعنامه (که موضعی به سود دولت جنایتکار میانمار تلقی می شد) واکنش های زیادی را در بین کاربران فضای مجازی برانگیخت. برخی معتقد بودند که ایران ملاحظه روسیه را کرده و از مسلمانان مظلوم میانمار دفاع نکرده است و برخی نیز معتقد بودند کشورهایی چون سوریه با رأی خود اقدامی علیه جریان اسلامی انجام داده اند.در عین حال توضیحات روز گذشته دفتر نمایندگی ایران در نیویورک دلیل حضور نداشتن ایران در این جلسه و حتی دلیل رأی منفی کشورهایی چون سوریه و روسیه را تا حد زیادی روشن می کند.
دفتر نمایندگی ایران توضیح داده که کمیته سوم مجمع عمومی همواره یکی از کمیته هایی است که کشورهای قدرتمند برای فشار به مخالفان خود از آن استفاده می کنند و با این که کشورهای زیادی در این کمیته محکوم نشده اند، اما ایران همواره یکی از کشورهایی بوده که هدف قطعنامه های سیاسی کشورهایی چون عربستان، کانادا و آمریکا قرار گرفته است.
 به همین دلیل موضع اصولی ایران و بسیاری کشورها در قبال قطعنامه های این کمیته این بوده که همواره رأی منفی بدهد. در عین حال بنا بر توضیحات دفتر نمایندگی ایران، با توجه به ظلم میانمار به اقلیت مسلمان این کشور، ممکن بود رأی منفی ایران به این قطعنامه نوعی حمایت از جنایت های دولت این کشور تلقی شود به همین دلیل ایران گزینه شرکت نکردن در جلسه را انتخاب کرد.این قطعنامه که به پیشنهاد عربستان به مجمع عمومی ارائه شده بود با ۱۲۲ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۲۴ غایب تصویب شد که ایران جزو غایبان این رأی گیری بود. کشورهای روسیه، چین و سوریه هم جزو مخالفان بودند. کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل یکی از شش کمیته اصلی این مجموعه است که به موضوعات حقوق بشری و فرهنگی می پردازد. ریاست این کمیته در اوج جنایت های سعودی در یمن به عربستان واگذار شده بود تا نشان دهنده حجم سیاسی کاری در این کمیته باشد.
توضیحات بهرام قاسمی
با این حال شامگاه گذشته، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه‌گفت: شرکت نکردن کشورمان در رای گیری مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار با عنایت به برخی ابعاد فنی و کارشناسی بوده است؛ اما با توجه به اهمیت ملاحظات سیاست خارجی جمهوری اسلامی و مبانی اصولی سیاست خارجی کشور، امروز با ارسال یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان ملل متحد، رای مثبت جمهوری اسلامی ایران به این قطعنامه ثبت شد. قاسمی افزود: ایران همواره به جز در قطعنامه های مربوط به فلسطین که طی دستور کار دیگری بحث می شود و همیشه به آن ها رای مثبت داده، به قطعنامه های مربوط به وضعیت حقوق بشر در کشورها رای منفی داده است.قاسمی در انتها با تأکید بر این که بهتر بود ملاحظات کلان سیاست خارجی ایران بر ملاحظات کارشناسی ترجیح داده می‌شد، تصریح کرد که سه شنبه (دیروز) با ارسال یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان ملل، رای مثبت ایران به این قطعنامه ثبت شد و بدین شکل در جهت تصحیح موضع قبلی اقدام لازم و فوری به عمل آمد.