وا کنش وزیر کشور به اعتراضات اخیر

شرق: تجمعات اعتراضی، روز گذشته در حالی در نقاطی از تهران و برخی از شهرهای کشور ادامه پیدا کرد که وزیر کشور با غیر‌قانونی‌خواندن این اجتماعات از مردم خواست تا در آنها شرکت نکنند. تجمعات اعتراضی از پنجشنبه گذشته در مشهد، نیشابور و کاشمر آغاز شد و روز جمعه در کرمانشاه و ساری ادامه پیدا کرد. در تهران، دانشگاه تهران و خیابان‌های اطراف آن محل برگزاری تجمع اعتراضی بود که با حضور نیروی‌های پلیس، همراه بود. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در واکنش به برخی فراخوان‌های فضای مجازی که مردم را دعوت به تجمع می‌کنند، به «باشگاه خبرنگاران» گفت: «ما گزارش‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و این تجمعات قطعا غیرقانونی است». او با تأکید بر اینکه هر نوع تجمعی باید مجوز داشته باشد، گفت: «نیروی انتظامی و قوه قضائیه تاکنون تلاش کرده‌اند مدیریت کنند تا تجمعات غیر‌قانونی تبدیل به مسئله‌ای نشود که نگرانی ایجاد کند». رحمانی‌فضلی به روند قانونی اخذ مجوز تجمع اشاره و بیان کرد: «افرادی که می‌خواهند تجمعی داشته باشند، باید درخواست دهند، وزارت کشور  و استانداری‌ها درخواست آنان را بررسی می‌کنند».
احمد خاتمی: آمدنیوز آتش‌بیار معرکه است
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی که در مراسم گرامیداشت نهم دی در جمع مردم کرمان سخنرانی می‌کرد، گفت: «معرکه‌گردان صحنه این اغتشاشات و حلقه وصلی که تحریک می‌کند، جاهای مختلف شلوغ شود، سایت آمدنیوز است و مردم باید بدانند حامی مالی این سایت بهایی‌ها هستند و از آمریکا دستور می‌گیرند و این سایت آتش‌بیار معرکه است و از مسئولان وزارت ارتباطات می‌خواهم اگر توانش را دارند، این سایت ضدانقلاب را له کنند و اجازه ندهند این سایت ضدانقلاب فراورده‌های انقلاب اسلامی را از بین ببرد».
مکاتبه وزیر ارتباطات با مدیر تلگرام


در همین راستا، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، در توییتی خطاب به مؤسس تلگرام بی‌‌آنکه اشاره‌ای به نام سایت آمد‌نیوز داشته باشد، خواستار فیلتر‌شدن آن شد و نوشت: «یک کانال تلگرامی عملا مردم را دعوت به ایجاد نا‌امنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند. زمان توقف خشونت‌پراکنی نیست؟». پاول دوروف، مؤسس تلگرام، نیز در پاسخ به توییت وزیر ارتباطات، نوشت: «ترویج خشونت بر‌اساس مقررات تلگرام ممنوع است. اگر صحیح باشد، ما ناچاریم این کانال‌ها را مسدود کنیم، بدون توجه به‌ اندازه کانال و تأثیرات سیاسی آن». اواخر شب گذشته كانال آمدنيوز از دسترس خارج شد. معصومه ابتکار، معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری، هم در حساب توییتر خود درباره آنچه در تهران و سایر شهرها صورت گرفته، نوشت: «اگرچه اعتراض به مشکلات حق مردم برای اصلاح امور است؛ اما معترضان باید بدانند از کجا هدایت می‌شوند و رهبرشان کیست؟».
ترکان: مخالفان موج‌سواری نکنند
اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده، هم در اظهار‌نظری مشابه با ابتکار در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین با تأکید بر اینکه «باید به محتوای این اعتراضات مردم توجه شود» گفت: «ممکن است جریانی بر این نارضایتی‌ها سوار شده باشند که این جریان‌ها هم از داخل کشور و هم از خارج از کشور هستند؛ چون وقتی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌گویند ما طرح‌های توافق‌شده داریم؛ یعنی می‌خواهند بر بستر نارضایتی‌ها برای ضربه‌زدن به ما سوار شوند». او با اظهار اینکه «مخالفان سیاسی موجود در کشور هم کوشش‌شان بر این است که بر نارضایتی‌ها سوار شوند»، افزود: «بنابراین جریان‌های مخالف؛ چه داخلی و چه خارجی کوشش‌شان سوار‌شدن بر نارضایتی‌ها است؛ اما آیا نارضایتی وجود دارد؟ بله نارضایتی وجود دارد؛ اما دیگران بر این نارضایتی‌ها سوار می‌شوند. مخالفان پیچیدگی رفتارشان و  مهارت‌شان سوار‌شدن بر نارضایتی‌هاست و این مهارت را دارند». او بیان کرد «واقعیت این است که بستر نارضایتی وجود دارد که باید این بسترها را بررسی کنیم و خواست‌های مردم را مورد توجه قرار دهیم و این موضوعات نارضایتی را مدیریت کنیم که مشکل حل شود».
روایت خبرگزاری فارس از تجمع تهران
خبرگزاری فارس در گزارش خود از تجمع روز شنبه تهران نوشت: «در این تجمع به‌هیچ‌عنوان شعاری در اعتراض به گرانی سر داده نشد و شعارها بیشتر با مضامین سیاسی و ساختارشکنانه از جمله «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «مرگ بر روسیه»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و شعارهایی تند علیه مسئولان نظام است. همچنین کانال فارس‌پلاس متعلق به خبرگزاری فارس هم به نقل از یک شاهد عینی از وقایع روز گذشته تهران نوشت: «از حافظ تا آزادی اومدم. چند نکته‌ای که دیدم را خلاصه از همین‌جا توی خیابون می‌نویسم. طبیعی است که این مشاهدات من است و همه صحنه‌ها را ندیدم. از ساعت ۱۶ تا ۱۸. چندتا از رفقای طلبه اومدن که اگر مردم عادی معترض به وضعیت اقتصادی را دیدند، بروند و باهاشون صحبت کنند. همدردی کنند و امیدواری دهند؛ اما خبری نبود و دست خالی برگشتند. عمده کسانی که اومدن تماشاچی‌اند. حقا هم هیجان داره. هم حس کنجکاوی و هم تازگی. شاید کمی هم دلهره شیرین. معترضین در سه بخش اجتماع کردند. عده‌ای در دانشگاه تهران. کمتر از صد نفر داخل یک پاساژ مقابل دانشگاه و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نرسیده به یادگار امام. داخل پاساژ تعدادی دختر و پسر دست می‌زدند و شعار می‌دادند.  تعدادی از دختر و پسرا هم آن‌قدر هیجان‌زده بودند که روی پا نبودن. یه گوشه هم آتیش درست شد که فوری جمع و جورش کردند. نرسیده به یادگار جمعیت بیشتر بود. کل خیابان را به سمت غرب گرفته بودند و راه می‌رفتند. شعار نه غزه و نه لبنان مهم‌ترین شعارشون بود. سن و سال‌شون بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. خیلی جوان‌اند. اصن ۸۸ را خیلی‌هاشون ندیدن که بخواد شبیه اون روزا باشن. برای همین خبری از شعارهای سنتی سبزها نیست. برخورد ناجا را خیلی خوب دیدم. با آرامش تماشا می‌کردن. به نظرم راه همین است. اجازه بدن اینا در یک‌حلقه بسته جمع شوند و شعار بدهند. الحق مردم عادی شاکی‌اند و اعتراضشون رو به حالت غرغر به زبون میارن. ترافیک عجیبی است. فکر کنم‌ می‌شد از قبل برای محدودیت عبور‌و‌مرور ماشین‌ها در این مسیرها چاره‌ای کنند». خبرگزاری فارس در‌عین‌حال درباره آنچه در مراکز شهر تهران رخ داد هم چنین گزارش داد: «تعداد محدودی از اغتشاش‌گران که به اسم معترض به خیابان انقلاب آمده بودند، لحظاتی قبل از مسیر خیابان انقلاب منتهی به میدان فردوسی دست به تخریب اموال عمومی زدند. این افراد با یورش به نرده‌های میان خیابان و ایستگاه اتوبوس اقدام به تخریب اینها کرده و با به‌آتش‌کشیدن سطل‌های زباله برای سایر شهروندان مزاحمت ایجاد کردند. این افراد نرده‌های میان خیابان را کنده و با سنگ به شیشه‌های ایستگاه بی‌آرتی حمله کردند».
روایت تسنیم
خبرگزاری تسنیم هم در گزارشی از آنچه در تهران رخ داده نوشت: «بعد از ظهر امروز (شنبه) گروهی مقابل سردر دانشگاه تهران در خیابان انقلاب تجمع کرده و شعارهایی سر دادند. این تجمع در ادامه اعتراضاتی انجام می‌شود که دو روز پیش در مشهد مقدس و در انتقاد به مسائل اقتصادی از جمله موضوع بدهی‌های مؤسسات اعتباری به مردم برگزار شد؛ با‌این‌حال تجمع امروز (شنبه) گروهی در تهران کاملا متفاوت از اعتراضات مشهد به‌نظر می‌رسد. تعداد افرادی که مقابل دانشگاه تهران تجمع کرده بودند نزدیک 100 نفر بود. با این‌حال هیچ‌کدام از شعارهای آنها ناظر به مسائل اقتصادی نیست. شعارهایی که سر داده شد، عمدتا مشابه به آنهایی است که در فتنه 88 سر داده می‌شد».
روایت مهر
خبرگزاری مهر هم از ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف میدان انقلاب خبر داد و نوشت: «حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از افراد ضمن سردادن شعارهای ساختارشکنانه موجب مسدود‌شدن خیابان‌های منتهی به میدان انقلاب شدند. عده‌ زیادی از مردم به‌دلیل ترافیک ایجاد‌شده و مسدود‌شدن خیابان‌ها در پیاده‌روها تماشاچی هستند».
روایت ایسنا
خبرگزاری ایسنا هم در گزارشی از آنچه روز گذشته در نقاطی از تهران رخ داد، نوشت: «از ظهر امروز (شنبه) در نقاط مختلف بخش مرکزی تهران از جمله میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر و دانشگاه تهران تجمعاتی برگزار شد و در برخی از آنها شعارهایی علیه مسئولان سر داده شد. از حدود ساعت 12:30، حد‌فاصل میدان انقلاب تا در دانشگاه تهران تجمعاتی رخ داد که همزمان نیروهای انتظامی برای کنترل تجمع‌کنندگان در محل حاضر بودند. تجمع‌های پراکنده در پیاده‌روی مقابل دانشگاه تهران با تلاش نیروهای انتظامی برای پراکندن تجمع‌کنندگان همراه بود و تعداد زیادی از مغازه‌های کتابفروشی خیابان انقلاب در پی این تجمعات مجبور به بستن مغازه‌ها شدند یا در مقابل در مغازه با کرکره‌های نیمه‌بسته نظاره‌گر بودند. در داخل دانشگاه تهران نیز جمعی از دانشجویان اقدام به سر‌دادن شعارهایی علیه جناح‌های سیاسی و مسئولان کشور کردند. پس از ساعتی نیروی انتظامی تلاش کرد درِ دانشگاه تهران را به روی دانشجویانی که داخل دانشگاه هستند، ببندند که این اقدام با درگیری‌هایی همراه شد؛ اما سرانجام نیروی انتظامی موفق شد درِ دانشگاه تهران را به روی دانشجویان تجمع‌کننده ببندد.  همچنین از سویی دیگر از حدود ساعت 15:30 جمعی دیگر از دانشجویان به جمع دانشجویان پشت در اصلی دانشگاه تهران اضافه شدند که با پرچم‌هایی در حمایت از مسئولان نظام و مقام معظم رهبری شعارهایی در حمایت از جایگاه ولایت فقیه سر دادند و تعداد زیادی از این دانشجویان بالای سردر دانشگاه پرچم‌های خود را برافراشتند و شعارهایی در مخالفت با شعارهای دیگر تجمع‌کنندگان سر دادند. از طرف دیگر از حدود ساعت چهار عصر تجمع‌هایی در حدفاصل چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب مشاهده شد و درحالی‌که تعدادی از تجمع‌کنندگان در خیابان دانشگاه اقدام به آتش‌زدن سطل آشغال و پرتاب سنگ می‌کردند، پلیس در تلاش بود تا کنترل اوضاع را در دست بگیرد و تجمع‌کنندگان را که اکثرا شعارهایی غیرمرتبط با مشکلات اقتصادی و عمدتا در ضدیت با ارکان نظام سر می‌دادند، متفرق کند. خیابان‌های منتهی به خیابان انقلاب در راستای تلاش پلیس برای پراکنده‌کردن تجمع‌کنندگان بسته شده بود که بعد از ساعتی باز شد».
روایت ایلنا
خبرگزاری ایلنا هم در گزارش خود از آنچه روز گذشته در تهران رخ داد، نوشت: « از ساعت‌های ابتدایی امروز (شنبه) عده‌ای در مقابل دانشگاه تهران و همچنین خیابان‌های منتهی به آن تجمعات پراکنده‌ای را به بهانه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی و گرانی برگزار کردند. با افزایش تعداد تجمع‌کنندگان و سردادن شعارهایی خاص، به تعداد نیروهای امنیتی و پلیس نیز افزوده شد که این مسئله موجب شد مغازه‌های مقابل دانشگاه تهران ناچارا زودتر دست از کار بکشند و البته تعداد دیگری از فروشندگان با در‌های نیمه‌بسته، تعطیلی خود را اعلام کنند. این اتفاقات در حالی رخ داد که از ساعت ۱۳ بعدازظهر، تعدادی از دانشجویان در داخل دانشگاه تهران به سمت نرده‌های منتهی به خیابان انقلاب آمده و با سردادن شعارهایی موجب شدند وضعیت در دانشگاه تهران و همچنین خیابان‌های منتهی به آن حالت امنیتی‌ بیشتری به خود بگیرد».
بازداشت و آزادی دانشجویان
در همین راستا خبرهای اولیه حاکی از آن بود که سه نفر از دانشجویان تهران دستگیر شده‌اند که البته به گفته یکی از مدیران وزارت علوم، دو نفر از آنها تا زمان ارسال این خبر آزاد شده‌اند.  این مسئول وزارت علوم که خبرگزاری ایلنا به نام او اشاره نکرده است، گفت: «دانشجویان دانشگاه تهران با اتوبوس‌هایی که در داخل دانشگاه مستقر شده بودند از دانشگاه خارج شده و تمهیدات لازم برای برقراری امنیت کوی‌دانشگاه پیش‌بینی شده است». بنا بر این گزارش، نیروهای پلیس با حضور در خیابان و پیاده‌روهای دانشگاه تهران، تلاش کردند از شکل‌گیری تجمعات پراکنده جلوگیری کنند. از ساعت ۱۵ نیز برخی دیگر از دانشجویان که بیشتر آنها خود را منتسب به بسیج دانشجویی می‌دانستند، با حضور مقابل دانشگاه تهران به حمایت از ارکان نظام پرداختند و با شعار‌هایی مانند «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، به مخالفت با تجمع‌کنندگان پرداختند. با نزدیک‌شدن به ساعت ۱۷، تجمع‌های پراکنده بیشتر از قبل شد. مشاهده‌های میدانی خبرنگار ایلنا حاکی از به‌ آتش ‌کشیده‌شدن برخی سطل‌های زباله و پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی بود؛ تا‌جایی‌که همین مسئله موجب شد نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت برخی معترضان کنند. تشدید وضعیت امنیتی موجب شد عبورومرور وسایل نقلیه با کندی صورت بگیرد به گونه‌ای که تا دقایقی اتومبیل‌ها قادر به عبور از خیابان انقلاب تهران نبودند. افزایش تجمع‌ها موجب شد نیروهای پلیس اقدام به آوردن ماشین آب‌پاش و استقرار آن در دانشگاه تهران کنند؛ هرچند تا لحظه تنظیم این خبر، گزارشی از استفاده از آن برای پراکنده‌کردن تجمع‌کنندگان یا استفاده از گاز اشک‌آور منتشر نشده است. 
تکذیب منع آمدو‌شد و تشکیل جلسه شورای تأمین
به گزارش ایسنا، در پی تجمع‌های غیرقانونی، شایعه‌هایی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه شورای امنیت کشور  از ساعت ۲۰ امشب (شب گذشته) قانون منع عبورو‌مرور در تهران را تصویب کرده است که محسن همدانی، معاون امنیتی - انتظامی استاندار تهران، در همین راستا خبر منع رفت‌و‌آمد در تهران را تکذیب کرد. همدانی همچنین در گفت‌وگو با ایلنا از تشکیل جلسه شورای تأمین استان برای بررسی تجمعات روز گذشته خبر داد. او از بیان مصوبات جلسه شورای تأمین خودداری کرده و اعلام کرد این مصوبات محرمانه است. او در‌عین‌حال گفت: «تهران شهر بزرگی است. در خیابان انقلاب حدفاصل میدان انقلاب اسلامی تا چهارراه ولیعصر، تجمعاتی غیرقانونی از سوی برخی از افراد برگزار شد که با همکاری نیروهای انتظامی درصدد کنترل آن بودیم. تهران شهر بزرگی است و می‌توانم بگویم مابقی مناطق تهران وضعیت امنی دارند».
بی‌اطلاعی از صدای شلیک
همدانی همچنین درباره خبر شنیده‌شدن صدای شلیک در میدان امام حسین تهران در حوالی ظهر دیروز گفت: «من از این مسئله بی‌اطلاع هستم و خبری در‌این‌باره ندارم و نمی‌توانم آن را تأیید کنم». او درباره اطلاع از میزان بازداشت‌شدگان تجمعات روز گذشته نیز گفت: اطلاعی ندارم و در حال بررسی این مسئله هستیم. همدانی در پاسخ به این سؤال که آیا از گاز اشک‌آور یا ماشین آب‌پاشی که در خیابان فخررازی مستقر شده است، استفاده شده است، بیان کرد: «ماشین آب‌پاشی که در ابتدای خیابان فخررازی بوده، این محل را ترک کرده است». او درباره استفاده از گاز اشک‌آور نیز یادآور شد: «استفاده از گاز اشک‌آور در اختیار فرمانده میدان است و در صورت لزوم از آن استفاده خواهد شد».
تعطیلی و بازگشایی ایستگاه مترو
همچنین به گزارش ایلنا، تشدید شرایط و افزایش شلوغی‌ها موجب شد ایستگاه‌های متروی میدان انقلاب و تئاترشهر در خط سه به گفته محمدیان، مسئول روابط‌عمومی مترو، مسافرگیری را متوقف و ایستگاه‌ها را تعطیل كردند و نیروهای پلیس با دردست‌داشتن بلندگو از مردم خواستند از هرگونه تجمع خودداری کرده و آنها را به حرکت در خیابان‌های فرعی دعوت کردند. این مقام مسئول در‌عین‌حال، اعلام کرد این نپذیرفتن مسافر تا پایان ناآرامی‌ها ادامه خواهد داشت. با‌این‌حال خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرنگار خود در اواخر وقت شب گذشته خبر داد حمل‌و‌نقل مترو در ایستگاه‌های یادشده از سر گرفته شد. 
 گمانه‌زنی فارس ازسناریوی کشته‌سازی
خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک مقام امنیتی که به نام او اشاره نکرد، از سناریوی احتمالی کشته‌سازی در تجمع‌های اعتراضی خبر داد و نوشت: طبق تجربیات ما از حوادث مشابه در سال‌های گذشته، رسانه‌های ضدانقلاب برای جلوگیری از سردشدن اعتراض‌ها در فاز بعدی خود، وارد پروژه افزایش شدید خشونت‌های خیابانی و در نتیجه پروژه کشته‌سازی در تجمعات آینده خواهند شد». به گفته این مقام امنیتی، این رسانه‌ها و کانال‌های معاند با آموزش ساخت تسلیحات و ادواتی مانند بمب دست‌ساز و اسپری فلفل و نیز تحریک مردم برای به‌کارگیری این تجهیزات و سوق‌دادن تجمع‌ها به سمت خشونت‌های فیزیکی، دنبال پیشبرد اهداف خود هستند».
آخرین وضعیت تهران
خبرگزاری ایسنا آخرین وضعیت چهارراه ولیعصر و خیابان انقلاب تهران را تا ساعت 19 شب گذشته چنین توصیف کرد: «با نزدیک‌شدن به غروب آفتاب، نیروهای امنیتی و انتظامی با دردست‌گرفتن بلندگوهایی، مردم را به خروج از پیاده‌روها، خیابان و حرکت به سمت خیابان‌های فرعی دعوت کردند. با مطرح‌شدن این خواسته‌ها از سوی نیروی انتظامی و نیز حرکت جمعی از تظاهرکنندگان به سمت خیابان‌های فرعی و خروج از خیابان انقلاب، ترافیک اندکی رو به کاستی گذاشت. با‌این‌حال نیروی انتظامی همچنان برای برقراری نظم در خیابان انقلاب حضوری پررنگ داشت».  خبرگزاری ایلنا هم بنا بر مشاهدات خبرنگار خود از کاسته‌شدن تجمعات، کاهش حضور مردم و بازشدن میدان انقلاب و روان‌شدن رفت‌و‌آمد وسایل نقلیه خبر داد. همچنین خبرها حاکی از برپایی نماز جماعت مغرب و عشا از سوی برخی اعضای بسیج دانشجویی مقابل درِ اصلی دانشگاه تهران بود. 
تجمع در سایر شهرهای ایران
به گزارش ایلنا، هم‌زمان با تجمع صورت‌گرفته در تهران از روز گذشته شهرهای کرمانشاه، چهارمحال‌و‌بختیاری، لرستان، گیلان، خراسان‌رضوی، قوچان، همدان و برخی نقاط دیگر کشور هم شاهد این تجمعات اعتراضی به بهانه مشکلات اقتصادی بودند.