ورود به اتهام سهیم‌بودن برخی مقامات در قاچاق کالا

شرق: دادستان کل کشور روز گذشته خبر داد که دادستانی به موضوع «سهیم‌بودن برخی مسئولان در قاچاق کالا» ورود پیدا کرده و مشغول بررسی است. حجت‌الاسلام‌ محمدجعفر منتظری این را در واکنش به صحبت‌های محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، گفت که به دادستان کل کشور گفته بود به جای حرف، اقدام عملی کند. به گزارش ایسنا، دادستان کل همچنین اعلام کرد که درباره این موضوع در روزهای آینده مفصل صحبت خواهد کرد. دوشنبه، 27 آذر بود که دادستان کل کشور در همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفته بود: «وقتی می‌بینیم بعضی از مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعال باشند، خود به نحوی سهم دارند یا خودشان یا فرزندانشان  یا کسانی که وابستگی به آنها دارند در واردکردن قاچاق کالا و ارز سهیم هستند، چگونه انتظار داریم این مبارزه به نتیجه مطلوب برسد». او در ادامه گفته بود: «وقتی من از یک مقام مسئول مستقیم در قاچاق کالا و ارز به‌صراحت می‌شنوم که برخی از دست‌اندرکاران دولتی نمی‌خواهند مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز شود که دروغ هم نمی‌گویند و آثار و نشانه‌های آن را ما حس می‌کنیم، می‌بینیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عملا تعطیل شده است».  دادستان کل کشور همچنین به بازدید خود از بندر شهید رجایی در ایام تعطیلات عید نوروز اشاره و عنوان کرده بود: «بنده در یک هفته بازدید از این بندر هر آنچه را که مشاهده کرده بودم، خدمت رئیس‌جمهوری عرض کردم و گفتم بندر شهید رجایی از لحاظ قاچاق کالا و ارز تقریبا‌ رها شده است». 
دولت: امان ندهید
صحبت‌های او اما با واکنش دولتی‌ها مواجه شد. سخنگوی دولت این سخن را زیبنده شخصیت دادستان کل کشور ندانسته و گفته بود: «انتظار می‌رود به جای گفتن این مسئله حتی یک لحظه هم به کسی که خطا کرده و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و آنها را دستگیر کنند و اقدامات قضائی را درمورد او انجام دهند». عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز، درباره سخنان دادستان کل کشور به «شرق» گفت: «توقع آن است که دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم چنانچه مقامی یا اعضای خانواده او در هر سطح قوه و دستگاهی در حال انجام کار قاچاق یا مشارکت در قاچاق هستند، در این زمینه برخورد لازم را انجام دهد». ماجرای قاچاق کالا، وقتی جالب‌تر می‌شود که محمود احمدی‌نژاد هم در سفر چند روز پیش خود به بوشهر، به این موضوع اشاره کرد. به گزارش سایت دولت بهار، که اخبار رئیس دولت نهم و دهم را پوشش می‌دهد، او ابتدا از سخت‌گیری بی‌مورد دولت کنونی نسبت به «ته لنجی» صیادان در استان بوشهر انتقاد کرده و سپس به بیان خاطره‌ای درباره قاچاق کالا، پرداخته بود: «یکی از مسئولان گمرک بوشهر در دولت قبل قصد داشت از مقام خود استعفا دهد. او دلیل این امر را برای استاندار وقت این‌طور توضیح داده بود که معاون یک وزارتخانه امنیتی هرهفته چند کانتینر حاوی لوازم آرایشی را به اسم کالاهای سری و تحریمی از گمرک ترخیص می‌کند. ما از او خواستیم به محل کار خود بازگردد و در بررسی‌ها اطمینان یافتیم که ادعای او حقیقت دارد. بنابراین جلوی این کار غیرقانونی را گرفتیم اما نتوانستیم آن معاون را از مسئولیتش برداریم».
حالا باید دید با استقبال دولتی‌ها از ورود قوه قضائیه به  ماجرای قاچاق کالا و همچنین ادعایی که احمدی‌نژاد کرده است، دادستان کل کشور در چند روز آینده در‌این‌باره چه خواهد گفت.