نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متفاوت است

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است، گفت: اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که به‌واسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، رفت و آمد و سرمایه‌گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه‌ای غلط است.
روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیئت دولت با‌اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض‌ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده‌ایم، گفت: این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: حل برخی از این‌ مسائل آسان نبوده و زمان‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند.
روحانی با بیان اینکه ریشه برخی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌‌های قبل برمی‌گردد و برخی‌ دیگر هم به همین ایام مربوط می‌شود، گفت: دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یکدیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می‌گویند مسائل باید شفاف باشد.


وی همچنین افزود: مردم نسبت به اینکه باید با فساد  مبارزه جدی‌تر شود و  اینکه برخی چرا مسائل به خوبی برای آنان تبیین نمی‌شود، نقد دارند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: انتقاد در همه امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید آنچه می‌خواهند را به خوبی بیان کنند.
روحانی با تاکید بر اینکه نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متفاوت است، گفت: در عین حالی که از نقد استقبال می‌کنیم و دستگاه‌های مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آنها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی فراهم شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.
وی با بیان اینکه شیوه صحیح  و انتخابی برای بیان نقد باید یک شیوه کاملاً منطقی، دقیق و قانونی بوده و در نهایت منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شیوه‌ای برای بیان نقد انتخاب شود که به‌واسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، رفت و آمد و سرمایه‌گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه‌ای غلط است.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به ابراز شادمانی دشمنان انقلاب، گفت: این آقایی که امروز در آمریکا می‌خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.
روحانی با بیان اینکه این روزها برخی از کشورهای عرب منطقه که هیچ‌وقت با مردم ایران  میانه خوبی نداشتند، پایکوبی می‌کنند، تصریح کرد: باید توجه کنیم که آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌ای دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران!؟
وی امنیت ملی، آرامش و انسجام ملی، وحدت و برادری در ایران را بزرگ‌ترین سرمایه‌ در منطقه دانست و تاکید کرد: در کشور ما همه اقوام و مذاهب برادرانه با هم زندگی می‌کنند و مردم در انتخابات نشان دادند که چگونه نسبت به منافع ملی و آینده کشور خودشان حساسیت دارند.
رئیس‌جمهور افزود: درست است که قدم‌هایی برداشته شده، اما کاهش قدرت خرید مردم از 5 - 6 سال پیش هنوز به طور کامل جبران نشده است؛ مردم مشکلاتی دارند و این مشکلات باید حل شود.
روحانی خطاب به وزرا، معاونین و همه مسئولین بخش‌های اجرایی کشور گفت: باید به طور روزانه با مردم مشکلات را در میان بگذارید، و اگر مسئله‌ای پیش می‌آید، مردم باید بدانند؛ اگر آنفلوآنزا می‌آید و مشکلاتی را  برای طیور ایجاد می‌کند، همان‌ لحظه اول مردم باید مطلع شوند؛ نه یک هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند؛ اگر مشکلی در مؤسسات اعتباری غیرقانونی وجود دارد، قبل از هر کس رئیس بانک مرکزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم باید برای مردم تبیین شود؛ اگر مشکل زیست محیطی داریم باید برای مردم توضیح دهیم. ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسئولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد.
وی اظهار داشت: آنچه امروز از جوانان و مردم عزیزمان می‌خواهم این ا‌ست که در این شرایط حساس منطقه و کشور باید هوشیاری‌مان بیشتر باشد.