قاتل ستایش اعدام شد

رئیس کل دادگستری استان تهران: سحرگاه پنج شنبه قاتل ستایش قریشی اعدام شد.غلامحسین اسماعیلی در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: متعاقب رسیدگی های قضایی و رای صادره از سوی دادگاه کیفری یک استان تهران که به تایید دیوان عالی کشور رسیده بود و براساس درخواست و اصرار اولیای دم مقتوله ستایش قریشی حکم صادره درباره قاتل این طفل خردسال صبح پنج شنبه با رعایت ضوابط و تشریفات قانونی اجرا شد.وی در ادامه با اشاره به حساسیت دوره نوجوانی گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی و عوارض نامطلوبی که در صورت رصد نشدن این فضا با آن مواجه می شویم والدین باید علاوه بر نظارت بر همه اعمال و رفتار نوجوانان و جوانان خود، مراقب باشند فرزندانشان در فضای مجازی و حقیقی مرتکب حوادث تلخی مثل حادثه ستایش نشوند.رئیس کل دادگستری تهران تصریح کرد: به نوجوانان و جوانان توصیه می کنم به جای اقدامات غیراصولی و غیراخلاقی، رفتار منطبق با عقل و منطق داشته باشند و در انجام هر عملی به ویژه این اعمال شنیع و جنایت کارانه تامل و بررسی ابتدایی به عمل بیاورند تا در تصمیم گیری های عجولانه مرتکب چنین اعمالی نشوند.اسماعیلی ابراز امیدواری کرد، اجرای حکم قاتل ستایش و اعمال قانون در چنین پرونده هایی بازدارندگی کلی در جامعه داشته و برای همه عبرت آموز باشد.وی گفت: برای ما بیش از آن که اجرای مجازات مجرم و تشفی خاطر بازماندگان مورد نظر باشد آثار بازدارندگی قانون مهم است تا بعد از این شاهد تکرار حوادثی از این قبیل در جامعه  نباشیم.
چرا اجرای حکم به تعویق افتاد؟
درحالی که شمارش معکوس برای اعدام قاتل ستایش اواخر مهر شروع و تمامی مراحل اجرای حکم انجام شده بود، ساعاتی قبل از به‌ دار آویخته شدن عامل قتل، اعلام شد اجرای حکم به تعویق افتاده است.غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، در این باره با رد برخی شایعات مبنی بر اعمال فشارها برای تعویق اجرای حکم اعدام گفت: با وجود اعلام قبلی برای اجرای حکم، مشورتی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که این اقدام به بعد از ماه‌ صفر موکول شود. البته هیچ منع شرعی و قانونی برای این کار وجود ندارد اما به این نتیجه رسیدیم که اجرای حکم بعد از ماه صفر بهتر است.
وی درباره این که برخی، ادعای تصمیم خانواده مقتول مبنی بر اعلام رضایت از قصاص و احتمال عفو محکوم را مطرح کرده‌اند نیز گفت: چنین ادعایی حداقل تا این لحظه صحت ندارد زیرا خانواده ستایش بر اجرای حکم، اصرار دارند.اسماعیلی تأکید کرد که توقف و تعلیق اجرای حکم به هیچ‌ عنوان صحت ندارد و بعد از ماه صفر زمان اجرای حکم اعلام می‌شود.عسگر قاسمی‌آقباش وکیل عامل قتل نیز گفت: از کانون اصلاح‌ وتربیت استان تهران با بنده تماس گرفتند و گفتند اجرای حکم اعدام به تعویق افتاده است. آن‌ها هیچ دلیلی هم به بنده درباره اجرای حکم نگفتند.


وی درباره این که برخی شایعات مبنی بر اعلام رضایت خانواده ستایش وگذشت از قصاص و تلاش برای عفو این محکوم از حکم اعدام صحت دارد یا نه گفت: چنین ادعاهایی به هیچ‌ عنوان صحت ندارد و اصلاً با توجه به اصرار قاطع خانواده ستایش برای اجرای حکم، موضوع رضایت مطرح نیست. هیچ‌ کسی هم بنا ندارد برای بخشیدن قاتل، به خانواده ستایش فشار وارد کند.
نورا... عزیزمحمدی هم که وکالت خانواده ستایش را برعهده داشت، از دلایل لغو اجرای حکم اعدام اظهار بی‌اطلاعی کرد.
گفت و گو با پدر قاتل قبل از اجرای حکم
سحرگاه پنج شنبه قاتل «ستایش قریشی»، دختربچه شش ساله افغانستانی تبار در حالی پای چوبه دار رفت که پدر و مادرش دست به دعا بودند تا شاید خانواده دخترک از گناه نابخشودنی پسرشان بگذرند و فرصت دوباره‌ای برای زندگی به او بدهند اما این حکم در حضور مسئولان قضایی در زندان شهید رجایی کرج اجرا شد.  این پایان قصه است؛ قصه‌ای که از آن یک شنبه تلخ شروع شد؛ یک شنبه ٢٢فروردین 95. دختربچه شش ساله‌ای به نام «ستایش قریشی» به طرز دلخراشی به قتل رسید. قاتل امیرحسین ١۷ساله بود، پسر همسایه‌ای که به ستایش تجاوز کرد و او را با چاقو به قتل رساند؛ امیرحسینی که حالا زیر تیغ است؛ امیرحسینی که زندگی دو همسایه در خیرآباد ورامین را ویران کرد؛ یکی در حسرت قصاص و دیگری در انتظار بخشش. شهریور‌ سال ۹۵ بود که امیرحسین در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی پای میز محاکمه قرار گرفت. پس از چندین‌بار محاکمه، سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به امیرحسین تفهیم شد. براساس رأی صادره، قاتل این پرونده درخصوص اتهام قتل عمد به قصاص نفس و درخصوص اتهام تجاوز به عنف به یک‌بار اعدام و درخصوص اتهام جنایت بر میت به ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.به گزارش رکنا، حالا پس از گذشت یک‌سال و ٩‌ماه، ساعت ٩ صبح سه‌شنبه با خانواده امیرحسین تماس گرفتند و از آن ها خواستند در زندان حضور پیدا کنند. شاید این آخرین ملاقات باشد. مادر، پدر و خواهر امیرحسین به زندان رجایی‌شهر رفتند. وارد یک سالن بزرگ شدند؛ سالنی با پنج نگهبان. 5 دقیقه‌ای روی صندلی‌های سرد نشستند تا امیرحسین را آوردند. هم دستبند به دستانش بود و هم پابند به پاهایش. ثانیه‌ها به سرعت می‌گذشت، اما بغض و اشک مجال صحبت نمی‌داد. پدر امیرحسین از آخرین ملاقاتش با تنها پسرش می‌گوید.
نخستین جمله‌ای که به امیرحسین گفتید، چه بود؟
حرف زیادی برای گفتن نبود. یعنی شرایط طوری بود که نمی‌شد صحبت کرد.
امیرحسین می‌دانست این آخرین ملاقات است؟
می‌دانست. مدام این جمله را تکرار می‌کرد که کارش تمام است و دیگر اعدام می‌شود.
ترسیده بود؟
گریه می‌کرد. تکرار می‌کرد اشتباه کردم، اشتباه!
از زمان اجرای حکم امیرحسین اطلاع دارید؟
صبح چهارشنبه خودم به دادسرای ورامین رفتم و مطمئن شدم امیرحسین را صبح پنج شنبه اعدام می‌کنند.
نامه پدر ستایش پس از اعدام قاتل دخترش؛ خوشحال نیستم!
به گزارش گروه جنایی رکنا، پدر ستایش قریشی دختربچه‌ 6 ساله‌ای که فروردین سال 95 به دست پسر 17 ساله همسایه پس از تجاوز به طرز هولناکی به قتل رسید، پس از اجرای حکم قصاص قاتل  دخترش که صبح روز پنج شنبه  اعدام شد، نامه‌ای خطاب به مردم ایران و مهاجران افغانستانی نوشت. متن این نامه به شرح زیر است:
«دیروز صبح قاتل دختر عزیزم؛ ستایش، قصاص شد، برطبق قوانین ایران، کشوری که بیشتر عمر من و فرزندانم در آن گذشته است. تقریباً یک سال و 10 ماه است که از آن اتفاق می گذرد و هر روز برای ما سخت گذشته است. خبر قتل دختر دیگرم، آتنا اصلانی داغ ما را تازه کرد و همه مردم ایران را ناراحت کرد و قصاص قاتل او درخواست همه مردم ایران بود. ولی امروز که حکم قصاص قاتل ستایش عزیزم اجرا شد، برای ما مایه خوشحالی نبود. چون امروز خانواده دیگری، مثل ما، فرزندش را از دست داد.
فرزندان ما، هر چه باشند و هر کاری که کرده باشند، حاصل عمر و زندگی ما هستند و دوست‌شان داریم. ستایش ما به ناحق از میان ما رفت، ولی قاتل او هم فرزند خانواده‌ای مثل خانواده ما بود. درست است که قصاص حق است و باید تسلیم خواست خدا و قانون بود، ولی به هر حال خانواده‌ای از برادران ایرانی‌ام، امروز در غم فرزند نشسته است. قصاص درخواست من و خانواده من بود تا مرهمی باشد بر زخم از دست دادن دختر کوچکم و برای ما افغانستانی‌های ساکن ایران، اجرای عدالت آرزوی بزرگی است.
تمام عمر در میان برادران ایرانی‌مان با آرامش زندگی کرده‌ایم و برای خود اعتبار و آبرو خریده‌ایم. مردم محله ما در ورامین به ما احترام می‌گذارند، چون چیزی جز زحمت صادقانه از ما ندیده‌اند و سعی کرده‌ایم در سرزمین برادران هم دین و هم زبانمان که با بزرگی ما را پذیرفته‌اند، نان حلال برای خانواده‌مان ببریم. این قصاص، برای من و خانواده‌ام و برای ستایش عزیزم و البته برای کل ملت ایران و مهاجرین افغانستانی، آرامش و عزت به همراه خواهد آورد. از همه وطنداران افغانستانی و برادران ایرانی‌ام که ما را در این غم همراهی کردند سپاس گزارم. امیدوارم دیگر هیچ وقت و برای هیچ خانواده‌ای، چنین روزهای سختی پیش نیاید.
سابقه خبر
شایان ذکر است، 21 فروردین سال گذشته پسری نوجوان، ستایش قریشی دختر بچه افغان را در ورامین مورد تعرض قرار داد و به قتل رساند.برای قاتل ستایش، دو جلسه تحقیقات مقدماتی برگزار شد و در نهایت 25 شهریور 1395 پرونده این قاتل نوجوان به دادگاه آمد.سوم مهر 1395 حکم پرونده امیرحسین با دو بار اعدام و پرداخت دیه صادر شد.این قاتل نوجوان به یک بار قصاص برای قتل، اعدام برای تجاوز، پرداخت یک دهم دیه و 74 ضربه شلاق برای جنایت بر میت محکوم شد.آبان سال گذشته در نهایت حکم این قاتل نوجوان در شعبه 32 دیوان عالی کشور به تایید قضات دیوان رسید.