مبهم‌ترین نقاشی‌های میلیون دلاری

گروه ادب و هنر- انباری بزرگ در خانه‌اش داشت که در آن بومی به پهنای کف اتاق روی زمین می‌گذاشت، چند سطل رنگ برمی‌داشت و رنگ‌ها را روی صفحه سفید بوم می‌پاشیـد. بوم سفید با قطرات درهم و برهم رنگ، به اثری هنری تبدیل می‌شد که میلیون‌ها دلار قیمت داشت و تحسین اهالی هنر را بر می‌انگیخت. این هنرمند کسی نبود جز «جکسون پولاک» . کسی که هوادارانش برای آثارش سر و دست می شکنند و اگر به آن ها بگویی: «این تنها چند قطره رنگ است که روی بوم سفید ریخته شده و هدف یا هنری در آن نهفته نیست» قطعا شما را به نداشتن درک هنر «والا» متهم می‌کنند. جالب است بدانید هنرمندانی شبیه پولاک و آثاری شبیه آثار او، در تاریخ و دنیای هنر کم نیستند. بوم‌هایی که تنها، میزبان یک رنگ ساده یا چند تاشِ درهم و برهم است اما کسانی هستند که حاضرند برای داشتنشان، میلیون‌ها دلار خرج کنند و اگر به آن ها اعتراض کنی، تنها با یک پاسخ مواجه می‌شوی: «تو نمی‌فهمی!»؛ امروز نگاهی داریم به برخی از این آثارِ مضحک و عجیب اما گران‌قیمت.
 
آینه‌ای به رنگِ سرخ خون
1/000/000 دلار

احتمالا پشت این صفحه یک‌پارچه سرخ، دنیایی از مفهوم خوابیــده؛ اگر این طور نبود، قطعا به قیمت یک میلیون دلار به فروش نمی رفت. «گرهارد ریختر»، هنرمند 84 ساله آلمانی و خالق این اثر، در طول فعالیت هنری اش، مجادله برانگیزترین و مبهم ترین آثار هنری را خلق کرده است. نقاشی های او نسبت به بسیاری از معاصرانش بسیار گران قیمت است اما در باره این که مفهومی والاتر از آن ها را به مخاطب القا می کند یا نه، نمی توان با صراحت اظهارنظر کرد. ریختر از آن دست هنرمندانی است که به یک سبک خاص معتقد نبوده، به همین دلیل از« پیکاسو» گرفته تا «ژان آرپ » را الگوی خود قرار داده است و شاید بی‌خیالی برای داشتنِ یک سبک منسجم و مشخص، دست این هنرمند را برای انجام کارهای عجیب و غریب باز گذاشته باشد.
 
مفهوم فضا در انتظار
1/500/000 دلار

یک صفحه قرمز با چند خراشِ مشکی! این، اثری از هنرمند مشهور ایتالیایی «لوسیو فونتانا» و پدر سبک «اسپیسیالیسم» است که 1.5 میلیون دلار به فروش رفته است. «اسپیسیالیسم» را می توان «فضاگرایی» ترجمه کرد؛ یعنی هنری که در آن رنگ، فضا و جنبش وجود دارد. فونتانا به کمک خط ها و نقطه ها تلاش می کرد بیننده را متوجه «فضا» کند. اگر در گوگل به دنبال آثار هنری فونتانا بگردید، با انبوهی از تصاویر «خطوط عمودی یا مورب یا نقطه، روی صفحات سبز، قرمز یا زرد» مواجه می شوید. شاید یک نقاشی که در آن به کمک خط و نقطه، حس «برجستگی فضا» به شما القا شود، جذاب باشد؛ اما وقتی اثر هنری به همین ختم شود و هدفی دیگر را دنبال نکند، خود به خود احساس پوچی در مخاطب ایجاد می کند.


 
احمق
5/000/000 دلار

این، یک «احمق» ساده است، اما پنج میلیون دلار می ارزد. واژه احمق که با حروف انگلیسی و به رنگ بنفش روی بوم نقاشی کشیده شده، جزو گران ترین آثار هنری «کریستوفر وول»، هنرمند آمریکایی است که این سبک را به نام خودش ثبت کرده است. این هنرمند، حروف و اعداد درشت را روی زمینه سفید بوم نقاشی پیاده می کند و به همین راحتی میلیون ها دلار پول به دست می آورد و سال هاست که با این روش، آثار هنری معروفی خلق می کند. اما شاید خریدنِ تابلوی واژه FOOL به رنگ بنفش و در دو خط، روی زمینه سفیدرنگ، به قیمت پنج میلیون دلار، خودش یک حماقتِ خنده دار باشد. یکی از منتقدان آثار وول می گوید: «شاید زمانی که اثر «احمق» وول به عنوان یک شاهکار هنری به قیمت پنج میلیون دلار به فروش رفت، خود او تا پنج دقیقه به کسی که این اثر را خریداری کرده، می خندیده است.»
 
لکه سبز
1/600/000 دلار

خواهش می کنم بیشتر دقت کنید! ظاهرا این یک لکه ساده سبزرنگ نیست؛ دریایی از معناست که 1.6 میلیون دلار قیمت دارد. «الزورت کلی» نقاش و مجسمه ساز آمریکایی، طوری اشکال هندسی با رنگ های مختلف را کنار هم قرار می دهد که شما تصور می کنید مفهوم والایی در آن نهفته است و تنها یک هنرمند می تواند آن را درک کند. اما واقعا لکه ای سبزرنگ روی یک بوم ساده سفید، چه حرفی دارد که بیننده غیرهنرمند یا هنرمند آماتور نتواند آن را درک کند؟ منتها چه خوشمان بیاید چه نیاید، الزورت کسی است که به سبب جسارتش در حذف «موضوع» از نقاشی و استفاده بسیار کم از رنگ و فرم در بوم‌هایش، در تاریخ هنر و دنیای هنر مدرن، جایگاهی ویژه دارد.
 
بی‌نام
2/300/000 دلار

«خط خطی!» تنها تعبیری است که می توان با آن، این اثر هنری را توصیف کرد. «سی تومبلی»، هنرمند آمریکایی که در ایتالیا زندگی می کرد، آثاری شبیه به گرافیتی خلق کرده است اما در میان آثار جذاب و دوست داشتنی این هنرمند مانند تابلوی گل های رز، این اثرش با هیچ معیار هنری و منطقی منطبق نیست؛ اثری بی نام که 2.3 میلیون دلار به فروش رفته و مثل بیشتر آثار او، روی زمینه خاکستری شکل گرفته است. بیشتر منتقدان در نقد این اثر گفته اند این نقاشی، بیش از یک شاهکار ماندگار، بیشتر شبیه خط خطی های کودکانه است. جالب این که تومبلی، حتی نامی هم برای این اثر خود انتخاب نکرده است. انگار خودش هم قبول داشته این اثر، چیزی جز بی حوصلگی را به تصویر نکشیده است. اما طبق معمول، همیشه کسانی هستند که تصاویر بی معنایی را که هنرمندان مشهور روی بوم نقاشی پیاده می کنند، به عنوان هنر ناب تلقی کنند.
 
برای تنظیم این مطلب از مطالب «چلچراغ» استفاده شده است .