«تلگرام» فیلتر ماند؛ «وی‌چت» آزاد شد

آرمان: برخی مانند علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید احتمال رفع فیلتر تلگرام تا آخر هفته گذشته را داده بودند اما هفته تمام شد و خبری از رفع فیلتر تلگرام نشد و به‌جای آن نرم افزار پیام رسان «وی‌چت» هم اکنون در دسترس است و فیلترینگ آن برداشته شده است. پیام‌رسان وی‌چت بعد از گذشت ۴ سال فیلترینگ از دی‌ماه سال ۱۳۹۲ تا امروز بالاخره ساعت ۲۱ روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه با موافت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رفع فیلتر شد و هم اکنون دسترسی به این اپلیکیشن برای کاربران ایرانی بدون محدودیت امکانپذیر است. گفتنی است، امکان دانلود پیام رسان وی‌چت از مارکت گوگل پلی به‌دلیل تحریم‌های ایران امکان‌پذیر نیست و باید به سایت این پیام‌رسان مراجعه کرد. قابل ذکر است، پیام‌رسان وی‌چت ۴ سال است در ایران به دلیل جمع‌آوری اطلاعات موجود در گوشی‌های کاربران، نقض حریم خصوصی کاربران با رصد ارتباطات اعضا و انتشار گسترده محتوای مجرمانه غیراخلاقی و مستهجن با ضرر جبران‌ناپذیر برای نوجوان کشور با درخواست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بدون رای منفی فیلتر شد و رفع فیلتر آن در این موقعیت زمانی با موافقت درخواست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و نبود تلگرام به عنوان محبوبترین و بزرگترین پیام رسان برای کاربران ایرانی سوالات بسیاری را ایجاد کرده است. کارشناس نرم افزار یکی از پیام رسان‌های داخلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره رفع فیلترینگ پیام رسان وی چت گفت: وی‌چت یکی از پیام رسان‌های بزرگ دنیاست که امکانات قبول قبولی دارد اما از نظر امنیت در میان ۱۰ پیام‌رسان اول دنیا که تلگرام رتبه اول و پیام‌رسان واتس‌آپ رتبه دوم را دارد، رتبه ۹ را کسب کرده؛ مساله امنیت نکته بزرگی برای کاربران ایرانی است که این روزها توجه ویژه‌ای به امنیت پیام‌رسان مورد استفاده خود دارند و باعث شده به سراغ پیام رسان‌های مناسب داخلی یا حتی خارجی دیگر نروند و همچنان از تلگرام یا واتس آپ استفاده کنند. گفتنی است پیش از وی چت ، شبکه اجتماعی اینستاگرام رسما رفع فیلتر شد.
چه نهادی تصمیم به فیلتر تلگرام گرفت؟
روز پنجشنبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورای امنیت کشور -که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست- برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تامینی و انتظامی، محدودیت‌های موقتی را بر فضای مجازی اعمال کند. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب کاربری اینستاگرام خود درباره اتفاقات اخیر کشور و بسته شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و گفت: تصمیم نداشتم در موضوعی که وزارت ارتباطات در تصمیم آن نقشی نداشت، اظهار نظری کنم، اما به ناچار کلامی چند در این خصوص خواهم نوشت. در کشور اعتراضی شکل گرفت، اعتراض با موج سواری عده‌ای تبدیل به اغتشاش شد. در این اغتشاشات مردمی متضرر و اماکنی آسیب دیدند و متاسفانه خانواده‌هایی نیز داغدار شدند. وزیر ارتباطات ادامه داد: شورای امنیت کشور -که وزارت ارتباطات در آن عضو نیست- برای ایجاد آرامش تصمیم گرفت در کنار سایر اقدامات تامینی و انتظامی، محدودیت‌های موقتی را بر فضای مجازی اعمال کند. طبیعی است که این اقدامات نارضایتی‌هایی را ایجاد کند اما گیرندگان این تصمیم طبیعتا بین مزایا و معایب این تصمیم وزن سنجی کرده‌اند.
چاره‌ای جز فیلتر نبود


معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اما به بیان چرایی فیلتر تلگرام پرداخت و با اشاره‌ به‌اینکه در اوضاع کنونی چاره‌ای بجز فیلتر موقت تلگرام نبود ولی باید راجع به آینده آن فکر شود، تصریح کرد: ما باید شبکه‌های اجتماعی مثل سروش را تقویت کنیم که این‌ها بتوانند پاسخگوی 40 درصد ترافیکی باشند که الان تلگرام در فضای کلی اینترنت کشور ما اشغال کرده است؛ شبکه‌هایی بومی که سرور آن‌ها در داخل کشور است و طبعا مدیریت و مقابله با آفات آن‌ها بسیار راحت است. حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری افزود: امروز ترویج خشونت و هنجارشکنی، مشاغل حرام و مواد مخدر و مسائل مستهجن را در تلگرام مشاهده می‌کنیم. در قضایای اخیر نیز مشاهده کردیم که برخی از این تهدیدها حتی مخل امنیت ملی بوده و این به خاطر آن است که سرورهای شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام در خارج است و مدیریت آن بسیار سخت می‌باشد. گرچه تلگرام دارای فوایدی است اما این روزها به خصوص تهدیدها و آسیب‌های آن از منظر اجتماعی و امنیتی آشکار شده است که نباید از آن‌ها غفلت کرد.
آشنا چه گفت؟
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور هم به «ایلنا» گفت: کشور از این گردنه هم عبور خواهد کرد اما راه حل واقعی تغییر روند خبررسانی رسمی و بازپس‌گیری فضای خبری از برخی کانال‌های تلگرامی و منووتو و بی‌بی‌سی است. حسام‌الدین آشنا با اشاره به حوادث اخیر در توییتر خود نوشت: «مشکل در حوزه افکار عمومی، عدم اعتماد کافی به سخنگویان رسمی و رسانه ملی، بی‌نظمی رسانه‌ای و عدم وحدت منابع خبررسانی رسمی است. کشور از این گردنه هم عبور خواهد کرد اما راه حل واقعی تغییر روند خبررسانی رسمی و بازپس‌گیری فضای خبری از برخی کانال‌های تلگرامی و من‌و وتو و بی‌بی سی است.
روایتی از خودداری وزیر از فیلتر تلگرام
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم دیروز گفت: اگر ثابت شود که مسئولان ذیربط عمدا اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت پایگاه‌های اینترنتی مربوط به اغتشاشگران و معاندین و تروریست‌ها به عمل نیاورده‌اند باید وفق مقررات مجازات شوند والا باید بابت قصور خود از مردم عذرخواهی کنند. عبدالصمد خرم آبادی مطلبی را در کانال شخصی‌اش منتشر کرد که بخشی از آن چنین است: «دستور مسدود سازی تمام کانال‌های تلگرامی که در چند روز اخیر دعوت به خشونت و ترور و اغتشاش می‌کردند از مدت‌ها قبل توسط مراجع قضائی صادر و به وزیر وقت ارتباطات ابلاغ شده بود ولی متاسفانه اقدام موثری به عمل نیامد.
ادامه صفحه7