شکست دیگری افزون بر شکست‌های ترامپ


سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جلسه شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران گفت: این جلسه گویای شکست دیگری افزون بر شکست‌های دیگر ترامپ بود.به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری گفت: برگزاری جلسه درباره مسایل داخلی کشورها که با یک نه بزرگ مواجه شد شکستی بود در ادامه شکست های ترامپ در سطح جهان و نه فقط در سیاست خارجی آمریکا یا منطقه و ایران. سخنگوی وزارت خارجه، در مورد اقدام چین در ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران گفت: ما طی سالیان گذشته و امروز همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با چین داریم البته این همکاری‌ها و گستردگی آن بدان معنا نیست که مشکلاتی در مقاطعی بین موسسات، شرکت‌ها و دستگاه‌های ذیربط رخ نمی‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اطلاع ندارم و فکر هم نمی‌کنم که کسی شرکت‌های چینی را در رابطه با ایران محدود کرده باشد و برای آنها محدودیت و تهدیدی قائل شده باشد لذا فکر می‌کنم اگر مشکلاتی هم باشد به تفاهماتی برمی‌گردد که می‌تواند بین این شرکت‌ها وجود داشته باشد و احتمالا توافقی در بخش‌های مشخصی حاصل نشده است لذا نباید آنها را به همه روابط ایران و چین تعمیم داد. قاسمی در رابطه با برخی اخبار غیرواقع و ناصحیح در مورد ماهیت سفر و دیدار آقای ظریف با سه وزیر اروپایی عضو گروه 1+5 و خانم موگرینی، تاکید کرد: آنچه از سوی برخی رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مطرح شده به عمد و با اهداف مشخص دروغ و قلب واقعیت است. ما با اروپا روابط سازنده و مستمری داریم و دیالوگ و تماس به طور مرتب بین ما و آنها وجود دارد. وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی زمان تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چارچوب برجام در 13 ژانویه،‌ خانم موگرینی از آقای ظریف و سه وزیر اروپایی (انگلیس،‌فرانسه و آلمان) دعوت کردند تا نشستی درباره برجام و تحولاتی که می‌تواند در روزهای بعد از 13 ژانویه اتفاق افتد، با یکدیگر صحبت کنند. این سفر در اواخر هفته جاری انجام می‌شود و کاملا مرتبط با برجام است و آنچه در اخبار گفته شده است که در این نشست قرار است درباره مسائل داخلی ایران صحبت شود به طور مشخص دروغ و با اهداف خاص دیگری است.
قاسمی تاکید کرد:‌ دعوت انجام شده از سوی خانم موگرینی و به ابتکار شخص ایشان در رابطه با برجام است. در عین حال ما همواره از هر فرصت و دیداری در رابطه با بیان مواضع و اظهارنظر در رابطه با مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنیم اما در رابطه با این دیدار بحث اصلی و فلسفه نشست برجام است.
قاسمی در پاسخ به این که اگر تحریم‌های جدید علیه ایران در روزهای آینده تصویب شود و یا ترامپ پایبندی ایران را اعلام نکند، واکنش ایران به این تصمیمات چه خواهد بود، گفت: درباره 22 دی ماه یا 13 ژانویه پیش داوری نداریم و صبر می‌کنیم ببینیم آن روز چه اتفاقی می‌افتد.وی تاکید کرد: آنچه در ایران از گذشته مدنظر و مورد توجه بوده این است که پیش‌بینی همه سناریوهای احتمالی برای هرگونه وضعیت روی میز ایران است و ما برای هر نوع شرایطی آمادگی داریم و به تناسب تصمیمات آمریکا در وقت مشخص اعلام می‌کنیم.