خط قرمزهای بودجه ای رئیس جمهور و واکنش رئیس کمیسیون تلفیق

رئیس جمهور با بیان این که مجلس نباید اصل بودجه را زیر سوال ببرد، اظهارکرد: در بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارائه دهند و یا خودشان پاسخ گوی مردم باشند. وی همچنین تصریح کرد: اگر  تبصره های اشتغال، هدفمندی و طرح های عمرانی لایحه بودجه مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست. روحانی همچنین بر پرداخت مالیات توسط همه دستگاه ها و آستان ها تاکید کرد.
مجلس یا راه حل جایگزین ارائه دهد یا پاسخ گو باشد
به گزارش تسنیم، رئیس جمهور در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به لایحه بودجه سال 97 و ساعت ها کار کارشناسی در این زمینه در دولت گفت: در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و  اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارائه دهند یا خودشان پاسخ گوی مردم باشند.  روحانی گفت: در بودجه 97 که بودجه شفاف‌تری از دیگر بودجه‌های کشور است، کاملاً مشخص کردیم که اگر قرار است اصلاح قیمتی داشته باشیم، صرفاً برای اشتغال هزینه خواهد شد و آن را در سایت می گذاریم و به مردم گزارش خواهیم داد.
۳۰۰ هزار میلیارد تومان طی ۵ سال برای اشتغال در نظر گرفته ایم


روحانی تصریح کرد: دولت برای اشتغال جوانان و رفع بیکاری 300 هزار میلیارد تومان برای پنج سال پیش رو در نظر گرفته است اما این تصمیم که حاصل کار کارشناسی است با یک رأی باید از بین برود؟ البته  قبول داریم که مجلس هم باید نظراتی درباره بودجه داشته باشد، اما نه این که اصل بودجه را زیر سوال ببرد.وی با اشاره به اهمیت تبصره‌های 14، 18 و 19 به عنوان تبصره های اصلی بودجه سال آتی، گفت: اگر این تبصره ها مورد توجه قرار نگیرد، اهداف دولت اجرایی نخواهد شد و در واقع دیگر لایحه بودجه دولت نیست.شایان ذکر است تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده، مربوط به هدفمندی یارانه ها، تبصره 18 مربوط به اشتغال و تبصره 19 مربوط به اجرای طرح ها و پروژه های منتخب جدید و نیمه تمام است.روحانی با اشاره به دارایی های منجمد بانک ها تاکید کرد:  بانک ها سرمایه ها را برای کمک به اقتصاد آزاد کنند.رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر این که در حوزه بیمه و مالیات باید اقدامات بزرگی انجام شود، گفت: همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنایی را نمی‌توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی‌پردازد. همه باید مالیات بدهند، حتی آن هایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می‌شوند، ‌باید مالیات‌شان مشخص شود اما دریافت نکنند ولی مهم است که میزان مالیات آن ها محاسبه شود. مالیات باید فرهنگ عمومی شود، حتی اگر حداقلی باشد.
واکنش رئیس کمیسیون تلفیق مجلس به سخنان رئیس جمهور
از سوی دیگر، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در این باره که مسئول مستقیم برنامه و بودجه در کشور شخص رئیس جمهور است، اظهار کرد: رئیس جمهور در پنج سال گذشته اختیار داشت هم هدفمندی را اصلاح و هم یارانه نقدی اقشار پردرآمد را حذف کند و هم اختیار داشت قیمت بنزین را افزایش بدهد که تا کنون دست به چنین کاری نزده است.
غلامرضا تاجگردون تاکید کرد: ما مسئولیت ایشان را به استناد قانون اساسی در زمینه برنامه و بودجه قبول داریم، بنابراین رئیس جمهور مسئول کل برنامه و بودجه باشد و این مسئولیت را به گردن مجلس نیندازد.
نماینده مردم گچساران با اشاره به این که رئیس جمهور تاکید دارد که اگر تبصره های 14، 18 و 19 لایحه بودجه مورد توجه قرار نگیرد، در واقع لایحه بودجه دولت نیست، گفت: دولت این اختیار را دارد که بنزین را گران کند و یا یارانه نقدی مدنظر قانون هدفمندی را حذف کند، دولت پنج سال چنین اختیاری داشته اما تا کنون به آن عمل نکرده است و حالا می خواهد بار این موضوعات را به گردن مجلس بیندازد.
تاجگردون در ادامه گفت‌وگو در پاسخ به صحبت رئیس جمهور در این زمینه که مجلس اگر لایحه بودجه را تغییر می دهد باید پاسخ گوی مردم باشد، بیان کرد: مجلس تغییری در لایحه بودجه و تبصره های مدنظر دولت نداده است، دولت خواسته است 37 هزارمیلیارد تومان یارانه نقدی بدهد و کمیسیون تلفیق قبول کرده است، دولت اعلام کرده که می خواهد یارانه عده ای را قطع کند که در کمیسیون همین موضوع پذیرفته شده است.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی درباره اعتراض دولت در زمینه تبصره 18 لایحه ، اظهار کرد: دولت اجازه افزایش قیمت حامل های انرژی را تا پایان امسال دارد و اگر مسئولیت پذیر است، این کار را انجام دهد.