چشم انداز روشن پدیده به روایت مدیر عامل

مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده شاندیز در نشست خبری خود از افزایش قیمت سهام و همچنین برگزاری مجمع های عمومی برای تعیین هیئت مدیره شرکت ابنیه و ساختمان و همچنین شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز خبرداد.
به گزارش خراسان رضوی، ابوالفضل انتظاری که نشست خبری خود را به ارائه اخباری از شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز اختصاص داده بود، با بیان این که در دیگر حوزه های مجموعه پدیده هم اخبار خیلی خوبی وجود دارد، افزود: با این حال به دلیل اهمیت موضوع افزایش سرمایه سهام داران، این موضوعات را هفته آینده در نشست خبری دیگری بیان خواهیم کرد.
وی با اشاره به این موضوع که گروه شرکت های پدیده شامل 14 شرکت است که مردم، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی تنها در دو شرکت ابنیه و ساختمان و همچنین شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز سهام دارند، درباره شرکت توسعه صنعت گردشگری گفت: در ماه های آتی در این شرکت، چند کار مهم را از منظر سهام داری دنبال می کنیم، اول این که به دنبال آن هستیم در صورتی که همه مقدمات و تمهیدات حقوقی و مالی انجام شود، موضوع سهام تعدیل را اجرا کنیم. همچنین با توجه به این که حسابرسی شرکت ها انجام شده است و در مرحله محاسبه مطالبات شرکت توسعه از شرکت های اقماری هستیم، احتمالا افزایش سرمایه ای علاوه بر انجام سهم تعدیل در شرکت توسعه داشته باشیم که هر کدام از این اقدامات، تشریفات قانونی خود را دارد که باید رعایت شود.انتظاری با بیان این که سهام تعدیل، همان وعده انتقال سهم های سهام دار اصلی به سهام داران دیگر است،ادامه داد: در شرکت توسعه، مطالبه ای وجود دارد و آن این است که سهام داران امکان نقل و انتقال سهام را داشته باشند . هم اکنون شرکت های سهامی عام در کشور از جمله همین شرکت با محدودیت هایی مواجه اند که این شرکت ها باید نقل و انتقال سهامشان از طریق بورس انجام شود و خیلی از این شرکت ها چون هنوز پذیرش شان در بورس نهایی نشده و نمادشان باز نشده است، با محدودیت های خرید و فروش مواجه اند البته با توجه به شرایط خاصی که پروژه پدیده شاندیز با آن مواجه است، ما پیگیر آن هستیم، ببینیم می توانیم راهی پیدا کنیم تا سهام دارانی که الزام به فروش سهم خود دارند، بتوانند این کار را انجام دهند.
تصمیم گیری برای افزایش سرمایه


مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده، با اشاره به مصوبه مجمع فوق العاده شرکت ابنیه، در این باره گفت: مجمع فوق العاده شرکت ابنیه و ساختمان در تاریخ 8 دی ماه سال 1393 جلسه ای را برگزار و اختیار افزایش سرمایه را به مدت پنج سال به هیئت مدیره این شرکت تفویض کرده است. از آن زمان تا کنون، چند مرتبه تصمیم گرفته ایم سرمایه را افزایش دهیم اما به دلیل فراهم نبودن شرایط و مقدمات آن، این کار انجام نشد. خوشبختانه هم اکنون این مقدمات فراهم است و در تاریخ 25 دی 1396 هیئت مدیره تشکیل جلسه خواهد داد و در این باره تصمیم خواهد گرفت البته بر اساس قواعد ، تغییرات مربوط را طبق آن چه در اساسنامه آمده در اداره ثبت شرکت ها به ثبت خواهیم رساند.
وی با بیان این که تمام مبلغ افزایش سرمایه در این مرحله 937 میلیارد تومان است، افزود: این مبلغ از محل مطالبات شرکت توسعه از شرکت ابنیه و ساختمان پرداخت خواهد شد.
هر سهم به 6 سهم تبدیل می شود
انتظاری درباره آثار وضعی این افزایش سرمایه نیز گفت: به واسطه این کار 500 درصد افزایش سرمایه خواهیم داشت به این معنا که هر سهم  ۱۰۰ تومانی ثبت شده در اداره کل ثبت شرکت ها تبدیل به ۶۰۰ تومان خواهد شد و در این افزایش سرمایه نیز سهام داران هیچ آورده ای نخواهند داشت، به همین دلیل دوره تعیین حق تقدم نیز نخواهیم داشت.
مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده با بیان این که از تاریخ 24 دی 1396 سامانه ‌ثناپ به مدت هشت روز بسته خواهد شد، ادامه داد: در این بازه  نقل و انتقالی در سامانه انجام نخواهد شد تا بتوانیم این افزایش سرمایه را انجام دهیم و در حساب سهام داران ثبت کنیم. با این افزایش سرمایه در شرکت ابنیه، سهم سرمایه ثبت شده از 1875 میلیارد ریال به 11هزار و 250 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. به تبع آن، تعداد سهام این شرکت از یک میلیارد و 875 میلیون سهم به 11 میلیارد و 250 میلیون سهم افزایش می یابد.
وی با بیان این که بر این اساس تعداد سهم ها شش برابر خواهد شد، افزود: با این که سهام رقیق خواهد شد، قیمت کارشناسی سهام افزایش خواهد یافت، به این صورت که تا قبل از انجام این کار، هر سهم ابنیه که 3375 تومان قیمت داشته پس از آن که به شش سهم تبدیل شده است، قیمت کارشناسی 3875 تومان را خواهد داشت. این رقیق سازی، امکان خرید و فروش و امکان حفظ قیمت ها را راحت تر خواهد کرد.
انتظاری درباره قیمت معاملاتی این سهم ها نیز گفت: در این خصوص، 25 دی ماه که هیئت مدیره تشکیل جلسه دهد، براساس فرمول های بورس، آخرین قیمت معاملاتی را به دست می آوریم و 500 تومان افزایش سرمایه را در آن لحاظ می کنیم و پس از تقسیم شدن هر سهم بر 6 سهم ، قیمت معاملاتی هر سهم جدید به دست می آید. همچنین در این جلسه، هیئت مدیره درباره این که نقل و انتقالات می تواند انجام شود و چه مقداری از این سهم ها مسدود خواهد شد، تصمیم می گیرد.
برگزاری مجمع عمومی فوق العاده شرکت ابنیه ؛پایان سال
مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده در توضیح برنامه برگزاری مجمع های عمومی و فوق العاده شرکت های ابنیه و توسعه گردشگری پدیده نیز گفت: براساس مصوبه و تکلیفی که برای گروه شرکت های پدیده تعیین شده است، تا پایان امسال مجمع عمومی فوق العاده شرکت ابنیه و ساختمان را با دعوت از تمامی سهام داران تشکیل خواهیم داد و در آن مجمع درباره افزایش سرمایه مرحله دوم این شرکت تصمیم می گیریم.
انتظاری با بیان این که حدود 30 درصد سهام داران شرکت ابنیه مردم هستند، افزود: در چهار ماه اول سال 97 نیز مجمع عمومی عادی شرکت ابنیه و ساختمان را تشکیل خواهیم داد و سهام داران، اعضای هیئت مدیره مد نظرشان را انتخاب خواهند کرد و دیگر هیئت مدیره انتصابی از سوی ستاد تدبیر نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: برای شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری هم افزایش سرمایه ای را خواهیم داشت و برای آن هم مجمع فوق العاده تشکیل خواهیم داد ولی تمام تلاشمان این است در تیر ماه سال آتی، بستر و شرایطی را فراهم کنیم تا مجمع عمومی عادی این شرکت هم برگزار شود و سهام داران علاوه بر تصمیم های لازمی که می توانند دراین مجمع اتخاذ کنند، برای انتخاب اعضای هیئت مدیره منتخب خودشان نیز تصمیم گیری کنند.
مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده در توضیح میزان نقل و انتقالات سهام نیز گفت: با توجه به این که پروژه ها مجددا آغاز به کار کرده اند و بهره برداری هایی صورت می گیرد و همچنین با توجه به افزایش سرمایه ها؛ مقدار عرضه سهام توسط سهام داران کاهش یافته است و در حالی که برخی از روزها خریدار به قیمت معاملاتی داریم اما به تعداد لازم سهام برای عرضه وجود ندارد البته بهتر این است سهام داران با توجه به شرایط پیش رو، سهامشان را عرضه نکنند.
ابوالفضل انتظاری، در ابتدای صحبت های خود، ضمن تقدیر و تشکر از برخی رسانه ها به دلیل پیگیری مسائل و اخبار شرکت های پدیده، از روزنامه خراسان به عنوان یکی از رسانه های شاخص در این زمینه نام برد و افزود: از روزنامه خراسان تشکر می کنم که همواره به پیگیری موضوعات مربوط به پدیده اهمیت داده اند و آن ها را با ادبیات خوب و انعکاس در صفحه اول خود، منتشر کرده اند که جا دارد به صورت ویژه از این رسانه تشکر کنم.